۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۵۳۶۹ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۹ دسته: تجارت و دیپلماسی، سازمان تجارت جهانی
۰

دبیرکل سازمان تجارت جهانی در نشست اخیر این سازمان، ضمن قبول انتقادهای مطرح شده از سوی کشورها درخصوص ناکارآمدی WTO، گفت: شرایط فعلی به مثابه یک آزمون سخت است و اگر کشورهای عضو نتوانند درخصوص جزئیات تغییر ساختار به توافق برسند، نظام تجارت جهانی چندپاره خواهد شد و WTO جایگاه خود به عنوان رهبر عرصه تجارت بین‌الملل را از دست خواهد داد. به گفته وی دستیابی به یک توافق درخصوص تغییر ساختار WTO بین بیش از ۱۶۰ کشور، به هیچ عنوان ساده‌ نیست و نمی‌توان انتظار داشت که یک شبه و یا حتی در عرض چند ماه محقق شود.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست اخیر سازمان تجارت جهانی هفته گذشته با حضور نمایندگانی از تمامی بیش از ۱۶۰ کشور این سازمان برگزار شد. در شرایط کنونی مهم ترین مسئله پیش روی سازمان تجارت جهانی، تغییر ساختار متناسب با نیاز عرصه تجارت بین‌الملل است، به نحوی که بتواند پاسخگوی نیازهای کشورهای عضو باشد.

۳ محور اساسی ناکارآمدی سازمان تجارت جهانی

در این نشست روبرتو آزوِدو، دبیرکل سازمان تجارت جهانی به سئوالات مطرح شده درخصوص تغییر ساختار WTO و آینده پرابهام این سازمان پاسخ داد.

به گفته آزودو مهم ترین انتقادات مطرح شده به عملکرد سازمان تجارت جهانی در ۳ محور قابل بررسی است. «اصلاح ساختار بخش رسیدگی به شکایت ها»، «بهبود وضعیت پیشبرد توافقات تجاری» و «تقویت عملکرد و کارکردهای زیربخش های سازمان»  ۳ محور اصلی ناکارآمدی WTO هستند که عدم اصلاح آن ها آینده ای پرابهام را برای سازمان تجارت جهانی رقم خواهد زد.

تغییر ساختار WTO تنها با موافقت همه کشورها میسر است

دبیرکل سازمان تجارت جهانی همچنین از کشورهای عضو درخواست کرد که برای دستیابی به توافق جامع درخصوص تغییر ساختار WTO، انعطاف بیشتری به خرج بدهند؛ چراکه در غیر اینصورت امکان دستیابی به توافق بین بیش از ۱۶۰ کشور، بسیار ناچیز خواهد بود.

آزودو در ادامه با بیان اینکه بخشی از اقدامات مربوط به تغییر ساختار WTO به این سازمان باز می گردد و بخشی نیز به عملکرد کشورها مربوط است، گفت: تغییر ساختار WTO هم اکنون در جریان است. ما در سازمان تجارت جهانی در تلاش هستیم تا ساختارها را به نحوی که مطلوب کشورهای عضو باشد، تغییر دهیم. اما بخشی از اقدامات به نحوه تعامل کشورهای عضو باز می گردد. کشورهای عضو باید بتوانند با یکدیگر در این زمینه به یک توافق دست یابند؛ این کشورها هستند که باید آینده سازمان تجارت جهانی را شکل بدهند.

دبیرکل سازمان تجارت جهانی با بیان اینکه آینده WTO به نحوه تعامل کشورها بستگی دارد، افزود: هر میزان که کشورهای عضو بتوانند درخصوص تغییر ساختار WTO به توافق برسند، در آینده می توان به آن سمت حرکت کرد. از نظر من همه بخش های سازمان قابل بهبود است؛ چراکه در هیچکدام از موارد بدون نقص نیستیم. سازمان باید به نحوی عملکرد خود را ارتقاء بدهد که توان پاسخ به نیازها و رفع نگرانی‌های کشورهای عضو را داشته باشد.

پایان کار WTO در صورت عدم تغییر ساختار

آزودو همچنین در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: شرایط فعلی یک آزمون مهم پیش روی سازمان تجارت جهانی است؛ WTO یا می تواند از این آزمون سربلند خارج شود و با تغییر ساختار نیازهای موجود را پاسخ دهد و یا اینکه نظام تجارت جهانی در نهایت چندپاره خواهد شد و این سازمان جایگاه خود را از دست خواهد داد. با این وجود من معتقدم امکان دستیابی به توافق جامع بین کشورها وجود دارد و هنوز زمان کنار گذاشتن نظام چندجانبه گرایی در تجارت بین‌الملل به رهبری WTO فرا نرسیده است.

دبیرکل سازمان تجارت جهانی با پیچیده خواندن وضعیت فعلی این سازمان ادامه داد: درحال حاضر مسیرهای متعددی پیش روی ما قرار دارد و کسی از انتهای این مسیرها مطلع نیست. آنچه مسلم است اینکه دستیابی به یک توافق درخصوص تغییر ساختار WTO بین همه کشورها، به هیچ عنوان کار ساده ای نیست و نمی توان انتظار داشت که یک شبه و یا حتی در عرض چند ماه محقق شود. اما این وضعیت اجتناب ناپذیر است و باید با آن مواجه شویم. ما اکنون در مسیر تغییر ساختار قرار داریم و باید دید که در ادامه مسیر به کدام سمت حرکت خواهیم کرد. به اعتقاد من کشورهای عضو باید از شرایط فعلی در راستای بهبود عملکرد سازمان تجارت جهانی بهره ببرند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی سازمان تجارت جهانی yon.ir/VvBQF

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.