۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۴۷۹۵ ۲۹ تیر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۲ دسته: انرژی، پتروپالایشگاه کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

بر اساس پیش بینی گزارش «چشم‌انداز پالایش چین تا سال ۲۰۲۳»، این کشور در ۴ سال آتی ظرفیت پالایش نفت خود را به بیش از ۲۰ میلیون بشکه در روز خواهد رساند که بیش از ۴۴ درصد کل ظرفیت پالایش نفت آسیا خواهد بود. چین به دلیل رشد صنعتی خود و افزایش تقاضای بخش حمل و نقل، ظرفیت پالایشی خود را افزایش داده و قرار است تا سال ۲۰۲۲ چندین پروژه پتروپالایشگاهی در ۷ مجتمع اصلی پتروشیمیایی این کشور احداث شود. در حال حاضر چین ۱۷۹ پالایشگاه و پتروپالایشگاه فعال، با ظرفیت اسمی بیش از ۱۵ میلیون بشکه در روز دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد شرکت گلوبال‌دیتا در گزارش «چشم‌انداز پالایش چین تا سال ۲۰۲۳» پیش‌بینی کرده است این کشور در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ بیشترین رشد را در صنعت پالایش نفت خام، خواهد داشت.

سهم ۴۴ درصدی چین از کل پالایش نفت آسیا در سال ۲۰۲۳

مطابق این گزارش ظرفیت پالایشی چین در سال ۲۰۱۸ برابر ۱۵.۹۹۴ میلیون بشکه در روز بوده است که پیش‌بینی می‌شود ظرفیت پالایش این کشور با میانگین نرخ رشد سالانه معادل ۴.۵ درصد، به ۲۰.۰۳۵ میلیون بشکه در روز، در سال ۲۰۲۳ افزایش یابد که معادل ۴۴ درصد از ظرفیت کل پالایش آسیا در آن سال خواهد بود.

هرچند براساس تازه‌ترین گزارش اداره ملی آمار چین، حجم پالایش نفت خام این کشور، در ماه ژوئن سال جاری، ۱۳.۰۷ میلیون بشکه در روز بوده است، اما تحلیلگران معتقدند ظرفیت پالایشگاه‌های چین از این میزان بیشتر است. گفته می‌شود کاهش ظرفیت در این بازه به دلیل بسته بودن برخی از پالایشگاه‌ها برای تعمیر و نگهداری است.

افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی با افزایش ظرفیت پالایشی

یک تحلیلگر نفت و گاز در شرکت گوبال‌دیتا ​معتقد است؛ چین به دلیل رشد صنعتی خود و افزایش تقاضای بخش حمل و نقل، ظرفیت پالایشی خود را افزایش داده‌است. این افزایش ظرفیت پالایش، واردات نفت خام چین را نیز افزایش خواهد داد و همچنین توانایی این کشور برای صادرات فرآورده های نفتی را بیشتر خواهد کرد.

گلوبال‌دیتا همچنین پیش‌بینی کرده است که واحدهای تقطیر نفت خام، کک سازی، کراکر کاتالیزوری و هیدروکراکینگ پالایشگاه‌های چین مطابق جدول زیر افزایش ظرفیت داشته باشند.

چین پیشتاز صنعت پتروپالایش آسیا

در حال حاضر چین در مجموع ۱۷۹ پالایشگاه و پتروپالایشگاه نفت خام فعال و حدود ۱۲ پالایشگاه برنامه‌ریزی شده دارد که پیش‌بینی می‌شود این ۱۲ پالایشگاه تا سال ۲۰۲۳ فعالیت خود را آغاز کنند. پالایشگاه‌های ماومینگ، ژن‌های و هویژو، سه پالایشگاه بزرگ فعال چین هستند که از نظر ظرفیت واحد تقطیر نفت خام به ترتیب با ۴۷۲ هزار بشکه در روز، ۴۶۲ هزار بشکه در روز و ۴۴۰ هزار بشکه در روز فعالیت می‌کنند.

مطابق برنامه‌ریزی‌ها، پالایشگاه جزیره دایوشان به عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه طراحی‌شده با ظرفیت پالایش نفت خام ۸۰۰ هزار بشکه در روز و پالایشگاه‌های دالیان III و جیه‌یانگ با ظرفیت ۴۰۰ هزار بشکه در روز تا سال ۲۰۲۳ به بهره‌برداری خواهند رسید که علاوه بر افزایش سهم چین در بازار فرآورده‌های نفتی، نقش عمده‌ای در تامین خوراک پتروشیمی‌های چین خواهند داشت.

احداث پالایشگاه و پتروشیمی در یک مجتمع

بسیاری از پالایشگاه‌­های دنیا، از جمله پالایشگاه‌های چین، برای بهبود حاشیه سود پالایشی خود، به تولید محصولات پتروشیمیایی اقدام کرده و نگرش تجمیع پالایشگاه و پتروشیمی در قالب واحدهای پتروپالایشی را پیاده نموده‌­اند. در واقع کشورهای پیشرو در صنعت پالایش نفت خام با احداث مجتمع‌های پالایشی و پتروشیمی در مجاورت یکدیگر، با تکمیل زنجیره ارزش سودآوری مجتمع‌ها را افزایش می‌دهند.

به عنوان مثال شرکت ژجیانگ چین قصد دارد برای ساخت یک مگاپالایشگاه ویک مجتمع پتروشیمی بزرگ، با سرمایه‌ای معادل ۱۵ میلیارد دلار، در جزیره دایوشان احداث کند. این پروژه، در مساحتی به ابعاد ۶.۲۵ کیلومتر مربع در شرق چین و نزدیک بندر شانگهای و نینگبو ساخته می‌شود. انتظار می‌رود که‌این پروژه در سال ۲۰۲۰ به بهره‌برداری برسد.

احداث ۷ پتروپالایشگاه در چین تا سال ۲۰۲۲

همچنین طبق گزارش‌هایی که در سومین کنفرانس تلفیق پالایش و پتروشیمیایی چین (۳rd China RCI) ارائه شد، قرار است طی سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ چندین پروژه پتروپالایشگاهی در ۷ مجتمع اصلی شیمیایی چین احداث شود. این پروژه‌ها شامل پتروپالایشگاه هنگلی با ظرفیت ۲۰ میلیون تن در سال، پتروپالایشگاه ZPC با ظرفیت ۴۰ میلیون تن درسال، پتروپالایشگاه شنگونگ با ظرفیت ۱۶ میلیون تن در سال، پتروپالایشگاه ریسان با ظرفیت ۱۵ میلیون تن در سال، پتروپالایشگاه جینجیانگ، پتروپالایشگاه Xinhua Lianhe با ظرفیت ۲۰ میلیون تن در سال و پتروپالایشگاه Qianhai با ظرفیت ۱۵ میلیون تن در سال هستند.

منابع:

گزارش شرکت گلوبال‌دیتا yon.ir/uN9E6

رویترز yon.ir/wwoxl

گزارش شرکت پلاست‌مارت yon.ir/J5TVc

گزارش شرکت آسیاکم yon.ir/Sklp0

انتهای پیامنفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.