۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۴۶۷۹ ۲۷ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶ دسته: انرژی، پتروپالایشگاه کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

اداره ملی آمار چین در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد با افتتاح دو پتروپالایشگاه جدید، حجم پالایش نفت خام این کشور، در ماه گذشته به ۱۳.۰۷ میلیون بشکه در روز رسیده که بیشترین میزان در طول تاریخ این کشور است. این در حالی است که تولید نفت خام این کشور کمتر از ۴ میلیون بشکه در روز است. کشور چین با اتخاذ راهبرد واردات نفت خام، پالایش و تولید فرآورده توانسته است بیش از ۲۵ درصد ظرفیت پالایش آسیا را تصاحب کند. عملکرد چین و دیگر کشورهای واردکننده بزرگ نفت خام، نشان‌ می‌دهد حتی با وجود واردات نفت و پرداخت هزینه­‌های ناشی از تهیه و حمل آن، پالایش نفت خام، درصورت تکمیل زنجیره ارزش، از صرفه اقتصادی برخوردار است.

به گزارش مسیر اقتصاد، پس از آغاز به فعالیت دو پالایشگاه جدید چین، اداره ملی آمار چین دوشنبه، ۲۴ تیرماه اعلام کرد که پالایش نفت در پالایشگاه‌های این کشور در ماه ژوئن سال جاری به رکورد افزایش ۷.۷ درصدی نسبت به یکسال گذشته رسید.

شکستن رکورد پالایش نفت چین با افتتاح ۲ پتروپالایشگاه جدید

براساس گزارش اداره ملی آمار چین، حجم پالایش نفت خام این کشور، در ماه گذشته به ۵۳.۷ میلیون تن معادل ۱۳.۰۷ میلیون بشکه در روز رسید، که رکورد ۱۲.۶۸ میلیون بشکه در روز را در ماه آوریل پشت سر گذاشت. ​

افزایش ظرفیت پالایش چین به دلیل راه‌اندازی دو پتروپالایشگاه جدید است. مجتمع پتروپالایشی هنگلی با افزایش ظرفیت ۴۰۰ هزار بشکه در روز در شهر دالیان و مجتمع پتروپالایشی چجیانگ در یک تاسیسات مشابه در ساحل شرقی به بهره برداری رسید.

یک تحلیلگر چینی حوزه نفت و گاز گفت: با اینکه این افزایش ظرفیت عمدتا به خاطر آغاز به کار دو پتروپالایشگاه جدید است، اما این آمار طبق برآوردهای ما از این میزان فراتر خواهد رفت چون در حال حاضر برخی از پالایشگاه‌های چین برای تعمیر و نگهداری بسته شده‌اند. مطابق گزارش Statistical Review of World Energy شرکت بی‌پی ظرفیت پالایشی اسمی چین در سال ۲۰۱۷ بیش از این آمار و معادل ۱۴.۵ میلیون بشکه در روز بوده است.

سهم ۲۵ درصدی چین در کل پالایش نفت آسیا

گزارش اداره ملی آمار چین همچنین نشان می‌دهد که تولید نفت خام این کشور در ماه گذشته با افزایش ۱۰۰ هزار بشکه‌ای، از ۳.۸۲ به ۳.۹۲ میلیون بشکه در روز رسیده است.

نکته قابل توجه اینکه ظرفیت تولید نفت کشور چین کمتر از ۱۰ درصد ظرفیت تولید نفت آسیاست؛ اما این کشور با واردات نفت خام از سایر کشورها، توانسته است ضمن افزایش چشمگیر ظرفیت پالایشی خود در دو دهه گذشته، به تنهایی یک چهارم ظرفیت پالایشی آسیا را در اختیار داشته باشد.

در حال حاضر چین در مجموع ۱۷۹ پالایشگاه و پتروپالایشگاه نفت خام فعال و حدود ۱۲ پالایشگاه برنامه‌ریزی‌شده دارد که پیش‌بینی می‌شود این ۱۲ پالایشگاه تا سال ۲۰۲۳ فعالیت خود را آغاز کنند.

سودآوری پالایش نفت حتی با وجود هزینه‌های وارادات

اجرای سیاست افزایش ظرفیت پالایشی در کشوری مانند چین، نشان‌­دهنده آن است که حتی با وجود واردات نفت و پرداخت هزینه­‌های ناشی از تهیه و حمل آن، پالایش نفت خام صرفه اقتصادی دارد. البته این مسئله در صورتی است که ضمن پالایش نفت، زنجیره ارزش آن نیز تا حد قابل قبولی تکمیل شود.

بررسي‌­های اولیه در حوزه اقتصادی نشان می­‌دهد كه با تجمیع پتروشیمی و پالایشگاه، می‌توان هزينه‌­های احداث و عملیاتی این مجتمع‌ها را كاهش داد. بنابراین تجميع پالايشگاه و پتروشيمي، يا اصطلاحا احداث پتروپالايشگاه، با هدف تنوع فرآورده، كاهش قيمت تمام شده محصولات، بهينه‌سازی راندمان، افزايش سودآوری و بهينه سازی مصرف انرژی پایه‌­ريزی شده است.

سرمایه‌گذاری شرکت‌­های بزرگ صنعت نفت در پروژه‌های پتروپالایشی

بر این اساس، بسیاری از پالایشگاه‌­های دنیا برای بهبود حاشیه سود پالایشی خود، نسبت به تولید محصولات پتروشیمیایی اقدام کرده و نگرش تجمیع پالایشگاه و پتروشیمی در قالب واحدهای پتروپالایشی را پیاده نموده‌­اند. روند جهانی به گونه­‌ای است که سهم سرمایه‌­گذاری در احداث پتروپالایشگاه نسبت به پالایشگاه، برای شرکت‌­های معتبر بین‌­المللی در حال افزایش است.

بررسی وضعیت شرکت‌­های بزرگ صنعت نفت اروپایی نشان می‌­دهد این شرکت‌­ها به طراحی و اجرای واحدهای پتروپالایشگاهی روی آورده‌­اند. به عنوان نمونه شرکت بی‌پی معادل ۲۴ درصد، شرکت شل معادل ۳۹ درصد، شرکت توتال معادل ۷۹ درصد و شرکت اکسن‌موبیل معادل ۹۰ درصد فعالیت­‌های حوزه پایین­‌دست خود را به این زمینه مهم اختصاص داده­‌اند.

منابع:

رویترز yon.ir/d2Nlg

گزارش شرکت بریتیش پترولیوم yon.ir/kzYcH

مقاله Integration of Petrochemical and Refinery Plants as an Approach to Compete in Hydrocarbon Market

انتهای پیامنفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.