۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۴۲۱۶ ۲۴ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۸ دسته: انرژی کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

قوانین وضع شده از سوی سازمان‌­های بین­‌المللی در استانداردهای زیست محیطی، از جمله قانون IMO 2020، یکی از دلایل تلاش کشورها برای بالابردن سطح پیچیدگی پالایشگاه­‌ها و در نتیجه تولید سوخت‌­های با کیفیت است. در همین راستا شرکت اکسن‌موبیل طی قراردادی تصمیم به سرمایه‌گذاری گسترده به منظور توسعه فنی پتروپالایشگاه سنگاپور با دو هدف اصلی تولید نفت کوره با کیفیت‌تر و افزایش تولید روغن‌های روان‌ساز صنعتی گرفته است.

به گزارش مسیر اقتصاد به نقل از OGJ، شرکت اکسن‌موبیل در آوریل ۲۰۱۹ تصمیم نهایی را در خصوص سرمایه‌گذاری در یک پروژه چند میلیارد دلاری با هدف تبدیل نفت کوره و دیگر محصولات ته‌مانده نفت خام به محصولات باارزش، از جمله روغن‌های روان‌ساز صنعتی و سوخت کشتی در پتروپالایشگاه سنگاپور اتخاذ کرده‌است. این مجتمع پتروپالایشی در سنگاپور، ظرفیت فرآوری ۵۹۲ هزار بشکه نفت خام در روز را دارد که دو واحد شکست بخار (steam cracker) را نیز شامل می شود.

سرمایه‌گذاری گسترده اکسن‌موبیل در توسعه پتروپالایشگاه سنگاپور

شرکت اکسن‌موبیل گفت که این پروژه توسعه، بخشی از برنامه شرکت برای افزایش بیشتر رقابت پذیری مجتمع پتروپالایشگاه سنگاپور به عنوان تنها مجتمع دارای کراکر بخار با توانایی شکست نفت خام است. در این رابطه رئیس شرکت شیمیایی اکسن‌موبیل گفت: این پروژه، فن‌آوری‌های جدیدی برای ادغام و یکپارچه سازی واحدهای کراکر نفت خام و پالایشگاه استفاده خواهد کرد.

این شرکت عنوان کرد طی برنامه‌ریزی‌ها قرار است در بخشی از برنامه توسعه ظرفیت این پتروپالایشگاه، با استفاده از ترکیبی از کاتالیزورهای اختصاصی و دیگر روش‌های جدید فرآیندی، تولید روغن های روان‌ساز صنعتی افزایش یابد.

افزایش تولید روغن‌های روانساز صنعتی با هدف تامین نیاز آسیا-اقیانوسیه

پیش‌بینی می‌شود این پروژه ۲۰ هزار بشکه در روز به ظرفیت محصولات تولیدی این پتروپالایشگاه اضافه کند که شامل روغن پایه گروه II (از جمله EHCTM 50 و EHCTM 120) و همچین روغن پایه با ویسکوزیته بالا، با هدف تامین تقاضای رو به افزایش این محصولات در منطقه آسیا-اقیانوسیه است.

این پروژه بخشی از برنامه چندین ساله شرکت اکسن‌موبیل برای افزایش تولید روغن های پایه صنعتی است. اکسن‌موبیل طی پروژه‌هایی از جمله افزایش ظرفیت مجتمع پتروپالایشگاهی سنگاپور در سال ۲۰۱۵ و راه‌اندازی یک واحد هیدروکراکینگ در پالایشگاه Esso Nederland BV با ظرفیت روزانه ۱۹۱ هزار بشکه‌ای، در سال ۲۰۱۸ در روتردام هلند سهم خود را در بازار روغن‌های روان‌ساز صنعتی افزایش داده‌است.

سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری اکسن‌موبیل برای کاهش گوگرد نفت کوره

این برنامه توسعه‌ای همچنین ظرفیت تولید سوخت‌های پاک با میزان گوگرد پایین به میزان ۴۸ هزار بشکه در روز، از جمله سوخت‌های کشتیرانی با کیفیت بالا را افزایش خواهد داد تا میزان گوگرد آزاد شده توسط سوخت‌ها با توجه به قانون IMO 2020، کاهش یابد.

قانون IMO 2020، قانون کنترل انتشار آلاینده‌­ها در سطح دنیا است که طبق استانداردهای جدید سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) از ابتدای سال ۲۰۲۰ استاندارد میزان گوگرد آزاد شده سوخت بانکرینگ که در حال حاضر برابر ۳.۵ درصد می‌باشد، باید به حد ۰.۵ درصد کاهش ‌یابد.

نفت کوره اصلی ترین نوع سوخت برای کشتی‌هاست. سازمان بین المللی دریانوردی از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۶ میلادی به ۳ مرحله اعمال محدودیت بر شناورها در خصوص انتشار گوگرد در هوا اقدام کرده است که در آخرین مرحله، حد مجاز انتشار گوگرد توسط کشتی‌ها از ۳.۵ درصد به ۰.۵ درصد کاهش یافته است که از ۱ ژانویه  ۲۰۲۰ (۱۱ دی ۱۳۹۸) به اجرا در می‌آید.

لزوم افزایش کیفیت تولید نفت کوره تولیدی توسط کشورها

نفت کوره یکی از فرآورده‌های کم ارزش در سبد فرآورده ­های پالایشگاهی است که قیمت آن کمتر از قیمت نفت خام است و تولید بالای آن در پالایشگاه ­های قدیمی، موجب زیان­ده شدن آن ­ها می­شود. قوانین وضع شده از سوی سازمان­های بین­‌المللی در استانداردهای زیست محیطی یکی از دلایل تلاش کشورها برای بالابردن سطح پیچیدگی پالایشگاه­‌ها و در نتیجه تولید سوخت‌­های با کیفیت است.

در ایران نیز با توجه به سهم متوسط ۲۳ درصدی نفت کوره از سبد فرآورده‌های پالایشگاهی و متوسط میزان گوگرد ۲.۸ درصدی، لازم است اجرای پروژه‌های آپگریدینگ (بهینه سازی و ارتقاء کمی و کیفی فرآورده‌ها) پالایشگاه‌های کشور با سرعت بیشتری دنبال شود. تبدیل این واحدهای قدیمی به پتروپالایشگاه موجب می‌شود که تولید نفت کوره آن ها به زیر ۶ درصد کاهش یابد. فناوری‌هایی نظیر کک سازی تاخیری می‌توانند تولید این ماده در پتروپالایشگاه را به صفر درصد نیز برسانند.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.