۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۳۹۳۴ ۲۲ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۸ دسته: انرژی کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

سازمان اوپک پیش‌بینی کرده است تقاضای جهانی نفت یک میلیون و ۱۳۰ هزار بشکه افزایش می‌یابد و به رقم ۱۰۱ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. اما تقاضا برای نفت غیر اوپکی‌ها بیش از این افزایش می‌یابد و در نتیجه سهم کشورهای اوپک کاهش خواهد یافت. به صرفه شدن تولید نفت شیل آمریکا و عرضه مازاد کشورهای غیر اوپک، دلیل اصلی کاهش سهم کشورهای اوپک از تقاضای جهانی نفت است. در این شرایط بسیاری از کشورهای تولیدکننده نفت با حرکت به سوی افزایش ظرفیت پالایشی و پتروپالایشی خود به افزایش تولید فرآورده‌های نفتی روی آورده‌اند.

به گزارش مسیر اقتصاد طبق گزارشات منتشر شده، سازمان اوپک کاهش تقاضای جهانی برای نفت خام خود را پیش‌بینی کرده است. این موضوع به دلیل افزایش ظرفیت تولید نفت کشورهای رقیب است. با وجود معاهده‌ای به رهبری اوپک برای مهار ذخایر نفتی و جلوگیری از عرضه مازاد نفت به بازار، در چند سال اخیر شاهد بازگشت نفت مازاد تولیدی توسط کشورهای غیراوپک بوده ایم.

پیش‌بینی کاهش تقاضا برای نفت خام اوپک

سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در گزارش ماهانه سال ۲۰۲۰ خود، اعلام کرد در سال آینده، جهان به ۲۹.۲۷ میلیون بشکه در روز نفت خام از ۱۴ عضو اوپک نیاز دارد. با مقایسه این میزان با ظرفیت صادراتی کنونی، متوجه کاهشی به مقدار ۱.۳۴ میلیون بشکه در روز نسبت به سال جاری خواهیم شد. ​

افت تقاضا برای نفت خام اوپک، این نکته را آشکار می‌کند که راهبرد اتخاذی این سازمان به منظور حمایت از قیمت نفت خام به کمک کاهش عرضه، بهره‌برداری از نفت شیل آمریکا و دیگر کشورهای رقیب، را به صرفه کرده است. این امر به طور بالقوه به آمریکا فضای بیشتری برای ادامه تحریم‌ها علیه دو عضو اوپک، یعنی ایران و ونزوئلا، خواهد داد. ​

افزایش تولید نفت شیل آمریکا

سازمان اوپک در این گزارش پیش‌بینی کرده است که تولید نفت شیل آمریکا به رشد خود ادامه دهد، چون خطوط لوله جدید، امکان انتقال نفت خام بیشتری را به مرکز صادرات (هاب) ساحل خلیج آمریکا فراهم خواهد کرد.

اوپک همچنین در این گزارش پیش‌بینی می‌کند که در سال ۲۰۲۰ تقاضای جهانی نفت با سرعتی مشابه با سال جاری افزایش خواهد یافت و رشد اقتصاد جهانی با وجود شتاب کندتر در کشورهای آمریکا و چین، با سرعت افزایش خواهد یافت. ​

طبق این گزارش تقاضای روزانه به نفت خام در جهان در سال ۲۰۲۰ به ۱۰۱ میلیون بشکه خواهد رسید که این رقم برای سال جاری، ۹۹ میلیون و ۸۷۰ هزار بشکه است.

افزایش تقاضای جهانی نفت و کاهش سهم اوپک در صادرات

بنابراین برای سال آینده تقاضای جهانی نفت، یک میلیون و ۱۳۰ هزار بشکه افزایش می‌یابد اما تقاضا برای نفت غیر اوپکی‌ها بیشتر خواهد شد و سهم کشورهای اوپک کاهش می‌یابد.

سازمان اوپک با بررسی چشم‌انداز اقتصادی جهان بر این باور است که در سال ۲۰۲۰، شاهد روند نزولی اقتصادی نخواهیم بود، هرچند مسئله خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت)، می‌تواند باعث ادامه رکود فعلی در فعالیت‌های تولیدی باشد. ​

اوپک و متحدانش در هفته گذشته معاهده کاهش عرضه نفت را تا مارس ۲۰۲۰ تمدید کردند که به جلوگیری از افزایش تولید نفت کنونی به منظور جلوگیری از کاهش قیمت نفت خام تاکید دارد.

اوپک همچنین گفت که خروجی نفت آن در ماه ژوئن با کاهش ۶۸ هزار بشکه در روز، به ۲۹.۸۳ میلیون بشکه در روز رسیده است. این آمار و ارقام نشان می‌دهد ۱۴ کشور عضو اوپک در ماه ژوئن کمترین میزان تولید خود را در ۲.۵ سال گذشته ثبت کرده‌اند.

لازم به یادآوری است که این مقدار، بالاتر از پیش‌بینی تقاضای جهانی نفت برای سال ۲۰۲۰ است. به طوری که اگر کشورهای اوپک تولید نفت خود را به همین میزان ادامه دهند، در سال ۲۰۲۰ احتمال رسیدن مازاد تولیدی به مقدار بیش از ۵۰۰ هزار بشکه در روز وجود خواهد داشت.

افزایش ظرفیت پتروپالایشگاهی راهکار مقابله با کاهش تقاضای نفت

​بنابر گزارش‌های بین‌المللی از جمله گزارش Chemical & Energy Insights 2018 موسسه IHS Markit، پیش‌بینی می‌شود تقاضای جهانی برای مواد شیمیایی، بیش از ۴ درصد افزایش یابد. به همین دلیل شرکت­ های بزرگ فعال در تولید نفت خام، مخصوصا کشورهای حاشیه خلیج فارس، انگیزه­‌ای قوی برای شروع پروژه‌های پیشرفته پتروپالایشگاهی موسوم به (COTC: Crude Oil To Chemicals) دارند. این موضوع به این شرکت‌ها کمک خواهد کرد تا علاوه بر تولید سوختی با کیفیت، سهم بیشتری از تولید مواد شیمیایی و پتروشیمیایی را بدست آورند که ارزش و رشد تقاضای بیشتری نسبت به نفت خام و سوخت‌های حمل و نقل دارد.

با توجه به پیش‌بینی کاهش سهم کشورهای اوپک در صادرات نفت می­‌توان گفت، اتخاذ راهبرد افزایش ظرفیت پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی کشور علاوه بر اینکه در حال حاضر گزینه­‌ای مناسب برای بی‌­اثرسازی و مقابله با تحریم‌­های آمریکا است، در آینده‌­ای نزدیک نیز به تنها گزینه برای حفظ جایگاه کشور در بازار نفت و فرآورده­‌های نفتی تبدیل خواهد شد.

منبع: رویترز؛ http://yon.ir/uqBS9

​انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.