۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۳۸۷۰ ۲۰ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵ دسته: کشاورزی
۰

یک کارشناس اقتصاد کشاورزی با اشاره به کاهش میزان خرید تضمینی گندم در سال جاری گفت: قیمت ۱۷۰۰ تومانی این محصول دلیل اصلی کاهش میزان خرید تضمینی گندم در سال جاری است. دولت برای جلوگیری از کاهش میزان خرید تضمینی این محصول اساسی باید هر چه سریعتر قیمت گندم را به ۲۵۰۰ تومان افزایش دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد مهدی سروی کارشناس حوزه اقتصاد کشاورزی ۲۰ تیرماه در گفتگو با رادیو اقتصاد اعلام کرد: میزان تولید گندم در سال زراعی جاری به دلیل بارش های مناسب در سال گذشته از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است. طبق پیش بینی ها صورت گرفته امسال بیش از ۱۴ میلیون تن گندم در کشور تولید شده است.

این کارشناس حوزه کشاورزی ضمن اشاره به خرید ۳,۵ میلیون تنی گندم از کشاورزان توسط دولت در سال جاری گفت: طبق پیش بینی ها باید در سال زارعی جاری با افزایش میزان تولید گندم، میزان خرید تضمینی افزایش می یافت اما متاسفانه با افت ۱۰ تا ۱۵ درصدی نسبت به سال گذشته مواجه شده است.

وی در پاسخ به دلیل اصلی کاهش میزان خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته نیز اظهار داشت: مهمترین عامل در این ارتباط بحث قیمت گندم است. قیمت کنونی خرید تضمینی گندم حدود ۵۰۰ الی ۸۰۰ تومان پائین تر از نرخ آن در بازار آزاد است.

لزوم افزایش سریع قیمت گندم به ۲۵۰۰ تومان توسط دولت در سال جاری

سروی در خصوص قیمت گندم گفت: قیمت این محصول توسط نهادهای کارشناسی در سال گذشته بر اساس هزینه های تولید یک هزار و ۹۰۰ تا دو هزار تومان برآورد شده بود که دولت با توجه به شرایط مالی خود نهایتا با قیمت ۱۷۰۰ تومانی موافقت کرد.

این کارشناس کشاورزی اظهارداشت: این قیمت کمتر از قیمتی است که بتواند هزینه های تولید را پوشش دهد بنابراین باعث شد تا کشاورزان گندم تولیدی خود را با نرخ بازار آزاد به فروش برسانند. به همین دلیل میزان خرید تضمینی این محصول دچار افت شده است.

وی افزود: قیمت کنونی هرکیلوگرم گندم در بازار آزاد بین دو تا دو هزار و ۵۰۰ تومان است و انتظار می رود دولت به منظور افزایش میزان خرید تضمینی گندم هرچه سریعتر قیمت این محصول را اصلاح کرده و به ۲۵۰۰ تومان افزایش دهد.

ضمانت اجرایی قانون خرید تضمینی باید افزایش یابد

سروی با اشاره به ایرادات قانون خرید تضمینی نیز گفت: دلیل اصلی تعیین نادرست قیمت گندم طی سال های گذشته به دلیل مشخص نبودن متولی تعیین نهایی قیمت گندم بوده است. از آنجایی که شورای اقتصاد مسئول تعیین نهایی قیمت است، پاسخگویی مشخصی از سوی دولت برای دلیل تعیین قیمت این محصول اساسی وجود ندارد.

این کارشناس کشاورزی اظهار داشت: به منظور ساماندهی وضعیت تولید و خرید تضمینی گندم باید ضمانت اجرایی قانون خرید تضمینی افزایش یابد و وزارت جهاد کشاورزی مسئول نهایی تعیین قیمت این محصول اساسی تعیین شود.

وی تاکید کرد: در سال زراعی جاری اثرات منفی تعیین قیمت گندم و ایرادات قانون خرید تضمینی برای تمامی نهادهای کارشناسی مشخص شد و انتظار می رود نمایندگان مجلس هر چه سریعتر برای اصلاح این قانون اقدام کنند تا کشور در این جنگ اقتصادی وابسته بیگانگان نشود.

انتهای پیام/ تولید گندم



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.