۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۲۴۶۴ ۰۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰ دسته: انرژی
۰

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، روز دوشنبه ۳ تیرماه در جریان ادامه بررسی طرح «افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه گذاری مردمی» به دلیل مغایرت روش تنفس خوراک با اصل ۷۵ قانون اساسی و کاهش درآمد دولت، این طرح را برای رفع ابهامات به کمیسیون انرژی ارجاع دادند.

به گزارش مسیر اقتصاد نمایندگان در نشست علنی روز دوشنبه ۳ تیرماه مجلس شورای اسلامی در جریان ادامه بررسی طرح «افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه گذاری مردمی» با اخطار یکی از نمایندگان مبنی بر مغایرت بند ت ماده ۱ این طرح با اصل ۷۵ قانون اساسی موافقت کرده و پس از آن به دلیل استناد سایر ماده‌های این طرح به بند ت (تعریف تنفس خوراک)، ریاست جلسه، ارجاع سایر ماده‌های این طرح را به کمیسیون انرژی برای اصلاح ابهامات به رای گذاشت که با ۱۶۳ رای موافق، ۹ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۲۱ نماینده حاضر در صحن مجلس تصویب شد.

در بند ت ماده ۱ این طرح آمده است:

ت – تنفس خوراک: اعطای خوراک بدون دریافت بهای آن در تمام یا بخشی از سال­‌های اول و دوم پس از بهره‌­برداری طرح‌­های موضوع این قانون، به تعداد روزی که ارزش آن معادل حجم سرمایه گذاری ارزش‌گذاری شده در مجوز صادره باشد و به عنوان تسهیلات به شرکت مجری طرح محسوب می‌­شود.

نمایندگان در این جلسه بر این باور بودند که وجود تنفس خوراک در این طرح باعث کاهش درآمد دولت خواهد شد و به همین دلیل مغایر با اصل ۷۵ قانون اساسی است.

ارجاع طرح افزایش ظرفیت پتروپالایشی کشور به کمیسیون انرژی

به این ترتیب طرح «افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه گذاری مردمی» به کمیسیون انرژی ارجاع داده شد که ابهامات این طرح با قانون اساسی و سایر ابهامات نمایندگان درباره ماده‌های آن، اصلاح و مجددا به رای صحن علنی مجلس گذاشته شود.

در پایان بررسی این طرح ریاست جلسه، دکتر لاریجانی، از کمیسیون انرژی خواست که هرچه زودتر اصلاحات انجام شده و طرح مجددا در صحن علنی مورد بررسی قرار گیرد.

لازم به ذکر است، در این طرح موضوع تنفس خوراک به‌جای تخفیف خوراک فعلی به پالایشگاه‌ها مطرح شده است.

در مدل­ های فعلی توسعه پالایشگاه ­های کشور، دولت مکلف شده است تا برای تشویق سرمایه­ گذاران به سرمایه­ گذاری در حوزه پالایش نفت خام و میعانات گازی، به میزان ۵ تا ۱۰ درصد تخفیف خوراک داده و در نتیجه، خوراک پالایشگاه بین ۹۰ تا ۹۵ درصد قیمت صادراتی محاسبه می­شود. این امر سبب می ­شود تا عملا برای یک دوره سی ساله، خوراک پالایشگاه بین ۱.۵ تا ۳ سال (بسته به درصد تخفیف) رایگان شود.

به طور مثال در خصوص یک پالایشگاه ۲۵۰ هزار بشکه ­ای، چنانچه قیمت نفت صادراتی برابر ۷۰ دلار بر بشکه باشد، با اعمال حالت «تخفیف خوراک» ۵درصدی، مجموعا ۹.۶ میلیارد دلار به این پالایشگاه در یک دوره سی ­ساله تخفیف داده می­شود. اگر میزان تخفیف خوراک برابر ۱۰ درصد باشد نیز کل مقدار تخفیف در طی دوره سی­ ساله به ۱۹.۲ میلیارد دلار خواهد رسید. در حالی که در طرح «تنفس خوراک» هیچ مقدار تخفیفی وجود ندارد و تنها قیمت خوراک سال اول به عنوان یک وام با سود ۴ درصد ارزی به مجری داده شده و طی ۱۲ سال نیز بازپس گرفته خواهد شد. به همین دلیل می­توان گفت که از طریق طرح «تنفس خوراک» به جای «تخفیف خوراک»، درآمدهای چندین میلیارد دلاری نصیب دولت خواهد شد.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.