۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۲۴۳۰ ۰۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۰ دسته: انرژی
۰

طرح «افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه گذاری مردمی» که در پاییز سال ۱۳۹۷ جهت تامین مالی و افزایش جذابیت اقتصادی طرح‌های پتروپالایشی توسط کمیسیون انرژی ارائه و تصویب شده بود، روز یکشنبه ۲ تیرماه ۱۳۹۸ در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گرفت و با ۱۳۶ رأی موافق به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

به گزارش مسیر اقتصاد نمایندگان در نشست علنی روز یکشنبه ۲ تیرماه مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح «افزایش ظرفیت پالایشگاه های میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه گذاری مردمی» با کلیات آن با۱۳۶ رأی موافق، ۳۲ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۲ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

احداث پالایشگاه پاسخ هوشمندانه ایران به تحریم های نفتی

در ابتدا، سکینه الماسی سخنگوی کمیسیون انرژی در توضیح طرح مذکور گفت، طرح افزایش ظرفیت پالایشگاههای میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه­گذاری مردمی، در کمیسیون انرژی به عنوان کمسیون اصلی با حضور اعضای کمسیون، طراحان طرح، مسئولان و کارشناسان وزارت نفت، سازمان برنامه و بودجه و مرکز پژوهش ­های مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: احداث پالایشگاه پاسخ هوشمندانه ایران به تحریم های نفتی، رونق تولید، اشتغال‌زایی و موضوع ارزش افزوده نفت است، از ۶۵۰ پالایشگاه موجود در دنیا تنها ۴۰ پالایشگاه بر مبنای نفت ایران طراحی شده که زمان تحریم نفتی خرید نفت از ایران را کاهش می دهند، بنابراین راهکار اصولی ضدتحریمی برای مقاوم سازی اقتصاد کشور، احداث پتروپالایشگاه به اندازه نفت خام و میعانات گازی و تبدیل آن به فرآورده‌ها و صادرات بیش از ۵۰ نوع محصول است که به علت تنوع برای مشتریان قابل تحریم نیست.

سکینه الماسی در ادامه گفت، یک پتروپالایشگاه طی ۴ سال ساخته می­شود و امیدواریم این طرح کمک کند پتروپالایشگاه ها با استفاده از سرمایه های مردمی به مدت یک سال با استفاده از تسهیلات و تنفس خوراک ساخته شوند. هزینه این خوراک نیز به صورت اقساط ۱۲ ساله با نرخ ۴ درصد و برگشت سرمایه است.

چرا غفلت دولت باید توسط نمایندگان مجلس جبران شود؟

آقای نادر قاضی پور، به عنوان اولین مخالف ضمن تاکید بر لزوم ارائه لایحه از طرف دولت درباره این طرح مهم گفت، بیشترین اشتغال در صنایع پایین دست پتروشیمی صورت می­گیرد در همین راستا لازم بود دولت با ارائه لایحه ­ای جامع برای زنجیره کامل نفت، به بررسی کامل مطالعه، اکتشاف، استخراج، تولید، پالایش، صنایع پتروشیمی و پایین دست و افزایش ظرفیت­ ها می‌پرداخت.

این نماینده مخالف طرح با بیان این سوال که چرا غفلت دولت باید توسط نمایندگان مجلس جبران شود، گفت، لازم بود این پروژه ­ها توسط دولت احداث و پس از سوددهی، این مجتمع­ ها به بخش خصوصی واگذار می ­شدند.

طرح افزایش ظرفیت پتروپالایشگاه نشأت گرفته از قوانین بالادستی است

آقای سیدکاظم دلخوش، نماینده موافق این طرح بیان کرد، این طرح نشأت گرفته از قوانین بالادستی است. در این راستا سوابق قانونی در ارتباط با سرمایه­ گذاری مردم در بخش پالایشگاه ­های میعانات گازی و نفت خام موجود است. قانون برنامه پنجم، قانون احکام دائمی برنامه­ های توسعه کشور، قانون برنامه ششم توسعه و قانون اصل چهل و چهار از این نمونه است.

وی افزود: با توجه به قانون اصل چهل و چهار، اقتصاد به دو بخش تقسیم شده است. بخش سیاست گذاری و نظارت با مسئولیت حاکمیت و دولت و بخش اجرا که با مشارکت بخش خصوصی، تعاونی­ ها و مردم اجرا می­ گردد.

دلخوش در ادامه به میزان نقدینگی بالای کشور اشاره کرد و افزود، با اجرای طرح­ های جذاب، مشارکت سرمایه­ گذاران بخش خصوصی و تعاونی ­ها افزایش یافته و می­توان نقدینگی کشور را به بازارهای تولیدی کشور هدایت کرد.

همچنین این نماینده موافق طرح در ارتباط با تحریم صنعت نفت گفت، تحریم نفت ایران صادرات نفت ایران را محدود و مشتریان نفت ایران را دچار تزلزل کرده­است. با سرمایه ­گذاری بخش خصوصی در این طرح ­ها و تبدیل نفت خام به فرآورده ­های نفتی، بازاریابی و خرید و فروش محصولات نفتی به راحتی صورت خواهد گرفت.

طرح ­های تکلیفی برای صندوق توسعه ملی باعث بی­‌هویت شدن این صندوق می­‌شود

مهرداد لاهوتی به عنوان مخالف این طرح با اشاره مجدد به اینکه بهتر بود این طرح به صورت لایحه از طرف دولت، ارائه می‌­شد، به بیان برخی مغایرت­ های این طرح با قانون اساسی پرداخت. این نماینده مجلس گفت برخی ماده ­های این طرح مانند اعطای تنفس خوراک، باعث کاهش درآمد دولت می­ شود که مغایر اصل ۷۵ قانون اساسی است.

مهرداد لاهوتی در مخالفت با این طرح افزود، این طرح با الزام ­آوری برای صندوق توسعه ملی، باعث می­ شود اساسنامه صندوق توسعه ملی زیر سوال رفته و این چنین طرح­ هایی که برای صندوق توسعه ملی تعیین تکلیف می ­کند باعث بی­‌هویت شدن صندوق توسعه ملی می ­شود.

طرح احداث پتروپالایشگاه جذاب‌تر از بازارهای سکه و ارز خواهد بود

دومین نماینده موافق این طرح، علی بختیار، ضمن تشکر از کمسیون­ های انرژی و برنامه بودجه برای ارائه طرح، گفت این طرح با همکاری بورس، وزارت نفت، شرکت ملی نفت، شرکت ملی پالایش و پخش و سازمان برنامه و بودجه به همگرایی رسیده است و می­ توان گفت این طرح، مورد وفاق دولت و مجلس است.

وی افزود: این طرح بدون هدف برداشت از منابع صندوق توسعه ملی طراحی شده است و تنفس خوراک تنها در سال ­های اول و دوم داده می ­شود که سبب جذاب شدن بخش ­های مولد و هدایت سرمایه مردم به این پروژه­ ها خواهد شد.

این عضو کمسیون انرژی گفت: در این طرح هدایت سرمایه مردم به بازارهای مولد از طریق بازار بورس و بازار سرمایه انجام می­ گیرد. این طرح با داشتن IRR مناسب یعنی حدود ۲۲ درصد ارزی، جذاب‌تر از بازارهای سکه، طلا، خودرو و مسکن خواهد بود که همین مسئله، باعث خروج نقدینگی از این بازارها و جلوگیری از ایجاد التهاب خواهد شد.

علی بختیار  افزود، در چندین جلسه کمیته متشکل از وزارت نفت، سازمان بورس، سازمان برنامه و بودجه و کمسیون انرژی مجلس درباره این طرح، بیش از یکسال کار کارشناسی انجام شده و این مدل مترقی تکمیل شده و طرح حاضر درواقع بدون اشکال است.

نماینده دولت: با رفع اشکالات در جزئیات طرح، دولت موافق خواهد بود

نماینده دولت با اعلام مخالفت با کلیات طرح گفت، دولت و وزارت نفت با توسعه پالایشگاه ها در فرآیند تبدیل نفت خام به فرآورده برای توسعه بازار موافق است همچنین وزیر نفت نیز بر جذب سرمایه­ گذاری عموم مردم و سرمایه­‌گذاران تاکید دارد.

ایشان افزود، در رابطه با این طرح به دلیل وجود ابزارهای پیش­‌بینی شده بر تامین و تحمیل منابع بر دولت مغایر با اصل ۷۵ قانون اساسی است. علاوه بر آن، الزامی که این طرح در تامین خوراک و ضمانت سرمایه­ گذاری در بازپرداخت تسهیلات بر دولت و وزارت نفت قرار می­ دهد، مغایر با اصل ۷۵ قانون اساسی و قانون برنامه ششم است.

نماینده دولت در جلسه بررسی طرح افزود، با رفع این اشکالات در بررسی جزئیات طرح، دولت با این طرح موافق خواهد بود.

این طرح باعث افزایش درآمد دولت خواهد شد

سخنگوی کمسیون انرژی با تاکید بر اینکه این طرح با جذب سرمایه مردمی در بخش پتروپالایش، باعث افزایش درآمد کشور خواهد شد، اعلام کرد نظر کمسیون انرژی مجلس درباره این طرح موافق است و بیان کرد جذب سرمایه در بخش خصوصی برای توسعه صنعت نفت در شرایط حساس کنونی، یک پاسخ هوشمندانه به شرایط تحریمی است.

در پایان جلسه بررسی طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه های میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه گذاری مردمی، کلیات این طرح با۱۳۶ رأی موافق، ۳۲ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۲ نماینده حاضر در صحن تصویب شد.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.