۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۲۲۹۷ ۰۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷ دسته: تولید گندم، کشاورزی
۰

مصر بزرگترین واردکننده گندم در جهان است که هرساله نزدیک به ۸ میلیون تن گندم از دیگر کشورها وارد می‌کند. با اینحال این کشور در سال های اخیر برنامه‌های حمایتی متعددی را اجرایی نموده که مهم ترین آن خرید تضمینی گندم تولید داخل با قیمتی بیش از ۲۰ درصد بالاتر از گندم‌های وارداتی است. در نتیجه این اقدامات در سال گذشته میزان خرید گندم دولت مصر از تولیدکنندگان داخلی ۱۰ درصد افزایش یافت تا گام مهمی در جهت بهبود ضریب امنیت غذایی برداشته شود.

به گزارش مسیر اقتصاد مصر به عنوان یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌ های مبتنی بر کشاورزی جهان شناخته می شود. تمدن مصر باستان با سرمایه کشاورزی شکل گرفته بود و مصریان به عنوان اولین گروه از مردم زمین شناخته می‌شوند که کشاورزی را به صورت گسترده انجام دادند.

این کشور که روزگاری به دلیل همجواری خود با نیل جزء تولیدکنندگان بزرگ غلات علی الخصوص گندم در آفریقا و جهان به شمار می رفت، طی سال های اخیر به دلیل کاهش سرمایه گذاری ها در بخش کشاورزی، با هدف جلوگیری از تخریب محیط زیست، تبدیل به یکی از بزرگترین وارد کنندگان بزرگ گندم در جهان شده است.

تامین امنیت غذایی در مصر به دلایلی همچون شرایط آب و هوایی، جمعیت قابل توجه و گستردگی جغرافیایی، یکی از مشکلات بزرگ دولت های این کشور از دیرباز تاکنون بوده و همواره فعالیت های سیاسی هر دولتی را تحت الشعاع خود قرار داده است.

برنامه مصر برای افزایش ضریب امنیت غذایی تا سال ۲۰۳۰

گندم غذای اصلی مردم مصر به شمار می رود به نحوی که میزان مصرف گندم در مصر به بیش از ۱۲ میلیون تن می رسد. طبق بررسی های انجام شده مصر هر ساله برای تامین نیاز گندم خود به طور میانگین نزدیک به ۸ میلیون تن گندم به ارزش حدودی ۳ میلیارد دلار از کشورهای دیگر وارد می کند.

دولت مصر به منظور کاهش وابستگی به واردات و تامین ذخایر استراتژیک خود از سال ۲۰۱۸ برنامه ویژه ای را برای افزایش تولید محصولات اساسی نظیر گندم، نیشکر، سیب زمینی، گوجه فرنگی، چغندر قند، مرکبات، دانه های روغنی، مرغ و ماهی، تا سال ۲۰۳۰ آغاز کرده است.

مصر با اجرای این برنامه قصد دارد تا با مشارکت بخش خصوصی در زمینه تولید گندم، کشاورزی قراردادی را توسعه داده و سیستم های خریداری، ذخیره سازی و بازاریابی این محصول را نیز تقویت کند. همچنین این کشور با هدف افزایش سطح زیر کشت گندم در سال ۲۰۱۹، قیمت خرید گندم را به بیش از ۲۶۰ دلار در هر تن افزایش داد که در مقایسه با قیمت‌های جهانی رقم قابل توجهی محسوب می شود.

رشد ۱۰ درصدی خرید تضمینی گندم در مصر با اجرای سیاست‌های حمایتی

بر اساس اعلام وزارت کشاورزی مصر به تازگی بیش از ۳.۶ میلیون تن گندم از کشاورزان داخلی این کشور خریداری شده که نشان دهنده رشد ۱۰ درصدی میزان خرید گندم نسبت به سال گذشته است. بدین ترتیب بزرگترین واردکننده گندم جهان نیز در جهت افزایش تولید و کاهش واردات این محصول اساسی حرکت می کند.

خرید گندم از تولیدکنندگان داخلی در مصر در شرایطی انجام می گیرد که قیمت گندم های وارداتی به مراتب کمتر از نمونه های داخلی است. دولت مصر در آخرین مزایده برگزار شده برای تامین بخشی از نیاز مصرفی گندم در این کشور اقدام به خرید گندم از کشور رومانی به ارزش ۲۱۰ دلار هر تن کرد که ۵۰ دلار کمتر از قیمت گندم های داخلی است و نشان می‌دهد دولت مصر حاضر است گندم‌های تولید داخل را بیش از ۲۰ درصد بالاتر از گندم‌های وارداتی خریداری کند تا گامی در راستای بهبود ضریب امنیت غذایی بردارد.

منابع:

زاوایا yon.ir/xfX0P

دنیای غلات yon.ir/R1Cc0

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.