۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۲۷۴۹ ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰ دسته: کشاورزی کارشناس: محمد علی ارفعی
۰

با وجود جنگ روسیه و اوکراین هر دو کشور به دنبال افزایش تولید و صادرات محصولات کشاورزی و بخصوص غلات با استفاده از مسیرهای جدید مبادلاتی به سایر کشورها هستند. اوکراین با استفاده از ظرفیت حمل و نقل زمینی میزان صادرات خود به اتحادیه اروپا را در سال ۲۰۲۲ بیش از ۶ میلیارد دلار افزایش داده و روسیه در آستانه ثبت رکورد تولید بیش از ۱۰۰ میلیون تن گندم است.

به گزارش مسیراقتصاد براساس آمارهای اخیر تجارت کشاورزی اتحادیه اروپا که در وب سایت کمیسیون اروپا منتشر شده، با وجود جنگ، اوکراین به سومین صادرکننده مهم محصولات کشاورزی به اعضای این اتحادیه تبدیل شده است. با خارج شدن روسیه از معامله غلات دریای سیاه، معاهده‌ای که در ژوئیه ۲۰۲۲ بین ترکیه، سازمان ملل و روسیه امضا شد تا اطمینان حاصل شود اوکراین می‌تواند غلاتش را از بنادر جنوبی خود صادر کند، اگر این توافق دوباره صورت نگیرد هر دو کشور باید مسیرهای صادراتی دیگر را گسترش دهند.

صادرات محصولات کشاورزی اوکراین به اتحادیه اروپا ۶۰ درصد افزایش یافته است

اوکراین با وجود تهدیدات قریب الوقوع در دریای سیاه، توانسته است با استفاده از مسیرهای زمینی، صادرات غلات و سایر محصولات کشاورزی به اتحادیه اروپا را افزایش دهد. با اجرای طرح راه‌های همبستگی[۱] اتحادیه اروپا بیش از ۴۰ میلیون تن محصولات کشاورزی اوکراین قبلا حمل شده و در حال افزایش است. طرح راه‌های همبستگی مجموعه‌ای از اقدامات اتحادیه اروپا برای کمک به صادرات محصولات کشاورزی اوکراین در پی محاصره بنادر اوکراین توسط روسیه است، از جمله اقدامات انجام گرفته شده اولویت دار در این طرح بکارگیری وسایل حمل بار اضافی مثل کامیون‌ها، افزایش ظرفیت شبکه‌های حمل و نقل ریلی، تسریع عملیات‌های گمرکی و افزایش ذخیره‌سازی غلات اوکراین در اتحادیه اروپاست.

از سویی دیگر یک مقام ارشد وزرات خارجه آمریکا در مصاحبه با رویترز گفت: ما به دنبال حمایت از مسیرهای جایگزین هستیم و برجسته ترین مسیر دانوب است. این مسیر در داخل آب‌های سرزمینی ناتو باقی می‌ماند. بنابراین مسیری است که برای ما بسیار جذاب است زیرا آن را در یک کریدور امن‌تر نگه می‌دارد. با این اقدامات اوکراین صادرات محصولات کشاورزی به اتحادیه اروپا را از ۶.۹ میلیارد یورو در سال ۲۰۲۱ به ۱۳.۲ میلیارد یورو در سال ۲۰۲۲ افزایش داده است.

همچنین در دوره ژانویه تا مه سال ۲۰۲۳، افزایش واردات محصولات کشاورزی از اوکراین به اتحادیه اروپا در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ ، ۶۰ درصد افزایش یافته است و از ۳.۵ میلیارد یورو به ۵.۶ میلیارد یورو رسیده است. اوکراین از ابتدای سال جاری تاکنون توانسته است به سومین منبع واردات محصولات کشاورزی به اتحادیه اروپا تبدیل شود، در سال ۲۰۲۳ افزایش ورود غلات اوکراینی، تخمه آفتابگردان، مرغ و تخم مرغ و همچنین شکر به کشورهای اتحادیه اروپا گزارش شده است.

برداشت دومین محصول بزرگ گندم در تاریخ روسیه

در سویی دیگر روسیه نیز عزم جدی در افزایش تولید و صادرات گندم دارد.‌ تحلیلگران SovEkon پیش بینی می‌کنند تولید گندم روسیه در سال ۲۰۲۳ از ۸۷.۱ میلیون تن در ماه قبل به ۹۲.۱ میلیون تن افزایش پیدا کند که برای صادرات این حجم از محصول نیاز به استفاده از مسیر‌های ترانزیتی جدیدتر دارد.

در این تحلیل آمده است: این دومین حجم تولید در کل تاریخ مشاهدات پس از رکورد سال گذشته است، این ارزیابی به دلیل افزایش بازده در مناطق مرکزی و ولگا افزایش یافته است. برداشت گندم در روسیه در سال گذشته به ۱۰۴.۲ میلیون تن و به طور میانگین ۸۲.۶ میلیون تن در پنج سال گذشته رسیده است.

در این خصوص دیمیتری پاتروشف، وزیرکشاورزی روسیه گفت: روسیه قصد دارد در سال جاری ۵۵ میلیون تن غلات صادر کند و در صورت نیاز می توان ظرفیت صادرات را افزایش داد، به گفته وزیر ۸۷ درصد غلات روسیه به کشور های دوست صادر می‌شود که از تحریم های غرب علیه مسکو حمایت نکرده‌اند که از جمله مقصدهای صادراتی چین، ترکیه، مصر، بنگلادش، الجزایر و پاکستان است.

پینوشت:

[۱] Solidarity Lanes

منابع:

رویترز

گاردین

apk-inform

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.