۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۱۲۲۹ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶ دسته: تولید، صنعت مخابرات نام نویسنده: محمدامین احمدلو
۰

با وجود توان قابل توجه تولیدکنندگان داخلی در ساخت تجهیزات پیشرفته مخابراتی و امکان استفاده از این تجهیزات در پروژه‌های مخابراتی کشور، شواهد نشان میدهد پس از اعمال مجدد تحریم‌ها مشتریان اصلی این حوزه که عمدتا ماهیت حاکمیتی نیز دارند، پروژه‌های خرید تجهیزات را همچنان به امید امکان خرید از تامین‌کنندگان خارجی متوقف کرده‌اند.

مسیر اقتصاد/ پس از اعمال مجدد تحریم­ ها در سال گذشته، اغلب شرکت­ های خارجی تامین­ کننده تجهیزات مخابراتی، فعالیت­ های خود را در ایران محدود و تعدادی از آن ­ها نیز کشور را ترک کردند. البته در یک دهه گذشته بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور جز در مقاطع زمانی محدود، همواره با این چالش مواجه بوده است.

تولید داخل توان پاسخ به نیازهای کشور را دارد

با این وجود کارشناسان این حوزه معتقدند در حال حاضر تولیدات داخلی می تواند تا حد زیادی نیازهای کشور در حوزه زیرساخت را برطرف نماید. فرامز رستگار دبیر سندیکای تجهیزات مخابراتی در این رابطه بیان می‌کند: در حال حاضر توسعه مخابرات کشور نیازش به تولیدات خارجی کاهش یافته است و  محصولات جدیدی مانند DWDM با سرعت ۲۰۰ گیگابیت بر ثانیه، تجهیزات اکتیو نوری شبکه FTTX شامل OLT و ONT،  تجهیزات شبکه  NGN/IMS توسط تولیدکنندگان داخلی کشور ساخته می­شود.

وی در ادامه با بیان این موضوع که تولیدات فعلی صنعت تجهیزات مخابراتی کشور، پاسخگوی بخش قابل توجهی از نیازهای مربوط به توسعه شبکه ­های IP و NGN کشور است بیان می­کند: تکلیف باید روشن شود که دنبال تسهیل امور برای تولیدکننده هستیم یا می خواهیم همچنان کالای آماده وارد کنیم. اگر این روشن شود سرنوشت صنعت هم مشخص خواهد شد. امروز کشور باید با یک تصمیم قاطع شرایطی را فراهم کند که تولیدکننده داخلی راحت تر بتواند فعالیت کند.

حمایت از تولید داخلی وظیفه نهادهای دولتی و حاکمیتی صنعت مخابرات

در همین راستا نگاهی اجمالی بر وضعیت تصمیم ­گیران و بازیگران اصلی حوزه مخابرات کشور نشان می­دهد که حتی پس از خروج بخش‌های نظامی از این حوزه، همچنان مالکیت صنعت مخابرات کشور در اختیار نهادهای دولتی و حاکمیتی است. بنابراین به صورت طبیعی انتظار بیشتری از این بخش ­ها در حمایت از تولید داخلی می­ رود.

با این وجود شواهد نشان می­دهد که حتی پس از اعمال مجدد تحریم­ ها و کاهش محسوس همکاری تامین­ کنندگان خارجی، شرکت­­ های مخابراتی نظیر اپراتورهای ثابت، سیار و شرکت زیرساخت همچنان نسبت به استفاده از تجهیزات داخلی در پروژه ­های اصلی خود مردد هستند.

رونق صنعت تجهیزات مخابراتی در انتظار حمایت مدیران از تولید داخل

دبیر سندیکای مخابرات کشور در این رابطه بیان می­کند: برخی نهادها تنها به فکر خریدهای خارجی هستند و در این شرایط، از تحریم ها و اینکه خریدها چه می شود، نگرانی دارند. در حالی که تولید همان محصول در داخل انجام می شود.

وی ادامه داد: کارفرمایان بزرگ همچنان معتقدند مسائل تحریم حل می‌شوند و قطعات خود را از خارج تهیه می کنند و از تولیدات داخلی به عنوان تجهیزات جانبی استفاده می‌کنند و به این دید به این تولیدات داخلی نگاه می‌کنند. در موارد تحریم، مسائل در نهایت حل می‌شود، اما آنچه که ما به عنوان یک فرصت نباید از دست بدهیم این است که تصمیم بگیریم فراموش کنیم جنسی باید از خارج وارد شود و با پتانسیل محصولات داخلی کارها را پیش ببریم. اگر با این دید پیش رویم یک سری توقف­ هایی که در فعالیت کارفرمایان بزرگ شکل گرفته است و همچنان امید دارند مجدد کالا را از خارج تهیه کنند رفع می‌شود.

مدیران مخابراتی همچنان به بازگشت خارجی‌ها امیدوارند

وی افزود: برخی معتقدند شرکت‌های خارجی هم در مناقصات‌مان باید شرکت کنند تا تصمیم مناسب بگیریم از طرفی شرکت‌های خارجی هم پاسخی قطعی نداده اند، نمایندگی‌های در ایران تلاش می کنند بازار حفظ شود و همین امر باعث شده که کارفرما به شک افتد که شرکت خارجی می آید یا نمایندگی در ایران فقط حفظ بازار می کند؟

بیان این مساله از سوی دبیر سندیکا مخابرات کشور از این جهت نگران کننده است که در اولین سال­ های دهه ۹۰ نیز که تحریم­ های مشابهی علیه کشور اعمال شد، کارفرمایان اصلی این صنعت، به جای روی آوردن به تولیدات داخلی، مسیر تامین کالا از شرکت ­های خارجی با صرف­ هزینه‌های گزاف را انتخاب کردند. لذا ضروری است مسئولین مربوطه در وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به این مساله ورود کرده و هرچه سریع­تر، تصمیمات قاطعی را در این زمینه اتخاذ نمایند.

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.