۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۷۴۶۶ ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۰ دسته: تولید، تولید داخلی نام نویسنده: احسان امیدی
۰

کنگره آمریکا به تازگی قانونی با عنوان «تراشه و علم» به تصویب رسانده است و بر اساس آن دولت این کشور در طول ۵ سال آتی ۲۰۰ میلیارد دلار صرف تحقیق و توسعه و تربیت نیروی انسانی برای توسعه فناوری تولید تراشه‌های نیمه رسانا خواهد کرد. هدف اصلی این قانون خودکفایی زنجیره تولید محصولاتی همچون خودرو، تلفن همراه و تجهیزات پزشکی عنوان شده است که در حال حاضر به واردات تراشه نیمه رسانا از چین وابسته هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد در آمریکا مقوله حمایت از تولید داخلی، خصوصا در صنایع راهبردی از جمله فناوری‌های تولید تراشه‌های نیمه رسانا، از حمایت هر دو حزب اصلی این کشور برخوردار است. مقامات این کشور معتقدند در طول سال‌های اخیر به دلیل کم توجهی به تحقیق و توسعه در فناوری‌های کلیدی، آمریکا جایگاه پیشروی خود در عرصه جهانی را از دست داده و لازم است برای جلوگیری از عقب افتادن بیشتر در این زمینه، سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای در دستورکار قرار بگیرد.

وابستگی زنجیره تولید محصولات اساسی در آمریکا به واردات تراشه از چین

در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های آمریکایی بخش اصلی نیاز خود به تراشه‌های نیمه رسانا را از چین وارد می‌کنند و وابستگی به واردات موجب شده است زنجیره تامین و تولید محصولاتی همچون خودرو، تلفن همراه هوشمند و تجهیزات پزشکی در این کشور، وابستگی زیادی به واردات از چین داشته باشد.

بر این اساس دولت آمریکا قصد دارد با اجرای قانون جدید با عنوان «تراشه و علم»، تولیدکنندگان تراشه را تشویق کند که محصولات خود را در داخل آمریکا تولید کنند. این اقدام علاوه بر خودکفایی در تولید تراشه‌های نیمه رسانا، موجب می‌شود زنجیره تولید محصولات راهبردی در این کشور از تحولات جهانی مصون بماند. در طول ماه‌های اخیر کمبود تراشه‌های نیمه رسانا یکی از دلایل اصلی ایجاد مشکلات در زنجیره تامین محصولاتی همچون خودرو در آمریکا بوده است.

بدون حمایت دولت آمریکا، تولید داخلی صرفه اقتصادی ندارد

در حال حاضر سازندگان آمریکایی تراشه‌های نیمه رسانا از جمله شرکت اینتل، بخش اصلی محصولات خود را در خارج از خاک این کشور تولید می‌کنند و به دولت اطلاع داده‌اند بدون اعمال سیاست‌های حمایتی، تولید داخلی این محصولات صرفه اقتصادی ندارد.

از این رو مقامات دولت و مجلس آمریکا تصمیم گرفته‌اند با تصویب و اجرای قانون جدید، به سمت خودکفایی در تولید تراشه‌های نیمه رسانا حرکت کنند. بر اساس این قانون که به تازگی به تصویب کنگره آمریکا رسیده است، بخشی از هزینه‌های تحقیق و توسعه، تربیت نیروی انسانی و سرمایه‌گذاری برای احداث کارخانه تولید تراشه از بودجه دولتی تامین می‌شود. این درحالیست که در حال حاضر دولت آمریکا با کسری بودجه عظیمی مواجه است.

نکته حائز اهمیت اینکه بر اساس قانون جدید هر شرکتی که از مزایا و مشوق‌های دولت آمریکا در تحقیق و توسعه و تولید تراشه‌های نیمه رسانا بهره ببرد، حق ندارد تا ۱۰ سال آتی هیچ کارخانه‌ای در داخل کشور چین احداث نماید. این ممنوعیت از این بابت در قانون لحاظ شده است که از عدم بهره مندی تولیدکنندگان چینی از مزایای توسعه فناوری تراشه‌های نیمه رسانا اطمینان حاصل شود.

منبع: سی ان ان

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.