۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۹۰۷۳ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶ دسته: تولید کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

بر اساس مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، «مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار» جهت نظارت بر عملکرد صحیح دستگاه‌های اجرایی در زمینه صدور مجوزها تشکیل و به ارائه خدمات و انجام وظایف پرداخته است. یکی از اقدامات این مرکز، راه اندازی ۶ سامانه یکپارچه با هدف ارتقاء سطح شفافیت و کنترل نظام مجوزدهی کشور بوده است.

به گزارش مسیر اقتصاد بهبود محیط کسب و کار یکی از مهمترین راهبردهای توسعه اقتصادی هر کشور به شمار می رود؛ هر چه محیط کسب و کار یک کشور شرایط بهتری داشته باشد، بهره برداری از فرصت های کارآفرینی بیشتر می شود و هر چه بهره برداری از فرصت های کارآفرینی در جامعه ای بیشتر باشد، عملکرد اقتصادی آن کشور و خلق ارزش و ثروت در آن جامعه نیز بیشتر می شود.

وجود نظام یکپارچه مجوزدهی، لازمه بهبود محیط کسب و کار

یکی از پیش نیازهای اجرای قوانین مربوط به محیط کسب و کار کشور، انجام اقداماتی در خصوص کاهش زمان، هزینه و مراحل صدور مجوزهای کسب و کار در دستگاه های اجرایی کشور است.

علاوه بر مشکلات متعدد ناشی از اتلاف زمان و مراحل صدور مجوز در شکل گیری کسب و کار در اقتصاد ایران، عدم شفافیت در مستندسازی، یکپارچه سازی و پاسخگویی به شکایت، از دیگر چالش های کنونی محیط کسب و کار است.

همچنین با وجود بکارگیری سامانه های متعدد، استانداردهای تبادل استعلامات و اطلاعات در زمینه صدور مجوزها مغفول مانده است. بنابراین وجود نظام یکپارچه در حوزه مجوزها در کشور و وضع استانداردهای تولید، تبادل و انتشار استعلامات می تواند به پیشگیری از انواع مفاسد اقتصادی در صدور مجوزها منجر شود.

تاریخچه قوانین در خصوص محیط کسب و کار

مسئولان کشور طی سالیان اخیر قوانین مختلفی را با هدف بهبود محیط کسب و کار وضع نموده اند. در ذیل لیستی از این قوانین  آمده است:

  1. ماده ۶۲ قانون برنامه پنجم توسعه: مطابق این ماده قانونی کارگروهی شامل اعضایی از دولت و مجلس با هدف نهایی سازی و اصلاح صدور مجوزها تشکیل شد.
  2. قانون اصلاح مواد ۱، ۶ و ۷ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴: مطابق این قانون برای «هیأت مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار» وظایف و اختیارات جدیدی تعیین شد.
  3. ماده ۵۷ قانون رفع موانع توليد رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور: بر اساس این قانون کلیه مراجع صدور مجوز کسب و کار موظف به اعلام نوع، شرایط و فرایند صدور، تمدید و لغو مجوز به همراه مبانی قانونی مربوطه ظرف مدت یک ماه پس از ابلاغ این قانون شدند.
  4. سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی: تأمین شرایط و فعالسازی کلیه امکانات و منابع مالی و سرمایه های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیتهای اقتصادی در متن این سیاست های ابلاغی آمده است.
  5. مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در خصوص «استقرار و توسعه مرکز ملی پایش محیط کسب و کار کشور»: براساس این مصوبه «دستورالعمل استقرار و توسعه مرکز ملی پایش محیط کسب و کار کشور» توسط هیات محترم وزیران با هدف بهبود محیط کسب و کار کشور ابلاغ شد.
  6. مصوبه شماره ۵۳۶۰۷ هیأت وزیران: مطابق این مصوبه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف به طراحی سامانه پیام کوتاه محیط کسب و کار و ارائه فایل الکترونیکی جمع بندی به وزارت امور اقتصادی و دارایی و سایر دستگاه های ارائه دهنده خدمت شد.
  7. مصوبه شماره ۱۰۵۸۱۶ هیأت وزیران: بر اساس این مصوبه تمامی دستگاه‌های اجرایی مکلف به ارائه اطلاعات وب سرویس های بر خط، استعلام های الکترونیک و برنامه های تلفن به متولیان مربوطه به منظور تحقق برنامه عملیاتی دولت الکترونیک شد.
  8. مصوبه شماره ۱۲۱۷۶ هیأت وزیران: بر اساس این مصوبه پروژه پنجره واحد صدور مجوزهای کشور با هدف خدمت با عنوان «تسهیل و ساماندهی فرآیند صدور مجوز کسب و کار» ابلاغ شد.

تشکیل ۶ سامانه یکپارچه با هدف شفافیت مجوزهای کسب و کار

در همین راستا مرکز ملی پایش محیط کسب و کار، ۶ زیر سامانه در هم تنیده و یکپارچه را با هدف ارتقاء سطح شفافیت و کنترل نظام مجوزدهی کشور راه اندازی نمود. مجموعه این ۶ سامانه، یک سامانه یکپارچه را ایجاد می کند. این ۶ سامانه عبارتند از:

  1. سامانه مجوزهای کشور (سام)
  2. سامانه دریافت، انعکاس، پیگیری و رسیدگی به شکایات متقاضیان صدور مجوزهای کسب و کار (دادور)
  3. میز مشاوره کسب و کار (یاور)
  4. پایگاه اطلاعات و استعلامات مجوزها (نما)
  5. پایش و ارزیابی عملکرد مراجع صدور مجوز
  6. تالار شیشه ای سرمایه گذاری

هر شخصیت حقیقی یا حقوقی یک کارپوشه ملی در حوزه مجوزها و خدمات مرتبط با خود دارد که ذیل کارپوشه ملی ایرانیان فعالیت می نماید و مردم با ثبت نام و سپس ورود به کارپوشه شخصی خود از همه خدمات ۶ زیرسامانه در قالب دسته‌بندی‌ مختلف بهره‌مند می‌شوند.

متقاضیان پس از ورود به کارپوشه خود علاوه بر امکان دسترسی به اطلاعات مجوزهای کشور می توانند درخواست مجوز، ثبت شکایت در خصوص صدور مجوز و درخواست مشاوره تخصصی در حوزه کسب و کار را ارائه و همزمان وضعیت درخواست ها و شکایات و مشاوره های قبلی خود را ملاحظه نمایند.[۱]

در گزارش بعدی، وظایف هر یک از این ۶ سامانه مذکور بیان می شود.

پینوشت:

[۱] گزارش پیشرفت پروژه «پیشخوان خدمات دولت و مجوزهای کشور» مرکز ملی پایش و بهبود محیط کسب و کار

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.