۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۸۷۵۵ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۳ دسته: دولت و حکمرانی کارشناس: محمد مهدی تاجیک
۰

گسترش بحران مصرف مواد دارویی مخدر در کنار کمبود همین داروها در آمریکا رسانه ها را نگران کرده است. طی سالیان متمادی مرگ و میر در اثر مصرف داروهای مخدر در آمریکا روند افزایشی داشته و به کاهش سن امید به زندگی منجر شده است. در واقع از طرفی کمبود داروهای مخدر برای نیاز های پزشکی و از طرف دیگر افزایش مصرف این داروها توسط معتادان، باعث گسترش این بحران در ابعاد ملی شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد امروزه برخی ابعاد بحران داروهای مخدر در آمریکا، همچون استفاده بیش از حد از داروهای مخدر روشن شده است. در پی همه گیر شدن مرگ در اثر مصرف بیش از حد و اوردوز در مصرف مواد مخدر، برخی اعلامیه های اضطراری صادر شد تا شاید بتوان مسئولین را متوجه این شرایط بی سابقه نمود.

افزایش مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدّر در آمریکا

در پی کاهش سن امید به زندگی در سال ۲۰۱۵ برای اولین بار پس از چند دهه، مراکزی برای کنترل بیماری ها و جلوگیری از مصرف بیش از حد مواد مخدر تاسیس کردند؛ چرا که سهم عمده این افزایش مرگ و میر مربوط به بیماری ها و مصرف مواد مخدر است.

بحران سلامت ملی

در ۲۶ اکتبر ۲۰۱۷، رئیس جمهور ایالات متحده شیوع اعتیاد به مواد مخدر را یک بحران سلامت ملی نامید.

مواد مخدر تجویزی مقصر اصلی اعتیاد و مرگ های ناشی از مصرف مواد مخدر هستند. در حالی که در گذشته نه چندان دور، پزشکان آموزش دیده بودند تا درد ها را به صورت تهاجمی درمان کنند و حتی درد را پنجمین علائم حیاتی در نظر بگیرند که باید فورا به آن رسیدگی شود. لذا این پزشکان در هنگام تجویز داروهای مخدر محتاطانه رفتار نمی کردند. اکنون تدابیر و دستورالعمل های جدیدی در مورد مسکن ها تصویب شده اند، به عنوان مثال پزشکان پیش از تجویز مسکن های جدید باید سوابق بیمار در مصرف مسکن های مخدر را بررسی نمایند.

کمبود دارو های مخدر در آمریکا

علیرغم شعوع مواد مخدر در آمریکا، خصوصا در مقایسه با کشورهای دیگر، بیمارانی وجود دارند که برای درمان و کاهش درد، نیاز به مصرف داروهای حاوی مواد مخدر دارند؛ این بیماران اکنون در معرض خطر عدم دسترسی به این داروها هستند.

دردها باید هرچه زودتر درمان شود تا از تشدید و گسترششان جلوگیری گردد. این خصوصا در زمینه موارد اضطراری، مانند درمان سرپایی توسط امداد گران اورژانس بسیار حائز اهمیت است.

راه حل بحران تولید دارو در پی طوفان پرتوریکو

امروزه داروهای مورد نیاز برای نجات جان قربانیان حوادث مختلف دچار کمبود شده و لازم است به سرعت مسکن های لازم برای کاهش دردهایشان برای آن ها تامین شود. این کمبود در پی طوفان اخیر در پرتو ریکو، که منبع مهم تولیدکننده داروها و تجهیزات پزشکی است، تشدید شده است. چرا که این طوفان بسیاری از زیرساخت ها و امکانات این شهر را تخریب کرده و مدت ها طول خواهد کشید تا این امکانات کاملا بازسازی شود.

این بحران اضطراری کمبود دارو – شامل داروهای مخدر – به چالش هایی در حوزه دسترسی مناسب بیماران به داروهای مهم و اساسی در بیمارستان ها و مراکز اورژانس کشور تبدیل شده است. اگر در سراسر کشور این بحران ادامه پیدا کند، می تواند به نقطه ای منجر شود که همواره مشکل کمبود منابع دارویی برای درمان درد ها و سایر مشکلات اورژانسی و فوری در شرایط اضطراری وجود داشته باشد.

فراخوان ملی برای اقدام

کمبود بحرانی دارو در گذشته نیز وجود داشته اما به نظر می رسد امروزه بحران دارو به اندازه کافی جدی گرفته نشده و عزم کافی برای مقابله با آن وجود ندارد. در واقع به نظر می رسد بحران مصرف مواد کوچک شمرده شده است.

حل بحران داروهای مخدر نیازمند تلاش های ملی است. کمبود داروهای اورژانسی نیاز به تلاش و آگاهی متناسب با شرایط بحران دارد. قطعا لازم است مصرف غیر ضروری داروهای مخدر را محدود کرده و به دنبال جایگزین های غیر مخدر برای تسکین درد بود. این جایگزین ها می تواند به سادگی استفاده از کیسه یخ، طب سوزنی یا سایر داروهایی که چندان متداول نیستند برای تسکین درد باشد. آنچه واضح است، نیاز منطقی و درستی به داروهای مخدر وجود دارد در حالی که به درستی تجویز شده و مورد استفاده قرار بگیرند.

نیاز به راه حل کوتاه مدت و بلند مدت

به نظر می رسد شرایط بحرانی کمبود دارو در آمریکا در حال تشدید است. نیاز به کمک هایی وجود دارد تا بتوان از وجود امکانات دارویی لازم در دسترس پزشکان و امدادگران اطمینان حاصل کرد. این به معنای بررسی راه حل های مبتکرانه مذکور در بالا و سایر راه حل های علمی خلاقانه برای حل مشکل دسترسی به موقع به مسکن ها است. قطعا باید چاره ای برای بحران کمبود دارو اندیشید. اما علاوه بر چاره موقتی لازم است راهکار های بلندمدتی نیز برای حل ریشه ای مشکل کمبود دارد ایجاد شود.

منبع: کتابخانه ملی داروهای آمریکا، کد مطلب: ۵۹۴۲۰۲۴

انتهای پیام/ فرهنگ و گفتمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.