۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۱۴۵۶ ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰ دسته: دولت و حکمرانی، صندوق‌های بازنشستگی کارشناس: محمدرضا تک ختا
۰

با افزایش امید به زندگی در دهه‌های گذشته، بسیاری از کشورهای جهان سن بازنشستگی را افزایش داده‌اند. انتظار می‌رود میانگین سن بازنشستگی در میان ۲۰ کشور عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی موسوم به OECD، از حدود ۶۴ سال به ۶۶ سال برسد. ایجاد تناسب بین امید به زندگی و سن بازنشستگی، یکی از مهمترین اقدامات کشورها برای تعادل بخشی به اقتصاد صندوق‌های بازنشستگی است.

به گزارش مسیر اقتصاد نظام‌های تامین اجتماعی با دریافت حق بیمه‌های پرداخته شده از سوی بیمه‌شدگان، اعطای مستمری به آن‌ها در دوره بازنشستگی را متعهد می‌شوند. امروزه با پیشرفت‌های گسترده در زمینه بهداشت و درمان، شاخص امید به زندگی در بیشتر کشور‌های جهان افزایش یافته است. بالا بودن امید به زندگی به‌طور قابل توجهی به رفاه در سنین بالاتر کمک می‌کند، همچنین بر امور مالی سیستم‌های درآمدی بازنشستگی تأثیر می‌گذارد. افزایش امید به زندگی باید به افزایش سن بازنشستگی منجر شود؛ در غیر این صورت پایداری صندوق‌های بازنشستگی و تامین مالی آن‌ها با مشکلات گسترده‌ای مواجه می‌شود. امروزه افزایش سن بازنشستگی، به یک چالش بزرگ در بسیاری از کشور‌ها تبدیل شده است.

میانگین سن بازنشستگی کشور‌های «OECD» در سال ۲۰۲۰، حدود ۶۴ سال اعلام شد

در سال ۲۰۲۰، میانگین سن بازنشستگی در کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، موسوم به «OECD» برای فردی که دارای شغل تمام وقت است و در سن ۲۲ سالگی وارد بازار کار شده است، حدود ۶۳ سال برای زنان و حدود ۶۴ سال برای مردان بوده است. در میان کشور‌های OECD، ترکیه با سن بازنشستگی ۴۹ و ۵۲ سال برای زنان و مردان، کمترین سن بازنشستگی در سال ۲۰۲۰ را داشته است.  به جز ترکیه در میان کشور‌های این سازمان کمترین سن بازنشستگی برای زنان، ۵۷ سال و برای مردان ۶۲ سال، در کشور‌های کلمبیا، لوکزامبورگ و اسلوونی است.

سن بازنشستگی در اغلب کشور‌های OECD افزایش می‌یابد

گزارش‌های OECD حاکی از آن است که میانگین سن عادی بازنشستگی در ۲۰ کشور از ۳۸ کشور عضو این سازمان افزایش خواهد یافت؛ به‌طوری‌که برای نسلی که در سال ۲۰۲۰ وارد بازار کار شده‌اند، به حدود ۶۶ سال خواهد رسید. بیشترین مقدار افزایش در سن بازنشستگی مردان، از سوی OECD برای کشور ترکیه، از ۵۲ سال در حال حاضر، به ۶۵ سال، پیش‌بینی شده است.

در سال ۲۰۲۰، سوئد سن اولیه برای دریافت حقوق بازنشستگی مشارکتی را از ۶۱ سال به ۶۲ سال افزایش داده است؛ علاوه بر این یک برنامه رسمی برای افزایش بیشتر این سن به ۶۳ سال در سال ۲۰۲۳ و ۶۴ سال در سال ۲۰۲۶، برای این کشور وجود دارد.

همچنین در جمهوری اسلواکی، در حالی‌که سن بازنشستگی دو ماه در سال افزایش می‌یابد و در سال ۲۰۳۰ به ۶۴ سال خواهد رسید، قانون مربوط به سقف سن بازنشستگی ۶۴ سال، که در سال ۲۰۱۹ همراه با لغو ارتباط بین سن بازنشستگی و شاخص امید به زندگی معرفی شده بود، در سال ۲۰۲۰ از قانون اساسی این کشور حذف شد.

«سن بازنشستگی هدف» راهکار فنلاند برای پایداری سیستم‌های بازنشستگی

یکی از اقدامات انجام شده توسط برخی از کشور‌های OECD، برای بهبود وضعیت سیستم‌های بازنشستگی، تعیین «سن بازنشستگی هدف» است. این اقدام در سال ۲۰۱۹ برای OECD معرفی شد و در سال ۲۰۲۱، مقدار این سن ۶۷ سال تعیین شد تا از سال ۲۰۲۷ اجرایی شود. «سن بازنشستگی هدف» با ارائه یک پیشنهاد روشن از سن مناسب برای بازنشستگی، تصمیمات مربوط به بازنشستگی را تحت تاثیر قرار می‌هد. فنلاند برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ آن را معرفی کرد تا سنی را مشخص کند که گروه‌های متوالی باید تا آن زمان کار کنند تا ضریب تأثیر افزایش امید به زندگی بر نرخ‌های جایگزینی صندوق‌ها جبران شود.

منبع: OECD.org

انتهای پیام/ دولت و حکمرانی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.