۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۸۰۶۰ ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۰ دسته: انرژی، انرژی هسته‌ای کارشناس: مسعود صباغی
۰

نیاز چین به برق از ۱۶۰۰ گیگاوات کنونی به ۳۲۰۰ گیگاوات تا سال ۲۰۴۰ خواهد رسید. محدودیت استفاده از زغال سنگ به عنوان یک سوخت آلاینده، این کشور را به سمت استفاده هرچه بیشتر از صنعت هسته‌ای سوق داده است؛ به نحوی که علاوه بر ۴۶ نیروگاه فعال موجود، برنامه ریزی برای ساخت سالانه ۸ نیروگاه جدید در این کشور انجام شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد چین برای ایجاد امنیت در حوزه انرژی و با هدف افزایش تقریبا دوبرابری نیاز خود به برق تا سال ۲۰۴۰، به دنبال گسترش مضاعف نیروگاه های هسته ای است.

مصرف برق چین تا ۲۰ سال آینده به دوبرابر افزایش پیدا می کند

مصرف برق چینی از سال ۲۰۱۶ تا سال ۲۰۴۰ تقریبا دو برابر خواهد بود و از حدود ۱۶۰۰ گیگاوات به حدود ۳۲۰۰ گیگاوات از نظر ظرفیت نصب شده نزدیک خواهد شد.

برای دستیابی به چنین ظرفیتی از تولید برق نیاز به تلاش عظیمی در راستای رسیدن به “مثلث طلایی” در برنامه ریزی سیاست انرژی است.

این مثلث شامل عوامل سه گانه ی امنیت انرژی (یعنی اطمینان از عرضه پایدار و امن)، کیفیت هوا و توسعه فن آوری های چینی است.

انرژی هسته ای به عنوان سوختی پاک و پایدار، تضمین کننده ی امنیت انرژی

پکن توجه ویژه ای به انرژی هسته ای خود به عنوان یکی از بخش های حائز اهمیت در حصول اطمینان از رسیدن به عوامل سه گانه این مثلث دارد چراکه از قبل به طور قابل توجهی برای پیشرفت و توسعه در این حوزه، سرمایه گذاری کرده است.

در حال حاضر، ۴۶ راکتور در استان های ساحلی پرجمعیت و سرسبز این کشور فعال هستند.

در استان جنوبی گوانگدونگ، بزرگترین اقتصاد استانی چین از منظر تولید ناخالص داخلی سالانه، یکی از مهمترین خوشه های نیروگاه های هسته ای در جهان قرار گرفته است.

با وجود تعداد زیادی از تاسیسات ساخته شده در زمان نسبتا کوتاه، چین برنامه های دیگری برای هشت راکتور در محدوده ظرفیت میلیون کیلووات دارد.

با توجه به برنامه ریزی های انجام شده، چین برای رسیدن به سهم ۱۰ درصدی از نیروگاه های هسته در کل سبد انرژی این کشور، نیاز به ساخت سالانه ۸ راکتور هسته ای تا سال ۲۰۳۰ دارد.

چین، دوره ساخت نیروگاه های هسته ای را از حدود ۸ سال به ۵ سال کاهش داده است

این ساخت و ساز و سرمایه گذاری گسترده در فن آوری هسته ای در چین، قوی ترین و بلندپروازانه ترین صنایع هسته ای در جهان را ایجاد کرده است. به نحوی که زمان ساخت نیروگاه هسته ای را به طور قابل توجهی کاهش داده و از میانگین جهانی ۹۲ ماه به ۶۰ ماه رسانده داده است.

علاوه بر این، پکن تلاش می کند تا فناوری هسته ای خود را تبدیل به یک محصول صادرات محور کند. با این وجود، تمرکز روی بازار چین که بیشترین رشد در دهه های آتی به دست می آید، باقی می ماند.

اگر چه در حال حاضر، برنامه هایی برای ۲۰ نیروگاه جدید هسته ای وجود دارد، اما در آینده با کنار گذاشتن نیروگاه های حرارتی با سوخت زغال سنگ، وضعیت ممکن است بیش از پیش به نفع صنعت هسته ای تغییر کند.

چین به دنبال ایجاد سلطه بر صنعت هسته ای است

صرف نظر از پیشرفت های جدیدی که رخ داده است، آینده برای صنعت انرژی هسته ای چین روشن است.

فقدان منابع گسترده نفت و گاز در چین در کنار محدودیت ها برای به کارگیری و توسعه نیروگاه های آلاینده زغال سنگ، مزیت استفاده از نیروگاه های هسته ای را بیش از پیش برای این کشور افزایش می دهد.

عدم پایداری تولید برق از طریق منابع تجدید پذیر مثل باد و خورشید و وابستگی آن ها به عوامل محیطی مثل وزیدن باد و یا روز و شب، باز هم صفحه ترازو را جهت افزایش سهم انرژی هسته ای در سبد سوخت این کشور سنگین تر می کند.

منبع: اویل پرایس

اتنهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.