۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۷۶۸۰ ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۲ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت
۰

تحریم‌های آمریکا و مقابله با تهدیدات ناشی از آن، عامل محرکی برای چین و روسیه شده است تا اقدام به ایجاد سیستم های پرداخت جایگزین سیستم دلاری نمایند. یکی از ابتکارت چین که در مرحله اول با روسیه عملیاتی شده است، ایجاد سیستم پرداخت PVP است تا تجارت میان خود را به طور دو ارز، مستقیم و بدون نیاز به دلار انجام دهند. چین در نظر دارد این سیستم را با کشورهای مشارکت کننده در طرح جاده ابریشم نیز عملیاتی کند.

به گزارش مسیر اقتصاد روسیه و چین برنامه هایی برای کاهش وابستگی به دلار آمریکا و استفاده از ارزهای ملی خود دارند. هدف اصلی دو کشور ایجاد یک سیستم پرداخت جدید غیردلاری است تا امکان استفاده آمریکا از سیستم دلاری به عنوان سلاح مالی و ابزار اعمال تحریم ها را بی اثر کنند.

مخالفت با تحریم های آمریکا عامل حرکت چین و روسیه به سمت سیستم معاملات غیردلاری

طبق گفته تحلیلگران با توجه به اینکه تجارت میان دو کشور در حال رشد چشمگیری است و هر دو کشور مخالف سرسخت تحریم های آمریکا هستند که از کانال دلار اعمال می شود، در نتیجه به دنبال یک سیستم معاملاتی قابل قبول خواهند رفت.

اخیراً مقامات ارشد دو کشور اعلام کرده اند که در نظر دارند طرح مشترکی برای ایجاد یک سیستم پرداخت جدید مبتنی بر ارزهای ملی خود یعنی روبل و یوآن ایجاد کنند.

چین و روسیه نیز همچون تعداد زیادی از کشورهای دیگر، علاقمند هستند که یک راهکار جایگزین برای محافظت از بانک ها و بانکداران خود که با نهادهایی ایرانی، روسیه و ونزوئلا معامله می کنند در برابر تحریم های ثانویه آمریکا ایجاد کنند.

سیستم پرداخت PVP ابتکار جدید چین جهت تجارت مستقیم و غیردلاری

به مدد همکاری های میان چین و روسیه، نقش یوآن و روبل در معاملات مالی و تجارت دو کشور افزایش یافته است و همکاری های استراتژیک بین آن ها را ادامه دار کرده است. این رشد تجارت با ارزهای ملی، منجر به ایجاد یک سیستم پرداخت در مقابل پرداخت (PVP) نیز شده است.

سیستم پیام رسان مالی PVP  روشی برای انجام پرداخت های نقدی است که در آن پرداخت نقدی توسط یک ارز و به طور همزمان با ارز دیگر دریافت می شود. سیستم های پرداخت اینچنینی، ریسک پرداخت و همچنین ریسک ناشی از انجام معاملات در زمان های مختلف را کاهش می دهد و کارایی بازار ارز را بهبود می دهد.

به این صورت که پرداخت کشور چین با یوآن و از طریق این سیستم برای روسیه انجام می شود؛ اما کشور روسیه طلب خود را با ارز خود و به روبل دریافت می کند. برای تسهیل عملیات حسابداری و تسویه مبادلات توسط سیستم، الزامات مورد نیاز در نظر گرفته شده است و نیاز به سایر سیستم های پرداخت و تسویه را بر طرف کرده است.

کاهش نیاز به سوئیفت با ابتکار چین در ایجاد سیستم پرداخت دوجانبه

از آنجایی که روسیه و چین هر دو از طرف آمریکا تهدید به قطع کامل دسترسی به سیستم سوئیفت شده اند، لذا راه اندازی سیستم پیام رسان PVP راهکاری برای در امان ماندن از تهدیدات آمریکا است. از طرفی این سیستم سازوکار جدیدی است که می تواند رقیبی جدی برای انحصار طولانی مدت سوئیفت به عنوان سیستم پرداخت بین بانکی تحت نظارت آمریکا باشد و امکان پرداخت همزمان با دو پول ملی مختلف را فراهم نماید.

نظر به کارآمدی سیستم پرداخت PVP، چین در نظر دارد که این سیستم را در تجارت با کشورهای مشارکت کننده در ایجاد جاده ابریشم نیز به کار گیرد. بدین ترتیب امکان پرداخت میان یوآن چین با ارزهای دیگر نیز فراهم می شود. در اصل این سیستم اجازه می دهد که مبادلات ارزی بین المللی میان جفت ارزهای مختلف با یک معامله به پایان برسد.

این سیستم یک شیوه تجارت مستقیم میان کشورها است که در آن بانک های واسطه ای که عملیات انتقال ارز رایج مبتنی بر ارزهای اصلی را انجام می دهند، حذف می شود. در نتیجه کارمزد و هزینه های معاملاتی ناشی از حضور این بانک ها و تفاوت زمانی دریافت ها و پرداخت ها نیز از بین می رود.

منابع:

بانک تسویه بین المللی yon.ir/eeW21

روزنامه صبح چین yon.ir/nvV0T

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.