۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۷۳۱۲ ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۰ دسته: پول و بانک
۰

حسین عطاالهی کارشناس اقتصادی، ضمن اشاره به ۳ دوره مدیریت بازار ارز توسط دولت چین در ۷۰ سال اخیر، گفت: تجربه این کشور در مواجهه با چالش‌هایی چون نوسانات نرخ ارز و جریان‌های سرمایه برون مرزی و در نهایت رساندن یوآن به جایگاه بین‌المللی کنونی، برای اقتصاد ایران درس آموز است.

بازار ارز چین به عنوان یک بازار بزرگ، فعال و به طور فزاینده بین‌المللی، نقشی حیاتی در اقتصاد جهانی ایفا می‌کند. تحولات این بازار نه تنها بر اقتصاد چین، بلکه بر ثبات و تعادل اقتصادی در سطح جهانی نیز تاثیرگذار خواهد بود. در این راستا حسین عطاالهی کارشناس اقتصادی در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص تحولات بازار ارز چین گفت: بازار ارز چین در طول ۷۰ سال گذشته، مسیری پرفراز و نشیب را طی کرده و سه دوره مجزا را پشت سر گذاشته است که حاوی عبارت‌های متعددی برای اقتصاد ایران است.

سه دوره مدیریت بازار ارز توسط چین در ۷۰ سال اخیر

وی ادامه داد: در دوره اول که از سال ۱۹۴۹ تا ۱۹۷۸ ادامه داشت، دولت چین مدیریت متمرکز و برنامه ریزی شده‌ای بر روی ارز اعمال می‌کرد و بازار ارزی به معنای واقعی وجود نداشت. یوآن به عنوان تنها ارز قانونی در سراسر کشور معرفی شد و صادرات و واردات بر اساس سیستم مبادله کالا به کالا انجام می‌شد. در دوره دوم (۱۹۷۸ تا ۲۰۱۳) با اصلاحات و گشایش در اقتصاد چین، نهادهای مدیریت ارز و بازار ارز به تدریج شکل گرفتند و بازاری برای معاملات ارزی بین بانک‌ها ایجاد شد. در دوره سوم (۲۰۱۳ تا به امروز) نیز بازار ارز چین به طور فزاینده‌ای بین المللی شده است. نرخ برابری مرکزی یوآن در برابر دلار آمریکا در سال ۲۰۱۵ به شدت کاهش یافت.

عطاالهی اضافه کرد: در دوره اول، مهم ترین تحولات عبارت بودند از ایجاد سیستم ارز ملی یوآن اصلاحات متعدد در نظام اقتصادی و آغاز مبادلات ارزی با کشورهای دیگر. در دوره دوم، تحولات مهم عبارت بودند از ایجاد و توسعه نهادهای مدیریت ارز، شکل گیری بازار سوآپ ارز و ایجاد بازار ارز بین بانکی. در دوره سوم نیز اصلاح نرخ ارز یوآن، افزایش حجم معاملات بازار ارز و تعمیق اصلاحات بازار ارز از مهمترین تحولات این دوره بودند.

تجربه چین در مدیریت بازار ارز برای ایران درس آموز است

این کارشناس اقتصادی تاکید داشت: در مسیر توسعه بازار ارز چین چالش‌هایی مانند نوسانات نرخ ارز، جریان‌های سرمایه برون مرزی و خطرات مالی سیستمیک پیش روی این کشور وجود داشت. من معتقدم که بازار ارز چین به رشد و توسعه خود ادامه خواهد داد. یوآن به طور فزاینده‌ای در سطح بین المللی مورد استفاده قرار خواهد گرفت و به یکی از ارزهای اصلی جهان تبدیل خواهد شد. بررسی جزئی اقداماتی که چین برای مدیریت بازار ارز داخلی از یک سو و بین‌المللی کردن یوآن از سوی دیگر در طول ۷۰ سال اخیر در دستورکار قرار داده است، برای اقتصاد ایران بسیار قابل درس آموزی است.

انتهای پیام/ پول و بانک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.