۲۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۶۸۰۳ ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت
۰

روسیه در راستای مقابله با تهدیدات ناشی از خطرات تحریم های آمریکا به دنبال عملیاتی نمودن یک سیستم پرداخت جایگزین سوئیفت است. این کشور در روزهای اخیر، فرآیند قانونی کردن استفاده نهادهای داخلی کشور از پیام رسان های مالی بیرون از مرزها و مذاکره با دیگر کشورها را نیز آغاز کرده است. هدف روسیه ایجاد یک شبکه پیام رسانی مالی جایگزین سوئیفت در همکاری با سایر کشورها است.

به گزارش مسیر اقتصاد مقامات روسی در حال توسعه یک پیام رسان مالی به جای سیستم پیام رسان مالی بین المللی کنونی سوئیفت هستند تا خطرات و تهدیدات ناشی از تحریم ها را کاهش دهند.

تصویب قانون استفاده از پیام رسان‌ جایگزین سوئیفت در روسیه

در روزهای اخیر قانونگذاران روسی استفاده از شبکه های پیام رسانی مالی بیرون از مرزهای روسیه و انجام مذاکراتی در این زمینه با چین، هند، ایران و ترکیه را به تصویب رسانده اند.

آناتولی آکساکوف، رئیس انجمن بانکداری روسیه و عضو کمیته مالی مجلس روسیه گفته است: «همانطور که سیستم ثابت کرده است که استفاده از پیام رسان های مالی جدید قابل اجرا و کارآمد است، علاقه بازیگران روسی و خارجی به استفاده از آن را نیز نشان داده است و این امکان وجود دارد که هر نهاد قانونی داخلی و خارجی از آن استفاده کند.»

لایحه پیشنهادی استفاده از پیام رسان های مالی خارجی قبل از تبدیل شدن به قانون باید توسط رئیس جمهور به تصویب برسد، اما نشانه ای از افزایش رو به رشد فشار برای ترویج استفاده از پیام رسان مالی جایگزین سیستم سوئیفت نیز وجود دارد.

ترس از قطع سوئیفت روسیه را به سمت پیام رسان های مالی جدید سوق داده است

البته این تلاش ها با تهدیدات تحریم ها مواجه شده است. در اواخر سال ۲۰۱۴ هنگامی که تحریم های مالی علیه روسیه آغاز شد، روسیه برنامه هایی برای ایجاد یک سیستم پیام رسان مالی جایگزین سوئیفت را شروع کرده است.

تهدید به تحریم ها موجب ایجاد این ترس شده است که روسیه از شبکه سوئیفت حذف شود، همانطور که در سال ۲۰۱۲ در مورد ایران این اخراج به وقوع پیوست.

رئیس بانک مرکزی روسیه اعلام کرده است که سیستم جایگزین سوئیفت این امکان را فراهم می کند که مسائل و مشکلات مرتبط با فشارهای ناشی از تحریم ها حل شود و تاکنون کشورهایی زیادی از منطقه خاورمیانه علاقه مندی خود به ایجاد و استفاده از سیستم جایگزین سوئیفت در همکاری با روسیه را نشان داده اند.

کشورهای جهان به دنبال ایجاد پیام رسان مالی جایگزین سوئیفت

سوئیفت به عنوان یک تعاونی پیام رسانی مالی در سال ۱۹۷۳ تأسیس شده است و اکنون نیز به عنوان یک شبکه جهانی پیام رسان مالی در معاملات بین المللی مورد استفاده قرار می گیرد. اما در طول سال های اخیر تلاش هایی برای ایجاد پیام رسان های جایگزین سوئیفت از سوی کشورهای جهان صورت گرفته است.

تلاش برای ایجاد پیام رسانی مالی جایگزین سوئیفت فقط به روسیه منحصر نمی شود و چین و بسیاری از کشورهای دیگر نیز در تلاش برای ایجاد سیستم های پرداخت موازی و جایگزین سوئیفت هستند.

چین در اکتبر ۲۰۱۵ یک سیستم به عنوان جایگزین سوئیفت ایجاد کرده است که با استقبال فراوانی از سوی دیگر کشورها مواجه شده است. این سیستم در حال حاضر حجم بالایی از معاملات و پیام رسانی های مالی را انجام می دهد.

تحریم سوئیفت تهدیدی بزرگ برای امنیت مالی بین المللی کشورها

در حال حاضر سوئیفت و تلاش های آن برای تحمیل تحریم ها علیه کشورها به تهدید بالقوه ای برای بسیاری از کشورها تبدیل شده است. البته در حال حاضر سیستم سوئیفت به دلیل شکل گیری سیستم های پیام رسان مالی جایگزین مبتنی بر بلاک چین و دیگر سیستم ها انحصار خود را دچار شکست می بیند.

کشورهایی از قبیل روسیه، چین، ایران، ترکیه و بسیاری از کشورهای دیگر خود را در خطر تحریم های مالی و بانکی آمریکا می بینند. این تحریم ها از کانال نظام پرداخت دلاری و سیستم سوئیفت اعمال می شود. در نتیجه این کشورها در تلاش هستند تا نظامات پرداخت جایگزین نظامات آمریکایی و غربی را در همکاری با یکدیگر راه اندازی کنند.

راه اندازی نظام پرداخت جایگزین سوئیفت و دلار می تواند تحول بزرگی در نظام مالی و پرداخت بین المللی ایجاد کند و همکاری کشورها جهت مقابله با اثرگذاری تحریم های آمریکا را مؤثرتر کند.

منبع: فینکسترا yon.ir/obLFK

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.