۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۶۶۸۹ ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۸ دسته: حمایت از کشاورزی، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

یکی از شرکت های سرمایه گذاری عربستان با همکاری دولت این کشور در جهت تامین امنیت غذایی اقدام به خرید ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استرالیا کرده است تا بتواند بخشی از نیاز خوراک دام کشور خود را تامین کند. برنامه ریزی برای تامین امنیت غذایی یکی از نکات برجسته سیاست های کشاورزی هر کشوری محسوب می شود و عربستان سعودی نیز با وجود وابستگی به واردات، برای این مهم برنامه ریزی های گسترده ای در دستور کار دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد عربستان یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس است که به دلیل شرایط جغرافیایی خشک و نامناسب برای تولید محصولات کشاورزی، واردکننده بزرگ محصولات غذایی در خاورمیانه محسوب می شود.

این کشور با جمعیت ۳۳ میلیون نفری حدود ۸۰ درصد از نیاز غذایی خود را از دیگر کشورها تامین می کند و در تولید محصولاتی نظیر گوشت قرمز، مرغ، لبنیات و تخم مرغ خودکفا محسوب می شود.

زمین های کشاورزی در عربستان به دلیل شرایط آب و هوایی در قطعات کوچک و به صورت پراکنده تقسیم شده است. کوچک بودن قطعات زمین های کشاورزی در عربستان باعث افزایش هزینه های تولید و کاهش سطح تولیدات می شود.

بهبود وضعیت تولید محصولات کشاورزی در عربستان با برنامه ریزی دولت

علیرغم محدودیت های طبیعی در عربستان سعودی اما با برنامه ریزی دولت بسیاری از مناطق کویری این کشور در حال حاضر تبدیل به زمین های کشاورزی شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

سرمایه گذاری دولت عربستان برای توسعه کشاورزی از طریق بهبود روش های آبیاری و آب رسانی به زمین های زراعی باعث بهبود سطح تولید محصولاتی نظیر گندم، خرما، میوه، سبزیجات و گل های زینتی شده است.

این کشور با همکاری و حمایت از بخش خصوصی خود توانسته است بسیاری از محصولات تولیدی را به بازارهای جهانی صادر کرده و درآمد ارزی مناسبی را نیز کسب کند.

استراتژی مشخص دولت عربستان برای تامین کالاهای اساسی مورد نیاز

وزارت کشاورزی عربستان مسئول اصلی سیاست گذاری در بخش کشاورزی این کشور است. این وزارتخانه با همکاری بانک کشاورزی عربستان اقدام به تدوین سیاست های حمایتی، پرداخت یارانه های مستقیم و تسهیلات بدون بهره به کشاورزان می کند.

استراتژی دولت عربستان از دهه ۱۹۷۰ میلادی برای توسعه بخش کشاورزی، برنامه ریزی برای افزایش سطح دانش کشاورزی، بهبود شبکه های آبیاری و ایجاد تاسیسات ذخیره سازی بوده است.

هرچند تولید محصولات زراعی در عربستان نظیر گندم و خوراک دام به دلیل محدودیت آب و هوایی به اندازه نیاز مصرفی این کشور نیست، اما دولت عربستان از طریق رایزنی با دیگر کشورها سعی در تامین نیاز خود دارد.

رایزنی دولت عربستان با کشورهای بزرگ تولیدکننده محصولات غذایی

عربستان سعودی برای تامین بخشی از نیاز مصرفی خود به محصولاتی نظیر گندم و خوراک دام اقدام به تشکیل نمایشگاه های بین المللی در حوزه کشاورزی با حضور شرکت های بزرگ تامین کننده محصولات غذایی در کشور خود می کند.

مقامات این کشور همچنین برای تامین مناسب محصولات مورد نیاز خود ضمن بررسی شرایط کشورهای بزرگ تولیدکننده محصولات کشاورزی، اقدام به انعقاد تفاهم نامه های تجاری در این بخش می کنند.

به عنوان مثال در سال گذشته دولت عربستان در همکاری مشترک با روسیه، بخشی از نیاز گندم خود را از طریق این کشور تامین کرد و بنادر خود را نیز جهت صادرات گندم روسیه به کشورهای آفریقایی در اختیار دولت این کشور قرار داد.

خرید زمین زراعی در استرالیا توسط عربستان باهدف تامین امنیت غذایی

اخیرا دولت عربستان در جهت تامین امنیت غذایی با اجرای دو پروژه جدید سرمایه گذاری از طریق شرکت های سرمایه گذاری وابسته به نظام پادشاهی این کشور، با هند و استرالیا همکاری خواهند کرد.

شرکت Baladjie Pty Ltd که در بخش کشاورزی و دامداری عربستان فعالیت می کند، در این پروژه سرمایه گذاری با همکاری دولت این کشور حدود ۲۰۰ هزار هکتار از زمین های زراعی استرالیا را برای تولید محصولات زراعی و خوراک دام خریداری کرده است.

این شرکت همچنین با خرید امتیاز شرکت کشتیرانی Mriya Agro Holding Plc اوکراین زمینه حمل و نقل ارزان تر محصولات تولیدی در استرالیا را برای خود مهیا کرده است.

تامین امنیت غذایی یکی از نکات برجسته سیاست های کشاورزی هر کشوری محسوب می شود به نحوی که تمامی کشورها برای بدست آوردن غذای مورد نیاز خود برنامه ریزی های مختلفی انجام می دهند.

منابع:

بلومبرگ linkp.ir/RDDw

سفارت عربستان در بریتانیا linkp.ir/WXXo

کنوانسیون بین المللی ریاض linkp.ir/YNNY

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.