۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۴۵۷۲ ۰۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۲ دسته: دولت و حکمرانی کارشناس: محمد مهدی تاجیک
۱

برخلاف تصور عمومی، کشورهای مدعی توسعه مانند بریتانیا که سازمان های بین المللی نیز آن ها را توسعه یافته می دانند، طی سال های اخیر شاهد وقوع بحران های عظیم انسانی نظیر خودکشی، افسردگی و حتی بحران های اقتصادی اجتماعی مانند فقر، نابرابری و گرسنگی بوده اند. این مسائل، از طرفی صلاحیت نظام رتبه بندی و دسته بندی کشورها بر اساس شاخص‌های بین المللی را به چالش می کشد و از طرف دیگر ضعف های بنیادی در این کشورها را نشان می دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد طی سال های اخیر، بحران های اجتماعی، سیاسی و انسانی در کشورهای به ظاهر پیشرفته گسترش یافته است.

بریتانیا از قدیمی ترین کشورهای اروپاست که از دیرباز مدعی تمدن بوده و هست. این کشور، اولین کشور صنعتی جهان می باشد که مهد شکل گیری انقلاب صنعتی در قرن هفدهم و هجدهم بوده است و به خود اجازه می داده کشورهای در حال توسعه را مورد استثمار قرار دهد.

بریتانیا امروز نیز از نظر بسیاری از سازمان های بین المللی، «پیشرفته» و یا «توسعه یافته» تلقی می شود. اما نکته ای که از دید بسیاری، علی الخصوص اندیشمندان کشورهای در حال توسعه مغفول یا مسکوت مانده است، این است که شاخص های ارزیابی وضعیت این کشور چه بوده که با توجه به آن ها، بریتانیا یک کشور پیشرفته تلقی شده است؟

خودکشی و تنهایی، بخشی از مشکلات جامعه بریتانیا

پیش از این به معضلاتی نظیر خودکشی و تنهایی در جامعه بریتانیا مورد بررسی قرار گرفت. اما بحران همه جانبه ای که بریتانیایی ها با آن دست و پنجه نرم می کنند به همین جا ختم نمی شود. فقر و گرسنگی در اولین کشور صنعتی دنیا امروز تحلیلگران و کارشناسان ملی و بین المللی را نگران کرده است.

گزارش بنیاد «جوزف راون تری» از فقر بریتانیایی ها

بریتانیایی ها علاوه بر بالا رفتن آمار خودکشی و تنهایی با افزایش بی‌سابقه فقر نیز دست به گریبانند. اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی بنیاد جوزف راون‌تری (JRF) یافته‌های خود را در مورد حرکت بریتانیا به سمت رکوردشکنی در آمار فقر منتشر کرد. این یافته‌ها نشان می‌داد در پنج سال منتهی به سال ۲۰۱۷، ۴۰۰ هزار کودک و ۳۰۰ هزار بازنشسته به جمع فقرای بریتانیایی اضافه شده و اکنون ۱۴ میلیون فقیر در بریتانیا زندگی می‌کنند، یعنی بیش از ۲۱درصد از کل جمعیت. [۱]

گزارش سازمان ملل متحد از فقر بریتانیایی ها

سازمان ملل متحد نیز اعلام کرد بنا دارد تحقیقاتی را درباره «فقر شدید در بریتانیا» انجام دهد. در اواسط سال ۲۰۱۸ میلادی بنیاد «رزولوشن» اعلام کرد نرخ فقر رسمی در این کشور از ۱/۲۲ درصد به ۲/۲۳ درصد افزایش یافته است که بالاترین نرخ از زمان نخست وزیری «تاچر» محسوب می‌شود. به گفته این بنیاد، فقر در بین کودکان از ۳/۳۰ درصد به ۴/۳۳ درصد افزایش یافته است.[۲]

تشکیل «وزارت گرسنگی» در مهد انقلاب صنعتی دنیا

آدام کورلت (Adam Corlett)، تحلیل گر ارشد اقتصادی در بنیاد رزولوشن گفت: در چند سال اخیر، خانوارهای بریتانیایی تاکنون سالانه یک هزار و پانصد پوند از درامدشان را از دست داده اند و اکنون این خطر وجود دارد که در پنج سال آینده، وضعیتشان بدتر شود.

وی افزود: آینده برای خانوارهای طبقه پایین و متوسط، تیره است. کمیته ای منتخب از احزاب عمده در بریتانیا ۲۱ دیماه امسال در کمیسیون بازرسی شرایط زیستی با ابراز نگرانی از افزایش روز افزون فقر و مشکلات ناشی از ان بر سلامت افراد به ویژه کودکان پیشنهاد دادند دولت «وزارت گرسنگی» تشکیل دهد.[۳]

اعتراف به ناکارآمدی مدل های اقتصادی اجتماعی در غرب

اگر بخواهیم یک کشور را به عنوان صنعتی ترین و یا اولین کشور صنعتی جهان نام ببریم، بی شک باید از بریتانیا نام برد. اما چرا این کشور امروز با چنین دشواری ها و چالش های بزرگی روبروست؟

نگاهی به آمارها و ارقام، توسعه شگرف اقتصادی در بریتانیا پس از انقلاب صنعتی را یادآور می شود. اما به بن بست رسیدن رویه صعودی اقتصاد و وقوع بحران های عظیم اقتصادی اجتماعی در این کشور، علاوه بر اینکه فرضیه ناکارآمدی مدل اقتصادی کنونی بریتانیا را به ذهن متبادر می کند، شاخص های رتبه بندی و ارزیابی وضعیت توسعه کشورها در جهان را نیز به چالش می کشد.

الگوی مناسب پیشرفت برای جوامع در حال توسعه

بررسی ها نشان می دهد بریتانیا، الگوی مناسبی برای رسیدن کشورهای در حال توسعه به رشد اقتصادی اجتماعی و پیشرفت نیست؛ این مساله بار دیگر بر لزوم تدوین الگوی بومی در کشورمان صحه می گذارد. الگویی که متناسب با شاخص ها و نظام ارزشی جمهوری اسلامی تدوین شده و بتوان آن را الگویی قابل اعتماد برای پیشرفت واقعی دانست.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری میزان، کد خبر: ۵۰۲۱۳۲

[۲] همان

[۳] خبرگزاری صداوسیما، کد خبر: ۲۳۶۰۱۴۰

انتهای پیام/ فرهنگ و گفتمان

  1. تشکر بابت اینکه دنیا را بدون فیلتر نمایش می دهید. امیدوارم این روند ادامه داشته باشد

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.