۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۷۲۷۰ ۰۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰ دسته: مالیات کارشناس: علی ملک زاده
۰

جوزف استیگلیتز نوبلیست اقتصادی وضع مالیات ۷۰ درصدی بر درآمد ثروتمندان را برای کاهش «نابرابری» توصیه کرد که به خصوص پس از دوران کرونا و افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی شدیدتر شده است. به گزارش گاردین بر اساس تحقیقات موسسه آکسفام افزایش شدید ثروت همزمان با افزایش شدید فقر بوده و یک درصد ثروتمندترین افراد تا پایان سال ۲۰۲۱، بیش از ۲۶ هزار میلیارد دلار (۶۳ درصد از کل) ثروت جدید کسب کرده‌اند؛ مالیات ۵ درصدی بر ابرثروتمندان جهان می‌تواند سالانه ۱.۷ هزار میلیارد دلار جمع‌آوری کند که برای رهایی ۲ میلیارد نفر از فقر کافی است.

به گزارش مسیر اقتصاد جوزف استیگلیتز، اقتصاددان کینزی برنده جایزه نوبل، خواستار این است که ابرثروتمندان مشمول مالیات با نرخ ۷۰ درصد شوند تا به مقابله با نابرابری در حال گسترش کمک شود. استیگلیتز که در سال ۲۰۰۱ برنده جایزه نوبل اقتصاد شد و ایده‌های بسیاری در مورد جهانی شدن و نابرابری را مطرح کرد، گفت که اعمال نرخ مالیات بر درآمد ۷۰ درصدی در سراسر جهان برای افرادی که بیشترین درآمد را دارند «به وضوح منطقی است». «اگر مالیات بیشتری بر ثروتمندان وضع شود، ممکن است افراد بالادست کمی کمتر کار یا سرمایه‌گذاری کنند. اما از سوی دیگر، جامعه ما با داشتن یک جامعه برابرتر و منسجم تر، سود می‌برد.»

مالیات بر ثروت بسیار معقول و درآمد حاصل از آن در حل مشکلات کشور مفید است

در حال حاضر، بالاترین نرخ مالیات بر درآمد در بریتانیا ۴۵٪ برای درآمد سالانه بالای ۱۵۰ هزار پوند است. در ایالات متحده، بالاترین نرخ مالیات ۳۷٪ برای درآمدهای بالای ۵۳۹,۹۰۱ دلار است.

استیگلیتز معتقد است علاوه بر اینکه افزایش نرخ مالیات برای افراد با درآمد بالا به جامعه ای برابرتر کمک می کند، اعمال مالیات بر دارایی بر دارایی‌های انباشته شده توسط ثروتمندترین افراد جهان در طول چندین نسل تأثیر بیشتری خواهد داشت. او گفت: «ما باید با نرخ بالاتری از ثروت مالیات بگیریم، زیرا بسیاری از ثروت‌های انباشته شده مانند والمارت‌های جوان، ثروت ارثی بدست آورده‌اند.»

استیگلیتز پیشنهادهای الیزابت وارن سناتور آمریکایی را برای وضع مالیات ۲ درصدی بر افرادی که دارایی با ارزش بیش از ۵۰ میلیون دلار و مالیات ۳ درصدی بر افرادی که دارایی با ارزش بیش از یک میلیارد دلار دارند «بسیار معقول» توصیف کرد و گفت که این سیاست مالیات بر ثروت امکان بسیار مناسبی برای افزایش درآمد دولت فراهم خواهد کرد که می تواند بخشی از مشکلات کشور را کاهش دهد.

بیماری کرونا ثروتمندان را ثروتمندتر و نابرابری را تشدید کرده است

استیگلیتز گفت که همه‌گیری کووید-۱۹ نابرابری را تا حد «حیرت‌انگیز» بدتر کرده است و معتقد است که «هم نابرابری‌های جهانی را آشکار کرده و هم آن‌ها را تشدید می‌کند».

او می‌گوید: «در دوره‌ای که زندگی بسیاری از مردم به خاطر از دست دادن شغل‌شان و افزایش قیمت‌ مواد غذایی و قیمت نفت، بسیار سخت می‌گذرد، تکان‌دهنده است که بسیاری از مردم و شرکت‌های ثروتمند مانند راهزنان زندگی می‌کنند.»

تحقیقات منتشر شده توسط آکسفام[۱] (Oxfam) نشان داده است که تقریباً دو سوم از ثروت جدید جمع‌آوری شده از زمان شروع همه‌گیری به یک درصد ثروتمندترین افراد رسیده است. این موسسه، گزارش داد که یک درصد ثروتمندترین افراد تا پایان سال ۲۰۲۱،  ۲۶ هزار میلیارد دلار (۲۱ تریلیون پوند) ثروت جدید به کسب کرده بودند. این مبلغ ۶۳ درصد از کل ثروت جدید را تشکیل می‌دهد و بقیه به ۹۹ درصد باقیمانده مردم تعلق می‌گیرد.

۵ درصد مالیات بر ثروتمندان برای رهایی ۲ میلیارد نفر از فقر کافی است

آکسفام اعلام کرد برای اولین بار در یک ربع قرن، افزایش ثروت شدید با افزایش فقر شدید همراه بود. این موسسه اظهار داشت که مالیات تا سقف ۵ درصد بر ابرثروتمندان جهان می‌تواند سالانه ۱.۷ تریلیون دلار جمع‌آوری کند که برای رهایی ۲ میلیارد نفر از فقر کافی است و یک طرح جهانی برای پایان دادن به گرسنگی را تأمین می‌کند.

منبع: گاردین

پی‌نوشت:

[۱] آکسفام یک کنفدراسیون بریتانیایی متشکل از ۲۱ سازمان خیریه مستقل با تمرکز بر کاهش فقر جهانی است که در سال ۱۹۴۲ تاسیس شد و توسط آکسفام بین المللی رهبری می‌شود.

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.