۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۴۰۲۴ ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۴ دسته: انرژی کارشناس: صالح رحیمی
۰

با فراتر رفتن پیک مصرف از ظرفیت تولید واقعی برق در تابستان، قطع سراسری برق غیر قابل اجتناب است. بر اساس آمار وزارت نیرو برای عبور از دوران اوج مصرف در تابستان، بدون خاموشی، تمرکز بر اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف خانگی ضروری است؛ اقدامی که در آخرین روزهای سال ۱۳۹۷ در مصوبه هیئت وزیران به تصویب رسید.

مسیر اقتصاد/ تراز نبودن تولید و مصرف در شبکه برق، برای صنعت برق زیان‌آور است. زمانی که با فراتر رفتن پیک مصرف از ظرفیت تولید واقعی برق، وزارت نیرو مجبور به قطع سراسری برق شود، نه تنها این خاموشی گسترده گریبان صنعت کشور را خواهد گرفت، بلکه با توجه به اینکه این قطعی بدون اطلاع قبلی رخ داده است، مشکلات چند برابر خواهد شد.

بر اساس برنامه‌های اعلام شده از طرف وزارت نیرو از ۸۰۰۰ مگاوات کمبود برق پیش‌بینی شده برای اوج مصرف سال ۱۳۹۸، لازم است ۳۰۰۰ مگاوات با مدیریت مصرف جبران شود.

نقش پرمصرف‌های بخش خانگی، در آسیب به تولید ملی

مطابق با برنامه وزارت نیرو، نیمی از این ۳۰۰۰ مگاوات باید با اصلاح تعرفه‌ها حاصل شود. آمارها نشان می‌دهد ۵۰ درصد از مصرف در ساعات پیک، مربوط به مصرف‌کنندگان بخش خانگی بوده که بیشتر از ۴۰ درصد مصرف این بخش نیز سهم مشترکین پرمصرف است.

خاموشی‌های امسال در کنار نارضایتی که برای مشترکین خانگی ایجاد کرد، خساراتی را به صنایع وارد آورد که در بعضی موارد تا یک میلیارد تومان در ماه، برآورد شده است[۱].

برای نمونه، شهرک صنعتی عباس آباد با ۱۸۰۰ کارخانه و استقرار صنایع مهم و بزرگ و صاحب نام فراوان، به دلیل قطعی مکرر و طولانی مدت برق با وضعیت بحرانی مواجه شد. [۲]

به گفته عبدالوهاب سهل‌آبادی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، با خاموشی‌های مکرر، آسیب‌های فراوانی به تجهیزات الکتریکی صنایع وارد می‌شود و اگر خاموشی تداوم داشته باشد، صنعت کشور را با مشکلات بسیاری روبرو خواهد کرد، زیرا علاوه بر افت تولید در زمان‌های بی‌برقی، به تجهیزات هم ضربه وارد می‌شود.[۳]

مدیرعامل یکی از واحدهای تولیدی مرغ گوشتی استان مرکزی نیز در این خصوص گفته است که پرورش مرغ گوشتی از دقت و حساسیت بالایی برخوردار است و به منظور کنترل شرایط محیطی در سامانه تولید بسته تهویه، دما و رطوبت به ویژه در فصول گرم سال نقش حیاتی دارد.

این تولید کننده معتقد است نوسانات الکتریکی و استرس گرمایی در طیور زمینه بروز انواع بیماری‌ها و کاهش سیستم ایمنی بدن پرنده را در پی دارد.[۴]

طرحی برای حمایت از صنعت در مقابل خاموشی تابستان

ولی ملکی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، معتقد است که اگر برای پیک تابستان سال آینده کمبود برق هم نداشتیم، باز لازم بود اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف اتفاق بیفتد؛ چراکه مصرف برق و سوخت ما نسبت به کشورهای هم سطح خودمان بالاتر است. در صورتی که اگر کشوری برق مازاد داشته باشد، به جای اسراف کاری باید آن را صادر کند و درآمد کسب نماید.

به گفته وی وقتی مسئله کمبود برق نیز وجود دارد، اهمیت اصلاح تعرفه‌ها دو چندان می‌شود و در واقع در شرایط فعلی ضرورت اصلاح تعرفه‌ها یک امر بدیهی است.

جریمه پرمصرف‌ها و تشویق خوش‌مصرف‌ها در مصوبه هیئت وزیران

بر اساس مصوبه ۱۹ اسفند ماه هیئت وزیران، از ابتدای خرداد ماه ۱۳۹۸، مشترکین برق خانگی که بیشتر از الگو، مصرف می‌کنند ۱۶ درصد بیشتر از سایر مشترکین به مبلغ خالص مصرف برق آن‌ها افزوده خواهد شد.

همچنین در راستای تشویق مشترکینی که طبق الگو مصرف می‌کنند، اگر این خانوارها بتوانند مصرف خود را در بازه زمانی خرداد تا شهریور ماه سال آینده در مقایسه با همین بازه در سال ۱۳۹۷ کاهش دهند، معادل مصرف کاهش یافته با نرخ اولین پله مصرفی، مشمول تخفیف قرار می‌گیرند.

یکی دیگر از نکات مثبت این مصوبه توجه به محل هزینه درآمد حاصل از این طرح است که صرفا باید برای کاهش هدر رفت و بهینه‌سازی شبکه‌های توزیع، مدیریت مصرف و خرید برق از بخش خصوصی استفاده شود. که عملی شدن این موضوع، خود گام دیگری برای کاهش پیک مصرف در تابستان ۱۳۹۸ است.

امید است این مصوبه فتح بابی برای بررسی دقیق‌تر و کامل‌تر نظام تعرفه‌گذاری برق با هدف دستیابی به الگوی مصرف صحیح، شبکه برق پایدارتر و بازار برق پررونق‌تر در کشور باشد و به حذف کامل یارانه پنهان برق برای مشترکین پرمصرف بیانجامد.

پینوشت:

[۱] مسیر اقتصاد، کد خبر: ۷۴۲۹۰

[۲] مسیر اقتصاد، کد خبر: ۷۵۲۸۹

[۳] خبرگزاری ایمنا، کد خبر: ۳۴۸۹۹۶

[۴] ایرنا، کد خبر: ۸۲۹۸۴۶۶۵

انتهای پیام/ تعرفه‌گذاری انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.