۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۳۵۷۰ ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۶ دسته: مسکن
۰

یکی از مهم ترین مشکلات ساختاری در بازارهای مسکن سراسر کشورهای جهان، تمایل سوداگران برای ورود به این بخش است؛ که نوسانات قیمتی متعددی را موجب می شود. دولت چین، مقابله با سوداگران را به عنوان راهکار اصلی برای جلوگیری از نوسانات قیمت مسکن مطرح کرده است. در این راستا وزیر مسکن چین ضمن تأکید بر برنامه ریزی دولت در مقابله با سوداگری، گفته است: مسکن محلی برای سوداگری و سفته بازی نیست، بلکه محلی برای زندگی کردن است.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور چین اخیرا با مشکل افزایش شدید قیمت مسکن مواجه شده است. دولت این کشور مقابله با سوداگری را به عنوان راهکار اصلی برای رفع این معضل و جلوگیری از نوسانات قیمتی در نظر گرفته است.

جلوگیری از نوسانات بزرگ در بازار مسکن با مهار سوداگری

وزیر مسکن چین به منظور رفع نگرانی ها درباره توان دولت چین برای کنترل قیمت مسکن گفت: چین با مهار سوداگری در بازار مسکن از نوسانات قیمتی بزرگ جلوگیری خواهد کرد.

در واقع دولت چین معتقد است دلیل اصلی نوسان قیمت در بازار، حضور گسترده سوداگران است و به همین دلیل قصد دارد از طریق مقابله با آن ها شرایط را برای ثبات بازار مسکن فراهم نماید.

مسکن محل زندگی است نه وسیله سفته بازی

وانگ تاکید کرد: این اصل باید حفظ شود که مسکن محلی برای سوداگری و سفته بازی نیست، بلکه محلی برای زندگی کردن است.

در حال حاضر دولت چین در سال سوم مبارزه با سوداگری املاک و مسکن است. دولت چین تا حد زیادی موفق به کنترل صعودی قیمت ها به ویژه در شهرهای بزرگی مثل شانگهای شده است. در حالی که پیش از ورود دولت، قیمت مسکن در این شهرها به قیمت مسکن در شهرهای لندن و نیویورک نزدیک شده بود.

تلاش سوداگران برای کارشکنی در تصمیم دولت

با این حال در ماه های اخیر، در برخی از شهرهای کوچکتر، سوداگران برای جلوگیری از موفقیت سیاست های کنترل سفته بازی و کاهش قیمت ها، قصد دارند در تصمیم سیاست گذاران مرکزی کارشکنی کنند. آن ها با افزایش سوداگری و سطح بدهی ها سعی در وانمود کردن عدم توانایی دولت برای کنترل سوداگری دارند.

سوداگری و ایجاد التهاب در بازار مسکن شهرهای کوچک، موجب ایجاد محدودیت در خرید و فروش توسط دولت در آن شهرها می شود. نتیجه افزایش سفته بازی در بازار مسکن، کند شدن روند رشد اقتصاد خواهد بود.

قاطعیت دولت برای مقابله با سوداگری

وانگ در حاشیه جلسه پارلمان سالانه در پکن به خبرنگاران گفت: ما سیاست های مربوط به املاک را با قدرت و استمرار اجرا می کنیم و از شرایطی که موجب می شود قیمت ها به شدت افزایش و یا به شدت کاهش یابد، جلوگیری می کنیم.

رشد قیمت مسکن چین در ماه ژانویه نسبت به ۹ ماهه قبل کاهش یافت، اگرچه تحلیل گران معتقدند تقاضای مصرفی همچنان با رشد ۱۰ درصدی وجود دارد.

رشد اجاره نشینی در صورت عدم مبارزه با سوداگری

وزیر مسکن چین معتقد است که در صورت رواج پدیده سوداگری در بازار مسکن، این کشور در سال جاری به شدت با رشد بازار اجاره مواجه خواهد شد. چرا که تعادل ساختاری بازار مسکن با رواج پدیده سوداگری برهم می خورد.

کارشناسان معتقدند یکی از مهم ترین مشکلات ساختاری در بازارهای مسکن سراسر کشورهای جهان، تمایل سوداگران برای ورود سرمایه های خود به این بخش است. سوداگران در همه کشورها بازار مسکن را یکی از مناسب ترین مکان ها برای کسب سود بدون دردسر می دانند و به همین دلیل بسیاری از کشورها تصمیم گرفته اند با ابزارهایی نظیر ابزار مالیاتی حضور سوداگران در بازار داخلی را محدود نمایند و به این ترتیب ضمن جلوگیری از نواسانات بازار مسکن، شرایط را برای خانه دار شدن بخش بیشتری از مردم فراهم نمایند.

منبع: یورونیوز linkp.ir/8xJW

انتهای پیام/راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.