۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۲۷۴۴ ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۵ دسته: مالیات بر عایدی سرمایه، مسکن کارشناس: علی ملک زاده
۰

اقتصاددان ارشد موسسه وست پک گفت: ترکیبی از سیاست های کاهش مالیات بر درآمد و اجرای CGT به بالا رفتن استانداردهای زندگی مردم در دراز مدت منجر می‌شود. وی افزود: یکی از بزرگترین موانع موجود در اقتصاد نیوزیلند در سال های اخیر، سوداگری است که به دلیل نظام مالیاتی نامناسب به وجود آمده است؛ مالیات بر عایدی سرمایه کمک خواهد کرد که سوداگری و سفته بازی از بازار مسکن دور شود.

به گزارش مسیر اقتصاد یکی از اقتصاددانان برجسته معتقد است که مالیات بر عایدی سرمایه به بهبود سطح زندگی اقشار ضعیف و کم درآمد منجر می شود.

حذف اثر سوداگری و کاهش قیمت مسکن با اجرای مالیات بر عایدی سرمایه

دومینیک استفنز، اقتصاددان ارشد موسسه وست پک در این خصوص گفته است: در صورتی که مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) در بخش املاک اجرایی شود بر روی قیمت مسکن و زمین اثر می گذارد و آن را کاهش می دهد. این مالیات با حذف اثر سوداگری که موجب افزایش قیمت املاک و مسکن شده است، موجب کاهش قیمت مسکن می شود.

در طرح پیشنهادی کارگروه مالیاتی نیوزلند، خانه اصلی هر خانوار از مالیات معاف خواهد بود. اما سوداگری در املاک، سهام، دارایی های تجاری و مزارع کشاورزی باید تا سال ۲۰۲۱ مشمول مالیات بر عایدی سرمایه شود.

۸ میلیارد دلار درآمد حاصل از اجرای مالیات بر عایدی سرمایه

کارگروه مالیاتی، به دولت نیوزلند پیشنهاد کرده است که مالیات بر عایدی سرمایه را تصویب کند. این کارگروه پیش بینی کرده است که اجرای مالیات بر عایدی سرمایه طی پنج سال آینده برای نیوزلند درآمدی بیش از ۸ میلیارد دلار خواهد داشت.

همچنین توصیه شده است که دولت از ۸ میلیارد دلار درآمد حاصل از CGT  برای کاهش مالیات بر درآمد افراد دارای درآمد متوسط و کم درآمد استفاده کند.

بهبود سطح زندگی اقشار کم درآمد با اجرای مالیات بر عایدی سرمایه

دومینیک استفنز همچنین گفت: ترکیبی از سیاست های کاهش مالیات و اجرای CGT منجر به بالا رفتن استانداردهای زندگی در دراز مدت برای مردم نیوزیلند خواهد شد. یکی از بزرگترین موانع موجود در اقتصاد نیوزیلند در سال های اخیر، سوداگری و سرمایه گذاری در فعالیت های غیرمولد است که به دلیل نظام مالیاتی نامناسب به وجود آمده است.

دولت از فعالیت ها و سرمایه گذاری های مولد مالیات بسیار سنگین می گیرد ولی از فعالیت های غیرمولد و سوداگرانه هیچ گونه مالیاتی اخذ نمی کند.

به عبارت دیگر، حقوق بازنشستگی افراد با توجه به میزان درآمدشان مشمول مالیات می شود، اما اگر کسی خانه ای را جهت کسب سود بزرگ و سوداگری بفروشد، مجبور نیست مالیاتی برای آن پرداخت کند.

دولت در سال ۲۰۱۵ مقرر کرده است که اگر یک خانه در کمتر از ۲ سال فروخته شود مشمول پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه است؛ ولی، این دیدگاه هنوز بین مردم رایج است که سود حاصل از سوداگری در املاک مشمول پرداخت هیچ گونه مالیاتی نیست.

خرید مسکن متناسب با نیاز با حذف سوداگری از بازار مسکن

استفنز ادامه داد: مالیات بر عایدی سرمایه کمک خواهد کرد که سوداگری و سفته بازی از بازار مسکن دور شود. اجرای مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن موجب خواهد شد تا شرایط سرمایه گذاری برای همه فعالان در این بازار یکسان و سالم شود. هم چنین اجرای این مالیات به گسترش انتخاب های سرمایه گذاری در سایر حوزه ها منجر خواهد شد.

اجرای مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن تمایل صاحبان سرمایه را برای افزایش غیرمنطقی قیمت ها کاهش خواهد داد و این موضوع موجب خواهد شد تا سهم مالکیتی املاک توزیع مناسب تری پیدا کند. بدین ترتیب خرید مسکن متناسب با نیاز خانوار برای افراد متوسط و کم درآمد قابلیت دسترسی بیشتری پیدا می کند.

مالیات بر عایدی سرمایه قیمت خانه ها و زمین را کاهش می دهد که به افزایش اعتماد مصرف کننده منجر می شود و در نهایت هزینه ها کاهش پیدا می کند.

منبع: نیوزلند هرالد yon.ir/4ECNt

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.