۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۰۳۸۶ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷ دسته: انرژی، پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

وطن خواه، معاون انرژی مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، در نشست «بررسی مقدمات و الزامات ایجاد نهاد تنظیم گر بخش انرژی در ایران» گفت: در حال حاضر عدم وجود نهاد تنظیم گر مستقل و مقتدر، حلقه مفقوده اصلاح اقتصاد حوزه انرژی کشور است؛ چه در عرصه هماهنگ نمودن سیاست های کلان، چه در عرصه اجرا و چه در عرصه کنترل و نظارت، بخش انرژی به نهاد تنظیم گر نیاز دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد دکتر وطن خواه، معاون انرژی مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، در نشست «بررسی مقدمات و الزامات ایجاد نهاد تنظیم گر بخش انرژی در ایران» که دوشنبه ۱۵ بهمن ماه در مرکز همکاری های تحول و پیشرفت برگزار شد، ایجاد نهاد تنظیم گر را یکی از نیازهای اساسی بخش انرژی ایران دانست.

این نشست توسط شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی در چارچوب یکی از پیش نشست های پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی برگزار شد. پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی ۲۹ بهمن ماه همزمان با سالروز ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی برگزار می شود.

تنظیم گری بخش‌های اقتصادی یکی از وظایف بنیادین دولت‌هاست

وطن خواه با تأکید بر اهمیت مسئله تنظیم گری در بخش انرژی کشور گفت: وقتی عملکرد دیگر کشورها را بررسی می کنیم مشخص می شود که یکی از وظایف عام دولت ها، تنظیم گری بخش های اقتصادی و از جمله بخش انرژی است.

وی افزود: حتی در برخی کشورها در زمینه مقررات گذاری تا حدودی زیاده روی شد؛ به طوریکه بعدها نهضت هایی جهت مقررات زدایی شکل گرفت. در واقع در کنار سیاست گذاری، نظارت و ایجاد خدمات پایه، بحث تنظیم گری نیز جزء وظایف اصلی همه دولت ها بوده و هست.

نهاد تنظیم گر مستقل و مقتدر از واجبات بخش انرژی است

معاون انرژی مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، در خصوص خلأ نهاد تنظیم گر در ایران نیز گفت: گرچه در کشور ما به شکل های مختلف تلاش شده این وظیفه انجام شود، اما به طور متمرکز و آن طور که نیاز است، برای این مهم نهاد متولی در نظر گرفته نشده است و در عموم مردم و نهادهای مرتبط با این حوزه، چنین نهادی شناخته شده نیست. در حال حاضر عدم وجود نهاد تنظیم گر مستقل و مقتدر، حلقه مفقوده اصلاح اقتصاد حوزه انرژی کشور است.

وی افزود: این درحالیست که در بخش انرژی ایران، به دلیل شرایط خاص اقتصاد این حوزه، نیاز به وجود نهاد تنظیم گر دو چندان است. اکنون چه در عرصه هماهنگ نمودن سیاست های کلان، چه در عرصه اجرا و چه در عرصه کنترل و نظارت، بخش انرژی به نهاد تنظیم گر نیاز دارد.

راه اندازی اولین نهاد تنظیم گر حوزه انرژی در بخش برق

وطن خواه درخصوص اقداماتی که در این زمینه در ایران صورت گرفته است، گفت: خوشبختانه در سال های اخیر توجه به این نیاز بیشتر شده است و مدیران کشور وجود یک نهاد تنظیم گر را بیش از پیش احساس می کنند. در حال حاضر شورای رقابت مسئولیت هایی به عهده گرفته و اقدامات بیشتری را در دستور کار قرار داده است.

وی همچنین گفت: اولین نهاد تنظیم گر در حوزه برق در حال شکل گیری است و قانون آن در حال تدوین است. مرکز همکاری های تحول و پیشرفت، شورای رقابت و وزارت نیرو در تدوین اساسنامه این نهاد تنظیم گر برق مشارکت داشتند. در حال حاضر این اساسنامه در مرحله تصویب در هیئت دولت است تا برای تصویب نهایی به مجلس ارسال شود.

ضرورت تنظیم گری یکپارچه بخش های مختلف حوزه انرژی

معاون انرژی مرکز همکاری های تحول و پیشرفت با اشاره به ابراز تمایل شورای درخصوص راه اندازی نهاد تنظیم گر در حوزه هایی همچون پتروشیمی، گفت: بخش های مختلف حوزه انرژی با یکدیگر در ارتباط هستند و به همین دلیل وجود یک نظام یکپارچه و یک نهاد تنظیم گر بیش از پیش احساس می شود.

وی افزود: مسئله ایجاد نهاد تنظیم گر به منظور تنظیم گری یکپارچه بخش های مختلف حوزه انرژی، در کمیسیون های دولت و مجلس، مرکز پژوهش های مجلس و دیگر نهادهای پژوهشی مطرح شده و در حال پیگیری است.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.