۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۰۲۹۲ ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۱ دسته: کشاورزی
۰

داوودی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، با اشاره به تاثیر منفی تخصیص ارز دولتی به واردات محصولات اساسی نظیر گوشت گفت: دولت باید سیاست تخصیص ارز دولتی به واردات این محصولات را کنار بگذارد و یارانه در نظر گرفته شده برای واردات محصولات اساسی را به حساب سرپرستان خانوار واریز کند.

یوسف داوودی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد با انتقاد از وضعیت پیش آمده در بازار پروتئین مصرفی خانوار، خواستار حل هرچه سریعتر آن شد.

نماینده مردم سراب و مهربان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سیاست دولت مبنی بر تخصیص ارز دولتی به واردات گوشت و نهاده های دام و طیور گفت: ناکارآمدی این سیاست به صورت کامل مشخص شده است. در حالی قیمت گوشت روزانه افزایش پیدا می کند که آثار سیاست های اتخاذی دولت به هیچ وجه در بازار برای مصرف و تولیدکنندگان ملموس نیست.

توانایی دامداران داخلی به منظور تامین نیاز بازار

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص وضع بازار گوشت گفت: بر اساس آمارهای وزارت جهاد کشاورزی، دامداران داخلی توان تامین نیاز بازار داخلی را در شرایط صحیح اقتصادی دارند. طی سال های گذشته شاهد قاچاق دام از سایر کشورها به داخل ایران بودیم و این موضوع نگرانی های بسیاری را مبنی بر انتقال بیماری به مصرف کنندگان ایجاد کرده بود.

وی افزود: این در حالی است که امروزه دام تولید داخل به کشورهای همسایه قاچاق شده و به دلیل کمبود عرضه دام در داخل، مسئولین و بازرگانان درصدد واردات همان دام های مشکوک به بیماری هستند.

تاثیر منفی سیاست تخصیص ارز دولتی بر بازار محصولات پروتئینی

داوودی با انتقاد از سیاست تخصیص ارز دولتی به واردات گوشت و سایر محصولات اساسی گفت: سئوال این است که کدام یک از سیاست های اتخاذی دولت در این زمینه طی ماه های اخیر با موفقیت مواجه بوده است. دولت برای سال آینده قصد دارد میزان یارانه واردات را به ۱۴ میلیارد دلار افزایش دهد. با محاسبات سرانگشتی می توان متوجه شد که این میزان یارانه، حدود یک چهارم بودجه کل کشور برای سال ۱۳۹۸ است.

نائب رئیس کمیته دام، طیور و آبزیان مجلس اظهار داشت: دولت با تخصیص ارز دولتی به واردکنندگان گوشت و نهاده های دام و طیور زمینه را برای ورشکستگی کامل کشاورزان و دامداران داخلی فراهم کرده است.

دولت یارانه واردات محصولات اساسی را به حساب مردم واریز کند

داوودی در ادامه با اشاره به پیشنهادات مختلف مطرح شده برای کنترل مشکلات بازار این محصولات نیز گفت: طبق بررسی های صورت گرفته بهترین پیشنهاد ممکن در این شرایط، انتقال رقم مابه التفاوت ارز دولتی مخصوص واردات محصولات اساسی و ارز نیمایی، به حساب سرپرستان خانوار است.

عضو کمیسیون کشاورزی اظهار داشت: بر اساس محاسبات انجام شده حدودا ۱۰ میلیارد دلار ارز دولتی برای واردات محصولات اساسی و پروتئینی در سال آینده مصرف خواهد شد که می توان رقم مابه التفاوت ارز دولتی با نیمایی را در قالب برنامه ای هدفمند در اختیار سرپرستان خانوار گذاشت.

این نماینده مجلس پیشنهاد داد: دولت باید به جای تخصیص یارانه به واردات، که هیچ سودی به حال بازار ندارد، کارت الکترونیکی ویژه خرید پروتئین که شامل گوشت قرمز، گوشت سفید(مرغ و ماهی)، تخم مرغ و شیر است، در اختیار مردم قرار دهد.

عوارض خطرناک کاهش مصرف پروتئین در کشور

داوودی در پایان تاکید کرد: عدم مصرف پروتئین توسط خانوارهای ایرانی باعث ایجاد بیماری های بسیاری خواهد شد که هزینه های به مراتب بیشتری از شرایط کنونی برای کشور خواهد داشت. نباید با تصمیم های غلط زمینه ایجاد بیماری مصرف کنندگان و ورشکستگی تولیدات داخلی فراهم شود و باید هر چه سریعتر این سیاست ها اصلاح شود.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.