۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۹۹۷۳ ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۹ دسته: حمایت از کشاورزی، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

دولت هند به منظور تثبیت جایگاه تولید محصولات کشاورزی و بهبود شرایط امنیت غذایی، اقدام به تخصیص بودجه ۲۵ میلیارد دلاری به حمایت از کشاورزان نموده است. این بودجه قرار است صرف افزایش یارانه های مستقیم پرداختی به کشاورزان و کاهش قیمت تمام شده محصولات آن ها شود.

به گزارش مسیر اقتصاد هند به عنوان دومین کشور پرجمعیت جهان به منظور تامین امنیت غذایی خود و بهبود سطح درآمدی کشاورزان اقدامات گسترده ای را در راستای حمایت از بخش کشاورزی در دستور کار داده است.

این کشور با تولید ۳۶۷ میلیارد دلاری، دومین کشور به لحاظ تولید محصولات کشاورزی در جهان است که قصد دارد با افزایش درآمد کشاورزان تا سال ۲۰۲۲، حدود ۱۰۰ میلیارد دلار محصول کشاورزی به دیگر کشورهای جهان صادر کند.

از جمله اقدامات مهم دولت هند در حمایت از کشاورزان و تثبیت جایگاه تولید در این کشور، تعیین قیمت تضمینی برای محصولات، اعطای وام های کم بهره، کاهش هزینه های خرید کود، سم و بذر و در نهایت تعرفه های بالای گمرکی بر واردات محصولات مشابه داخلی است.

حمایت دولت از کشاورزان در هند بدون توجه به اعتراضات خارجی

اما علیرغم برنامه ریزی دولت برای حمایت از تولید محصولات کشاورزی، کشاورزان هندی چندی پیش به دلیل وضعیت نامطلوب تولید و معیشت خود، با برگزاری تجمعاتی در دهلی نسبت به این موضوع اعتراض کردند.

با شکل گیری اعتراضات کشاورزان، نارندرا مودی نخست وزیر هند برای ساماندهی وضعیت کشاورزان قصد دارد از طرفی قیمت تضمینی محصولات کشاورزی را افزایش دهد و از طرف دیگر به منظور سودآوری تولید اقدام به کاهش هزینه های فعلی تولید محصولات نماید.

حمایت از تولید محصولات کشاورزی در هند در شرایطی صورت می گیرد که دولت های آمریکا، اتحادیه اروپا، استرالیا و کانادا نسبت به وضعیت حمایت از کشاورزی در هند معترض هستند.

مقامات دولتی کشورهای مذکور بارها با اشاره به سطح بالای حمایت دولت هند از تولید برخی محصولات نظیر گندم، برنج و نیشکر، نسبت به این موضوع اعتراض کرده و خواستار کاهش این حمایت ها شده اند.

یارانه ۲۵ میلیارد دلاری هند به کشاورزان برای تثبیت امنیت غذایی

دولت هند در جدیدترین اقدام خود به منظور جبران مشکلات کشاورزان و تثبیت جایگاه درآمد آن ها، اقدام به تصویب بودجه ای متناسب با وضع معیشت خانوارهای بی بضاعت و کشاورزان خود نموده است.

در این راستا دولت هند طی سال آینده حدود ۲۵ میلیارد دلار صرف حمایت از تولید و مصرف کنندگان کشاورزی خواهد کرد تا از این طریق بتواند وضعیت تولید و تامین غذا در این کشور را مدیریت کند.

در اقدام جدید دولت هندوستان جهت بهبود وضع کشاورزی این کشور، آن دسته از کشاورزانی که کمتر از ۲ هکتار زمین دارند مشمول دریافت یارانه مستقیم خواهند شد.

بر اساس اعلام آرون جالیت وزیر اقتصاد هندوستان، کشاورزان هندی به دلیل افزایش تولید خود همواره با قیمت پائین برای محصولات مواجه بوده اند که در اقدام جدید دولت قرار است بخشی از درآمد آنان در تولید محصولات کشاورزی تثبیت شود.

تأمین امنیت غذایی از طریق خرید تضمینی محصولات از کشاورزان و حمایت از فقرا

طبق قانون ملی امنیت غذایی در هند (NFSA)، اداره دولتی مواد غذایی هند (FCI) برنج و گندم را از کشاورزان به قیمت تضمینی خریداری می کند و آن را با قیمتی به مراتب کمتر، به ۶۷ درصد از جمعیت هندوستان می فروشد.

به عبارت دیگر دولت برای حمایت از تولید و مصرف کنندگان بخش عمده ای از یارانه مذکور را به خرید گندم و برنج از کشاورزان صرف کرده و پس از خرید محصول به قیمت پائین تر به فقرا می فروشد.

دولت هند در اقدام دیگری در سال ۲۰۱۸،  قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم را با افزایش حدود ۷ درصدی به بیش از ۱۷.۳۵ روپیه هند معادل ۰.۲۶۸ دلار افزایش داد. این درحالیست که نرخ تورم در کشور هند به مراتب کمتر از ۷ درصد است و دولت هند با نرخی بیشتر از نرخ تورم قیمت های خرید تضمینی را افزایش داده بود.

منابع:

رویترز yon.ir/Uc36C

اکونومیست yon.ir/PkCsf

بیزینس لاین yon.ir/FjnSt

هندوستان تایمز yon.ir/QQzTa

فاینشنال اکسپرس yon.ir/ixtBq

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.