۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۸۷۴۲ ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۰ دسته: پول و بانک
۰

بر اساس برآورد مرکز پژوهش های مجلس، حتی در صورت افزايش وام ازدواج به ۳۰ ميليون تومان نيز بخشی از منابع قرض الحسنه مردم در بانک ها مازاد خواهد ماند. لذا این امکان وجود دارد که از منابع مازاد، برای اعطای وام ۵ میلیون تومانی فرزندآوری استفاده شود.

به گزارش مسیر اقتصاد مرکز پژوهش های مجلس در گزارش جدید خود، ضمن واکاوی منابع و مصارف قرض الحسنه در نظام بانکی، پیشنهادهایی جهت اعطای وام قرض الحسنه از محل این منابع ارائه کرد.

بر اساس برآورد این مرکز پژوهشی، حتی در صورت افزايش وام ازدواج به ۳۰ ميليون تومان نيز بخشی از منابع مازاد خواهد بود. لذا لازم است مصرف جديدی برای منابع مازاد در نظر گرفته شود.

طبق این گزارش، مصرف جديد لازم است مانند ازدواج، جعل ناپذير و قابل راستيی آزمايی سيستمی باشد. يكی از بهترين مصاديق موجود تسهيلات قرض‌الحسنه تولد فرزند است.

۵ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه برای فرزندآوری

در سالهای گذشته به طور متوسط سالانه ۱.۵ ميليون نوزاد در كشور به دنيا آمده است. در صورتی كه به هر نوزاد در ۵ میلیون تومان پرداخت شود، نيازمند ۷.۵ هزار میلیارد تومان منابع است كه امكان پرداخت آن از طریق منابع قرض الحسنه مردم در بانک ها وجود خواهد داشت.

مطابق با جدول زیر که در این گزارش ارائه شده، منابع مازاد قرض الحسنه در نظام بانکی در سناریوهای مختلف ارائه شده است:

در نهایت مرکز پژوهش های مجلس، پیشنهاد داده است که وام تولد فرزند برای اولین سال حداقل ۳ میلیون تومان در نظر گرفته شود و به مشمولان تخصیص یابد.

این گزارش از اینجا قابل دریافت است.

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.