۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۸۵۶۸ ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

بانک مرکزی روسیه با هدف کاهش ریسک های خارجی ناشی از تحریم های آمریکا، تقویت ذخایر طلا و کاهش ذخایر دلاری را در دستور کار قرار داده است. بر این اساس، این کشور در سال ۲۰۱۸، ۲۷۵ تن به ذخایر طلای خود افزود و میزان آن را به رقم تاریخی ۲۱۱۲ تن رساند. با این حساب، روسیه پس از آمریکا، آلمان، فرانسه و ایتالیا جایگاه پنجم ذخایر طلای جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش مسیر اقتصاد پس از آنکه دولت آمریکا با اعمال تحریم های اقتصادی علیه روسیه، بانک های این کشور را از انجام مبادلات دلاری منع کرد، این کشور پروژه کاهش وابستگی اقتصاد خود به دلار را به عنوان یک راهبرد در سالیان اخیر پیگیری کرده است.

در این زمینه جایگزینی طلا با دلار در ذخایر ملی روسیه یکی از اقدامات مهم بانک مرکزی این کشور در واکنش به تحریم های تازه ایالات متحده علیه روسیه در ماه آوریل ۲۰۱۸ بوده است.

ذخایر طلا در روسیه به بیش از ۲۱۰۰ تن رسید

بانک مرکزی روسیه طی چند روز گذشته گزارشی در مورد وضعیت ذخایر طلای این کشور تا اتمام سال ۲۰۱۸ منتشر کرد. بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۱۸ ذخایر طلای روسیه ۲۷۵ تن افزایش یافته و کل ذخایر طلا به میزان ۲۱۱۲ تن رسیده است.

میزان ذخایر طلای روسیه بر مبنای نرخ مبادله روز نزدیک به ۸۷ میلیارد دلار است و سهمی بیش از ۱۸ درصدی از کل ذخایر ۴۶۸.۵ میلیارد دلاری روسیه دارد. به این ترتیب روسیه در کنار آمریکا، آلمان، فرانسه و ایتالیا، جزء پنج کشور برتر جهان به لحاظ ذخایر طلا است.

ذخایر طلایی روسیه طی ده سال گذشته به طور پیوسته صعودی بوده و از حدود ۵۰۰ تن در سال ۲۰۰۹ به بیش از ۲۱۰۰ تن در حال حاضر رسیده است. این میزان ذخایر طلا برای روسیه یک رکورد تاریخی به حساب می آید و نزدیکترین رقم به ذخایر طلای شوروی در آستانه جنگ جهانی دوم به میزان ۲۸۰۰ تن است.

افزایش ۹۹ درصدی استخراج طلا روسیه در ۹ ماهه ابتدایی ۲۰۱۸

وضعیت روسیه به عنوان یک کشور تولیدکننده عمده طلا باعث شده است که این ذخایر به طور عمده از معادن طلای این کشور استخراج شود. ارقام تولید طلای روسیه در ۹ ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۸ میزان ۲۶۴.۹۹ تن را نشان می دهد. این میزان تولید طلا، ۲۶۱.۱۷ تن نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

تحلیلگران اقتصادی معتقدند رشد ذخایر طلای روسیه به عنوان بخشی از استراتژی کاهش وابستگی این کشور به دلار آمریکا است.

در این میان، برخی از کارشناسان برای محفوظ ماندن اقتصاد روسیه از بحران های مالی بین المللی، پیشنهاد خرید ارزهای سایر کشورها و جایگزین نمودن دلار آمریکا با آن ها را مطرح نموده اند. برای نمونه سرگئی سوورف کارشناس مسائل اقتصادی چنین اظهار می کند: برای بیمه شدن اقتصاد روسیه در شرایط بحران اقتصادی، فرانک سوئیس و ین ژاپن می تواند به جای دلار آمریکا مورد توجه قرار گیرد.

منبع: اسپوتنیک yon.ir/zNlMN

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.