۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۷۵۶۱ ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴ دسته: مالیات
۰

به تازگی قانونی موسوم به «مالیات عادلانه» در کنگره آمریکا مطرح شده است که هدف آن تغییر بنیادین نظام مالیاتی این کشور است. در صورت تصویب این قانون، شهروندان آمریکایی از پرداخت هر نوع مالیات بر درآمد معاف می شوند و در مقابل یک نظام مالیاتی مبتنی بر مصرف در مرحله خرده فروشی، جایگزین نظام فعلی می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد با وجود گذشت چندین دهه از حکومت داری در کشورهای توسعه یافته جهان، مسئله اخذ مالیات عادلانه همچنان یکی از چالش های پیش روی بسیاری از کشورهاست.

به طوریکه می توان گفت در حال حاضر در بین سیاستمداران و دانشمندان، چه در حوزه نظری و چه در حوزه عملی، اتفاق نظری درخصوص نحوه اخذ مالیات و بنیان های نظام مالیاتی وجود ندارد.

پیشنویس قانون «مالیات عادلانه» در کنگره آمریکا بررسی می شود

کشور آمریکا نیز از این قاعده مستثنی نیست. این کشور یکی از قدیمی ترین نظام های مالیاتی را دارد و قوانینی دقیق و عملیاتی در این خصوص وضع نموده است؛ اما همچنان بسیاری از تحلیلگران و سیاستمداران این کشور به دنبال تغییر بنیادین نظام مالیاتی هستند.

در همین راستا هفته گذشته، راب وودال، یکی از نمایندگان جمهوری خواه کنگره آمریکا، پیشنویس قانونی با نام «مالیات عادلانه» را برای بررسی در کنگره این کشور مطرح نموده است.

آمریکا «مالیات بر فروش» را جایگزین «مالیات بر درآمد» می‌کند؟

بر اساس این قانون مردم آمریکا از پرداخت هر نوع مالیات بر درآمد معاف می شوند و در مقابل یک نظام مالیاتی گسترده و همه گیر مبتنی بر اخذ «مالیات بر مصرف» در مرحله خرده فروشی، جایگزین نظام مالیاتی فعلی خواهد شد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، قرار است در سال ابتدایی اجرای قانون، نرخ مالیات بر فروش ۲۳ درصد تعیین شود؛ که به معنی افزایش قیمت ۲۳ درصدی کالا و خدمات در آمریکاست. در سال های بعد از آن نیز بر اساس میزان مالیات دریافت شده و مصارف مالیاتی دولت، نرخ مالیات تنظیم خواهد شد.

حذف هرنوع مالیات بر درآمد در صورت تصویب قانون مالیات عادلانه

در حال حاضر بخش عمده درآمدهای دولت های محلی و فدرال آمریکا از محل مالیات هایی همچون مالیات بر درآمد اشخاص و شرکت ها، مالیات بر هدیه و دیگر مالیات های مشابه به دست می آید. اما در صورت تصویب قانون جدید تمامی این قوانین مالیاتی کنار گذاشته می شوند و تنها یک نظام مالیاتی مبتنی بر مصرف، جایگزین آن خواهد شد.

علاوه بر این بر اساس قانون «مالیات عادلانه» قرار است «سازمان خدمات درآمدهای داخلی آمریکا»، که وظیفه جمع آوری مالیات بر درآمد از اشخاص و شرکت ها و دیگر انواع مالیاتی را به عهده دارد، به کلی تعطیل شود و در مقابل سازوکاری جدید و ساده تر برای اخذ مالیات بر مصرف از شهروندان تعبیه شود.

مالیات از درآمد افراد عادلانه نیست

مطرح کنندگان این قانون معتقدند اخذ مالیات بر درآمد افراد عادلانه نیست؛ چراکه مردم را به سمت کمتر کار کردن و یا پنهان نمودن درآمدهای خود سوق می دهد. اما در مقابل لازم است هزینه های عمومی از طریق اخذ مالیات بر مصرف افراد پوشش داده شود.

در واقع اگر مالیات به جای درآمد، از مصرف شهروندان اخذ شود، تمایل برای کار و افزایش درآمد بیشتر می شود و در عین حال تمایل برای مصرف کردن کمتر خواهد شد. علاوه بر این در این مورد دیگر نیازی به تعبیه نظام های مالیاتی پلکانی نیست؛ چراکه به طور خودکار هرکس بیشتر مصرف داشته باشد، مالیات بیشتری پرداخت خواهد کرد.

برخی مخالفان این طرح معتقدند جایگزینی مالیات بر درآمد با مالیات بر مصرف، موجب افزایش فشار بر قشر متوسط و ضعیف تر جامعه می شود و میزان مالیات پرداختی ثروتمندان را کاهش می دهد؛ چراکه سهم مصرف از درآمد، نسبتی معکوس با میزان درآمد اشخاص دارد.

اما موافقان معتقدند اگر پایه های مالیاتی این نظام مالیاتی به درستی تعیین شود و همه انواع مصرف کالا و خدمت را شامل شود، در نهایت در مقایسه با وضع فعلی، نظام مالیاتی عادلانه تر خواهد بود.

سابقه ۲۰ ساله تلاش برای تصویب قانون مالیات عادلانه

لازم به ذکر است این برای اولین بار نیست که قانون مالیات عادلانه در کنگره آمریکا مطرح می شود. این قانون برای اولین بار در سال ۱۹۹۹، یعنی حدود ۲۰ سال قبل در کنگره آمریکا مطرح شده است؛ اما در آن زمان به دلیل مخالفت اکثریت نمایندگان، به مرحله تصویب نرسید.

در طول ۲۰ سال اخیر نیز در چندین نوبت، چنین قانونی در کنگره آمریکا مطرح شده است؛ اما در تمامی موارد اکثریت نمایندگان با تصویب آن موافقت نکرده اند.

اکنون باید منتظر ماند و دید مطرح شدن مجدد چنین قانونی در کنگره آمریکا در نهایت به تصویب آن ختم می شود یا به مانند دوره های پیشین این قانون به مرحله تصویب نخواهد رسید.

منابع:

سایت کنگره آمریکا yon.ir/wrHlA

سایت ویکی پدیا yon.ir/ntepz

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.