۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۷۳۳۴ ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۲ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

ترکاشوند، دبیر کانون صرافان گفت: با اعمال تحریم ها، کانال های بانکی کارآیی خود را از دست دادند و وظیفه انتقال ارز به شبکه صرافی ها منتقل شد. بنابراین اکنون این کانال نقش مهمی در تبادلات کشور دارد که نیاز است از آن حمایت شود. بررسی ها نشان می دهد در مقایسه با روال های معمول بانکی، استفاده از کانال صرافی ها از هزینه بیشتری برخوردار است و به طور خاص، در آن امکان استفاده از ابزارهایی همچون اعتبار اسنادی (LC) وجود ندارد.

رضا ترکاشوند، دبیرکل کانون صرافان ایرانیان در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص مشکلات نقل و انتقالات ارزی کشور گفت: در سال ۱۳۹۰ که بحث تحریم ها به خصوص تحریم بانک مرکزی مطرح شد، بانک ها از گردونه عملیات انتقال ارزی خارج شدند؛ لذا برای مقابله با آثار سوء این تحریم ها شبکه نقل و انتقالات ارزی به وسیله کانال صرافی ها شکل گرفت که این شبکه از اجزایی اصلی و جزئی تشکیل می شود.

قطع شدن سیستم سوئیفت کانال های بانکی را ناکارآمد کرد

ترکاشوند گفت: تحریم های اعمال شده علیه بانک های کشورمان بیشتر با قطع شدن سیستم سوئیفت نمود پیدا کرده و مؤثر واقع شد و موجب بسته شدن کانال های انتقال ارزی بانکی شد و احساس نیاز به کانال های صرافی ها را ایجاد کرد.

وی افزود: لازم به ذکر است که تمامی صرافی های کشور به دلیل ماهیت فعالیت و جزء بودنشان امکان انجام عملیات انتقال ارز بین المللی را ندارند و بیشتر در حوزه فعالیت های ارزی نقدی داخلی ایفای نقش می نمایند.

افزایش هزینه تبادلات خارجی نتیجه جایگزینی بانک با صرافی

ترکاشوند ادامه داد: نقش صرافی ها در دور اول تحریم های ظالمانه علیه ایران بسیار با اهمیت بود و توانست از تسری آثار سوء مشکلات متعددی از قبیل معاملات بین المللی و تأمین مایحتاج ضروری کشور به جامعه جلوگیری نماید.

دبیر کانون صرافان افزود: متأسفانه نیازمندی کشور به کانال صرافی ها موجب افزایش ریسک نقل و انتقلات ارزی و به دنبال آن افزایش هزینه تمام شده نقل و انتقالات نیز شد که در قیمت کالاها و خدمات خودش را نشان داد.

با مطرح شدن برجام شبکه صرافی ها توسط دولت تضعیف شد

ترکاشوند ادامه داد: اما با مطرح شدن توافق هسته ای و روشن شدن نسبی چشم انداز آینده در رابطه با گشایش کانال های بانکی جهت مبادلات بین المللی و امکان دسترسی ایران به سیستم سوئیفت، متأسفانه شبکه صرافی ها و کارگزاران آن ها از سوی دولت و بانک مرکزی و دیگر دستگاه ها، دچار محدودیت ها و تعطیلی هایی شدند؛ چراکه این احساس می شد که در آینده دیگر نیازی به صرافی ها نخواهد بود.

وی افزود: با اینکه هنوز کانال بانکی جهت نقل و انتقالات بین المللی به سامان نشده بود و گشایش هایی که مدنظر بود حاصل نشده بود، انجام عملیات حواله و نقل  انتقال ارز توسط صرافی ها از طرف دولت به تدریج با ممنوعیت هایی مواجه شد و این اقدامات موجب شد شبکه جهانی ارتباطات صرافی های ایران تضعیف و شناسایی شده و از کار بیفتد.

اهمیت ویژه کانال صرافی ها در شرایط تحریمی

ترکاشوند ادامه داد: اما باگذشت زمان گشایش هایی که در مورد عملیات بانک ها مدنظر بود به دلیل کارشکنی ها و مسائل دیگر حاصل نشد و کانال بانکی نتواست آنطور که انتظار می رفت در مبادلات بین المللی کشور حضور مؤثری داشته باشد. لذا دوباره برای نقل و انتقالات نیاز به شبکه صرافی ها احساس شد و اکنون نیز با تشدید تحریم ها این نیاز بیشتر شده است.

دبیر کانون صرافان گفت: صرافی ها هم در داخل و هم در خارج به لحاظ حفظ کانال های ارزی احساس امنیت نمی کنند. اما با اینحال برای حفظ و تقویت این شبکه حیاتی، خود صراف ها از طریق تدابیری مشکلات خارجی فعالیت هایشان را می پذیرند و فقط لازم است که در داخل کشور احساس امنیت کنند و سیاست ها و بخشنامه های متعدد در فعالیت این شبکه های حساس مبادلاتی اختلال ایجاد نکند.

استفاده از کانال صرافی در مبادلات خارجی، پرهزینه اما حیاتی

در شرایط کنونی کشور که تحریم ها امکان اتصال نظام بانکی ایران به بانک های دیگر کشورهای جهان را با اختلال مواجه نموده است، استفاده از کانال صرافی ها حیاتی و ضروری است؛ اما این روش در مقایسه با روال های معمول بانکی از هزینه بیشتری برخوردار است و به طور خاص در آن امکان استفاده از ابزارهایی همچون اعتبار اسنادی(LC) وجود ندارد.

بنابراین درکنار تلاش برای برقراری روابط بانکی رسمی با شرکای تجاری، از طریق حذف ارزهای واسط و اتصال مستقیم بانک های تجاری، لازم است کانال صرافی ها نیز برای انجام تبادلات خرد در دسترسی بازرگانان باشد.

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.