۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۷۳۲۱ ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: سجاد حیدرزاده
۰

اقدامات سلطه‌گرانه آمریکا در عرصه بین الملل، کشورها را بر آن داشته تا وابستگی خود به مولفه های قدرت آمریکا از جمله دلار، اوراق قرضه و سامانه های پرداخت را کاهش دهند. در این میان در سال های گذشته کشورها از طلا به عنوان یک جایگزین مناسب برای ذخایر دلاری خود استفاده می کنند و آمارها نشان از روند افزایشی خرید طلا از سوی بسیاری از کشورهای جهان دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد طی چند سال گذشته افزایش سوء استفاده کشور آمریکا از سلطه دلار در تبادلات مالی بین المللی و ظهور قدرت های اقتصادی جدید، موجب شده است بسیاری از کشورها به دنبال ذخایر جایگزین دلار و نیز راه اندازی سیستم های پرداخت مستقل بین المللی باشند.

روسیه پنجمین کشور دارنده طلای جهان

بر اساس آخرین آمار شورای جهانی طلا، کشور روسیه در ماه نوامبر سال ۲۰۱۸ ذخایر طلا خود را ۳۶.۶ تن افزایش داد. پیش از این، روسیه در ماه های اکتبر و سپتامبر به ترتیب ۲۹.۹ و ۳۷.۸ تن طلا به ذخایر خود افزوده بود.

روسیه طی چند سال گذشته به سرعت طلا جمع آوری کرده است. در سال ۲۰۱۷ میزان ذخایر طلای روسیه برابر ۲۲۴ تن افزایش یافت و این سومین سال پیاپی رشد بیش از ۲۰۰ تنی طلا برای این کشور به حساب می آید. اقدامات روسیه موجب شد که این کشور در ماه فوریه سال ۲۰۱۸ با عبور از چین به پنجمین کشور نگه‌دارنده طلا تبدیل شود.

البته باید این نکته را نیز افزود که برخی گمانه ها بر این است که ممکن است چین به طور مخفیانه ذخایر طلای خود را افزایش می دهد و بنابراین میزان طلای این کشور به مراتب بیشتر از آمارهایی است که به طور رسمی گزارش می شود.

چین و روسیه پیشگام در کاهش میزان ذخایر دلاری

کشورهایی مثل چین و روسیه گام هایی را برای به حداقل رساندن ذخایر دلار خود با جایگزینی این نوع دارایی با سایر دارایی ها به ویژه طلا هستند. بانک های مرکزی در فصل سوم سال ۲۰۱۸ میزان ۱۴۸.۴ تن طلا خریداری کردند. این میزان در مقایسه با سال قبل ۲۲ درصد بالاتر است و همچنین بالاترین سطح تقاضای فصلی طلا از ابتدای سال ۲۰۱۵ است.

روسیه و چین همچنین در حال فروش اوراق قرضه آمریکا هستند. در بهار سال ۲۰۱۸ روسیه تقریبا تمام ارواق خزانه امریکا خودش را فروخت.

همچنین این کشورها برای کاهش سلطه دلار آمریکا سیستم های پرداخت و کانال های مالی جایگزین را ایجاد کردند. روس ها یک سیستم پرداخت جایگزین را توسعه داده اند که به نظر می رسد در داخل این کشور نسبت به سوئیفت پیشی گرفته است. طبق آمارهای بانک مرکزی روسیه، ۴۱۶ شرکت و سازمان دولتی روسی از ماه سپتامبر سال ۲۰۱۸ به سامانه SPFS پیوسته اند.

حرکت کشورهای جهان به سمت جایگزینی طلا با ابزارهای آمریکایی

علاوه بر روسیه و چین سایر کشورها نیز در حال خرید طلا هستند. بر طبق آمارهای شورای جهانی طلا، کشور قزاقستان در ماه نوامبر سال ۲۰۱۸ میزان ۴.۳ تن به ذخایر طلای خود افزوده است. مغولستان نیز از ماه ژوئن سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۰ تن ذخایر طلای خود را افزایش داده است. برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا مثل لهستان و مجارستان در حال افزایش ذخایر طلا هستند. بانک ملی مجارستان پس از افزایش ۱۰ برابری ذخایر طلای خود در ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که نقش طلا به عنوان پوششی[۱] در برابر تغییرات ساختاری آینده در سیستم مالی بین المللی خواهد بود.

در سطح جهانی خالص خرید طلای بانک های مرکزی تا پایان ماه نوامبر بیش از ۴۵۰ تن بوده است که این رقم بسیار بیشتر از مدت مشابه در سال ۲۰۱۷ است.

پینوشت:

[۱] hedge

منبع: اسکایف‌گولد yon.ir/Nc8mH

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.