۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۷۰۴۱ ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶ دسته: تولید
۰

با اقدام جدید وزارت صنعت، امکان خرید مواد اولیه مورد نیاز بنگاه های تولیدی از بورس کالا تنها طبق پروانه بهره برداری فراهم می شود. با این اقدام می توان از تسلط سوداگران بر بازار مواد اولیه بورس کالا جلوگیری نمود. با این حال، برطرف کردن چالش تأمین مواد اولیه خارجی از طریق بهبود داخلی سازی این محصولات، دیگر اقدامی است که بایستی در دستور کار وزارت صنعت قرار بگیرد.

به گزارش مسیر اقتصاد تأمین مواد اولیه مورد نیاز بنگاه‌های تولیدی همواره یکی از چالش‌های اصلی این بخش محسوب می شود. در این راستا مسئولین وزارت صنعت برای ایجاد شفافیت در بازار مواد اولیه داخلی، اقدام به راه اندازی بورس کالا نمودند. با این حال از زمان راه اندازی بورس کالا، سوداگران و سفته بازان در این بازار حضور داشته و موجب شده اند تا تقاضای کاذب افزایش یابد.

حذف سوداگری از بازار مواد اولیه در بورس کالا

در این باره فرشاد مقیمی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بایستی بورس کالا زمینه همگرایی تا رسیدن به شفافیت را به حداکثر رساند تا مواد اولیه از این طریق به دست تولیدکنندگان واقعی برسد، تصریح کرد: با هدف شفاف‌سازی و سهولت در تامین مواد اولیه از سوی صنایع، سامانه‌های مرتبط لینک شده و از این پس خرید محصولات از بورس کالا با پروانه های بهره برداری در حال فعالیت و مواد اولیه مورد نیاز درج شده در پروانه ها، انجام خواهد شد.

مقیمی اظهار کرد: با اقدامات انجام شده تمهیداتی اتخاذ شده است تا امکان دریافت مواد اولیه از سوی واحدهای فاقد پروانه بهره برداری به حداقل برسد که این رویداد به رشد تولید و سهولت تامین مواد اولیه از سوی صنایع پایین دست کمک شایانی می کند.[۱]

داخلی سازی محدود دیگر چالش تولیدکنندگان

شرط جدید وزارت صنعت برای خرید مواد اولیه موجب می شود تا برخی از موانع خرید به این طریق رفع شود. با این حال این تنها چالش تولیدکنندگان نیست، چرا که در حال حاضر بخشی از مواد اولیه مورد نیاز صنایع بومی سازی نشده و از خارج وارد می شود.

به تازگی با اعمال تحریم های خارجی، تولیدکنندگان با چالش تأمین مواد اولیه خارجی مواجه شده اند و خط تولید بسیاری از آن ها متوقف شده است. لذا بایستی علاوه بر تسهیل تأمین مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان از بورس کالا، افزایش داخلی سازی مواد اولیه خارجی نیز در دستور کار قرار بگیرد.

پینوشت:

[۱] باشگاه خبرنگاران جوان؛ کدخبر: ۶۷۸۲۱۳۶

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.