۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۷۰۱۵ ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۳ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

معصومی فر مدیرکل معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه، پیشنهاد کرد مطالبات ایران از عراق بابت فروش گاز و برق، برای صدور ضمانتنامه‌های بانکی، گرفتن پروژه‌های زیرساختی و همچنین حضور بیشتر شرکت های ایرانی در بازار خدمات فنی و مهندسی این کشور استفاده شود. به گفته وی امکان دریافت طلب ۱.۵ میلیارد دلاری ایران به واحد پول عراق وجود دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد احمد معصومی‌فر مدیرکل اقتصادی وزارت امور خارجه در جلسه کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس شورای اسلامی پیرامون قرارداد تجارت دوجانبه با عراق گفت: عراق به دلیل روشنی حاضر به تجارت آزاد با ایران نیست زیرا تجارت ما با این کشور کاملا یک طرفه است.

به گفته وی اگر جریان تجارت با عراق را به سمت یک توازن سوق ندهیم، رقبای ایران جای ما را در بازار عراق خواهند گرفت. طبعا برای انعقاد قرارداد تجارت دوجانبه با عراق باید به نحوی بهره این کشور را از تجارت با ایران بیشتر کرد.

دلیل کندی جریان صادرات ایران به عراق

وی در ادامه به برخی از موانع توسعه صادرات ایران به عراق اشاره کرد و توضیحاتی در این خصوص ارائه کرد.

به گفته معصومی‌فر عدم حمل یکسره کالا از ایران به عراق سرعت صادرات ایران به این کشور را کاهش داده است. وی افزود رقبا و همسایگان ما به خصوص ترکیه کالا را به صورت یکسره به عراق حمل می‌کنند؛ در حالی که ما غیر از مرز مهران، در سایر مرزها باید کالا را تخلیه و دوباره بارگیری کنیم که همین مسئله وقت خیلی زیادی می‌گیرد.

به گفته وی ظاهرا مشکل اساسی در این زمینه از سمت ایران است؛ زیرا هزینه‌های حمل و نقل در عراق بالا است و ایرانی‌ها تمایلی به حمل کالا در عراق ندارند.

کنترل استاندارد کالاهای ایرانی در طرف عراق مانعی برای گسترش صادرات

معصومی‌فر کنترل استاندارد کالاهای ایرانی از سوی عراق را نیز از موانع توسعه صادرات به این کشور دانست. به گفته وی لازم است با مذاکراتی که از سوی سازمان استاندارد ایران با طرف عراقی صورت می‌گیرد مباحثی مثل قرنطینه و چک مجدد از سوی عراق صرف نظر شود.

وی افزود: قرار بود که ۵۰ قلم کالا که معمولا به عراق صادر می‌شوند، از مباحث قرنطینه و چک مجدد خارج شود اما تاکنون این مسئله فقط برای ۵ قلم کالا محقق شده است.

بی‌اعتمادی تجار عراقی به ایرانی‌ها با ممنوعیت صادرات

معصومی‌فر در ادامه با انتقاد از سیاست ممنوعیت صادرات برخی کالاها از ایران به عراق، آن را موجب بی‌اعتمادی طرف عراقی به شرکت های ایرانی دانست. به گفته وی تاجر عراقی بر پایه واردات از ایران سرمایه‌گذاری کرده و شبکه‌هایی ایجاد نموده است، اما ناگهان با مشکل تامین کالا از سوی ایران مواجه می‌شود.

مدیر کل اقتصادی وزارت امورخارجه، وضع عوارض صادرات به گونه‌ای که مابه‌التفاوت قیمت واقعی کالاهای صادر شده با قیمت یارانه‌ای جبران شود را راه حلی بهتر از ممنوعیت صادرات دانست.

لزوم هماهنگی و انسجام دستگاه‌های فعال در عراق

معصومی‌فر در ادامه بر لزوم هماهنگی و انسجام دستگاه‌های گوناگونی که در عراق فعالیت می‌کنند تاکید کرد.

به گفته وی، حتما باید به سمتی حرکت کنیم که دستگاه‌های مختلف بتوانند حضورشان را در چارچوب یک نظام هماهنگ و منسجم در بازار عراق تثبیت کنند.

طلب ۱.۵ میلیارد دلاری ایران از عراق اهرمی برای رفع موانع صادرات

معصومی‌فر در نهایت به مشکل نقل و انتقال پول اشاره کرد و گفت: ۱.۵ میلیارد دلار طلب ایران از عراق می‌تواند منبع خوبی باشد برای صدور ضمانتنامه‌های بانکی، گرفتن پروژه‌های زیرساختی از عراق و حضور بیشتر در بازار خدمات فنی و مهندسی این کشور؛ درحالیکه اکنون این مسئله به یک معضل در روابط دوجانبه تبدیل شده است.

به گفته مدیرکل معاونت اقتصادی وزارت خارجه، عراقی‌ها علی رغم تحریم‌های آمریکا حاضر به پرداخت مطالبات ایران به واحد دینار هستند که لازم است نظام بانکی ما برای استفاده از آن ها و همچنین برقراری جریان پول بین دو کشور ترتیبات لازم را اتخاذ کند.

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.