۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۶۷۷۹ ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۴ دسته: انرژی، پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

پرندا دبیر کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران و عراق، تبیین معنای واقعی اقتصاد مقاومتی از طریق همایش های سالانه اقتصاد مقاومتی را بسیار موثر دانست و بر آن تاکید کرد. پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع «انرژی، پیشران اقتصاد ایران» بهمن ماه سال جاری برگزار می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد  شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی به منظور رصد و پایش اقتصاد مقاومتی در کشور و در ادامه‌ی برگزاری چهار همایش اقتصاد مقاومتی، «پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی» را با موضوع «انرژی، پیشران اقتصاد ایران» در بهمن ماه سال جاری برگزار می نماید.

این همایش معتبرترین رویداد اقتصاد مقاومتی در سطح کشور است که سالانه برگزار می شود و در آن به بررسی و پایش مهمترین مسائل مرتبط با اقتصاد مقاومتی به عنوان الگوی اقتصادی کشور پرداخته خواهد شد.

در همین راستا، گفتگویی با پیام پرندا دبیر کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران و عراق انجام شده که در ادامه آمده است.

تبیین معنای واقعی اقتصاد مقاومتی در همایش های سالانه

سوال: شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی هر سال در پایان بهمن ماه هم زمان با سالروز ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، همایش سالانه ای را به منظور رصد و پایش اقتصاد مقاومتی در کشور، تقویت پایه های علمی و پژوهشی اقتصاد مقاومتی و ارائه پیشنهادهای عملیاتی برای تحقق اقتصاد مقاومتی برگزار می کند. به نظر شما این همایش های سالانه تا چه میزان می تواند به پیشرفت اقتصاد کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کند؟

پاسخ: دو سال از آشنایی بنده با شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی می گذرد، اما تا کنون در همایش های شما شرکت نکرده ام و برای همایش امسال دعوت شده ام. تبیین معنای واقعی اقتصاد مقاومتی از طریق همایش های سالانه اقتصاد مقاومتی و هر رسانه ای که امکان پذیر است، بسیار موثر خواهد بود.

انرژی، پیشران و موتور محرک اقتصاد کشور

سوال: امسال پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی در زمینه انرژی و با عنوان انرژی، پیشران اقتصاد ایران برگزار خواهد شد. به نظر شما بخش انرژی چه جایگاهی در سیاست های اقتصاد مقاومتی و پیشرفت اقتصاد کشور دارد و چگونه می تواند پیشران اقتصاد کشور باشد؟

پاسخ: انرژی مزیت کشور ما است و به خاطر تکمیل بودن سبد انرژی ایران در برابر کشورهای منطقه، انرژی می تواند جایگاه بسیار استراتژیک و مهمی داشته باشد. در صورت برنامه ریزی درست، انرژی یکی از بهترین حوزه ها برای خارج شدن کشور از وابستگی به نفت و اقتصاد تک محصولی و در نتیجه، تحقق اقتصاد مقاومتی است.

بسیاری از کشورهای اطراف ما یا صاحب گاز هستند و یا صاحب نفت. کمتر کشوری مثل ایران وجود دارد که نفت و گاز را با هم داشته باشد. علاوه بر این، سایر انواع انرژی نیز در ایران قابل دسترسی است. انرژی و نفت، پیشران و موتور محرک اقتصاد کشور است، اما مدیریت نادرست باعث شده است که با مشکلاتی مواجه شویم.

اولویت ساختار اداره و دیپلماسی انرژی نسبت به سایر محورهای همایش

سوال: موضوعات و محور های همایش امسال تا چه میزان دست بر روی نقاط پر اهمیت و استراتژیک حوزه انرژی گذاشته است؟

پاسخ: محورهای همایش، دست روی نقاط بسیار مهم بخش انرژی گذاشته و پنل ها خیلی خوب انتخاب شده است. دو محور اول همایش، یعنی ساختار اداره بخش انرژی و دیپلماسی انرژی کاملا موضوع روز است و نسبت به محورهای دیگر اولویت دارد.

ساختار اداره بخش انرژی، یک موضوع کاملا داخلی است و بسیار مهم است. داشتن یک رگولاتوری و ساختار مشخص برای اداره بخش انرژی و برنامه ریزی های بلند مدت بسیار اهمیت دارد.

اقتصاد برق نیز از محورهای مهم همایش است، اما به نظر بنده، بیشتر موضوع آینده است تا امروز.

۳ اقدام مهم برای رفع مشکلات حوزه انرژی

سوال: مهم ترین اقداماتی که برای رفع مشکلات حوزه انرژی کشور باید انجام شود، چیست؟

پاسخ: داشتن یک برنامه بلند مدت، ایجاد یک رگولاتوری مستقل و تغییر قوانین برای دستیابی به بازارهای مالی از مهم ترین اقدامات برای رفع مشکلات حوزه انرژی است.

سوال: جایگاه ایران را با توجه به دارا بودن رتبه اول در ذخایر نفت و گاز دنیا، در سال های آتی در صنعت نفت و گاز چگونه ارزیابی می کنید؟

پاسخ: حذف ایران از سبد انرژی دنیا غیر ممکن است و ان شاء الله با اتخاذ سیاست های درست، به جایگاه خوبی دست پیدا خواهیم کرد.

فرصت ایران برای ارتباط با عراق و پاکستان در حوزه انرژی

سوال: با توجه به حضور شما در کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران و عراق، چه فرصت هایی در حوزه انرژی برای ارتباط با عراق وجود دارد؟

پاسخ: دو فرصت برای ارتباط با عراق و پاکستان پیش رو داریم که در صورت برنامه ریزی درست، فرصت های بسیار خوبی هستند؛ در غیر این صورت، تبدیل به تهدید می شوند. سفر آقای پمپئو، وزیر خارجه آمریکا قبل از شروع تحریم ها به عراق، نشان دهنده اهمیت عراق در روابط انرژی بین ایران و کشورهای منطقه است. از طرف دیگر، مخازن مشترک با عراق نیز دارای اهمیت است. عراق می تواند در آینده، بازیگر بسیار مهمی در حوزه انرژی باشد و به طور خیلی خزنده، در حال پر کردن جای خالی ایران در بازارهای دنیا است.

علاوه بر این، چاه جدیدی نیز در پاکستان کشف شده است که باید برای آن، برنامه استراتژیک مشخصی داشته باشیم.

پینوشت:

اخبار و اطلاعات پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی از طریق سایت همایش قابل دسترسی است.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.