۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۵۸۶۱ ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۷ دسته: انرژی، پتروپالایشگاه
۰

دولت ترکیه با وجود عدم بهره مندی از منابع گسترده نفت و گاز، برنامه ویژه ای برای ایجاد ارزش افزوده و اشتغال در بخش پالایش دارد. این کشور همچنین به سمت ادغام واحدهای پالایشی و پتروشیمی و احداث واحدهای پتروپالایشگاهی حرکت کرده است تا علاوه بر ایجاد تنوع در تولید محصولات با ارزش افزوده، هزینه های تولیدی را نیز کاهش دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد در سال های اخیر کشور ترکیه با وجود منابع نفت و گاز نه چندان قابل توجه، در مسیر سرمایه گذاری و بهره برداری از صنعت نفت گام بر داشته است.

یکی از آخرین اقدامات ترکیه در این زمینه مربوط به قرارداد شرکت BP در ترکیه با شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان SOCAR برای سرمایه گذاری در بزرگترین مجمع پلت فرم یکپارچه آروماتیک در نیمکره غربی است.

احداث بزرگترین پلت فرم آروماتیک نیمکره غربی در ترکیه

بر اساس این سرمایه گذاری که قرار است تحولی بزرگ در صنعت پالایشگاه ترکیه و جهان ایجاد نماید و در آن سالانه  ۱.۲۵ میلیون تن ترفتالیک اسید PTA خالص، ۸۴۰ هزار تن پارافیلین (PX) و ۳۴۰ هزار تن بنزن تولید خواهد شد.

PTA در تولید پلی استر مورد استفاده قرار می گیرد که در بخش های متعددی از جمله مواد غذایی، ظروف آشامیدنی، مواد بسته بندی، پارچه ها و فیلم ها کاربرد دارد.

ترکیه برای توسعه صنعت پالایش خود با ایجاد سرمایه گذاری های مشترک از ظرفیت های تولیدی پاراکسیلین و آروماتیک در سطح جهان، تسهیلات ویژه ای را در منطقه صنعتی آلیاگا در غرب این کشور اختصاص داده است.

ترکیه در مسیر توسعه پتروپالایشگاه ها

بر این اساس ادغام واحد پتروشیمی «پتکیم» در کنار پالایشگاه جدید STAR و ایجاد پتروپالایشگاه در دستور کار قرار گرفته است و مدیران پروژه معتقدند که این ادغام با آخرین فناوری های روز صنعت پالایشگاه می تواند هزینه های این طرح را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

واقف علی اف رئیس هیات مشترک SOCAR و BP درباره طرح های سرمایه گذاری این دو شرکت می گوید: ما در سال ۲۰۰۸ با خرید پتروشیمی Petkim وارد بازار ترکیه شدیم و از آن زمان پروژه های غول پیکر مانند پالایشگاه STAR، TANAP، پتمن کانتینر ترمینال و نیروگاه باد Petkim را نیز به دست آوردیم.

وی معتقد است: دسترسی آسان به مواد اولیه و زیرساخت های ارائه شده توسط سایر تاسیسات SOCAR، به طور قابل توجهی به قدرت رقابتی تسهیلات جدید کمک خواهد کرد. گسترش پالایشگاه و پتروشیمی بزرگ ما، که در دروازه بازارهای جهانی ساحل دریای اژه واقع شده است، طبق اهداف ما برای ادامه دادن به روابط صنعتی و اقتصادی دو کشور ترکیه و جمهوری آذربایجان است.

منطقه آلیاگا در غرب ترکیه اولین منطقه صنعتی خصوصی در این کشور است.

لوئیس سیرا، مدیر عامل شرکت واحد جهانی آروماتیک BP می گوید: با اجرای این طرح، بزرگترین پلت فرم یکپارچه PTA، PX و آروماتیک در نیمکره غربی و اولین پلت فرم جدید آروماتیک BP پس از سایت Zhuhai در چین که نزدیک به ۲۰ سال پیش افتتاح شد به بهره برداری می رسد.

وی معتقد است: ترکیبی از فن آوری اختصاصی BP و یکپارچگی با پالایشگاه جدید SOCAR می تواند یک پلت فرم عالی برای خدمت به صنعت بسته بندی پلی استر و منسوجات در حال رشد ترکیه باشد.

وی ابراز امیدواری می کند تا نقاط قوت هر دو شرکت BP و SOCAR برای کشف ایجاد یک تأسیسات بسیار رقابتی مورد توجه قرار گیرد.

این دو شرکت انتظار دارند که به سمت یک تصمیم سرمایه گذاری نهایی در سال ۲۰۱۹ پیش روند که می تواند به بهره برداری از کارخانه جدید در سال ۲۰۲۳ بینجامد.

بازی برد برد ترکیه و جمهوری آذربایجان در صنعت نفت

میک استامپ رئیس شرکت ترکیه ای نیز در این راستا گفته است: این پیشنهاد جدید سرمایه گذاری یک وضعیت «برنده» برای SOCAR و ترکیه است. اجرای این طرح نه تنها سهم ما در بازارهای پتروشیمی ترکیه را افزایش خواهد داد، بلکه به کاهش واردات این محصولات در ترکیه کمک خواهد کرد و به همین دلیل کمبود کسری تجاری خارجی را کاهش خواهد داد.

قهرمان اف مدیر شرکت SOCAR با اشاره به سابقه ۱۰۰ساله ترکیه در صنعت پتروشیمی می گوید: ترکیه به عنوان یک کشور متصل بین شرق و غرب و بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان عمل می کند و اقتصاد سریع آن، فرصت های سرمایه گذاری جذاب را فراهم می کند.

استفاده به روز ترین فناوری اختصاصی PP در مقایسه با سایر تکنولوژی های PTA، هزینه های سرمایه و هزینه های عملیاتی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. با استفاده از کارآمدی انرژی، از آب کمتر استفاده می کند و ضایعات جامد کمتری را نسبت به فن آوری های مشابه در بازار تولید می کند.

برنامه ریزی ترکیه جهت ایجاد ارزش افزوده و اشتغال در بخش پالایش

ترکیه در حالی با برنامه ریزی در جهت توسعه صنعت پالایش پیش می رود که منابع مالی و مواد اولیه را از سایر کشورها تهیه می کند. اما تا به امروز موفق عمل کرده است.

این بدان معنی است که تلاش برای ایجاد ارزش افزوده و اشتغال در بخش پالایش یکی از اهداف دولت ترکیه است و عدم بهره مندی از منابع گسترده نفت و گاز موجب نشده است دولت این کشور از تلاش برای تحقق این هدف دست بکشد.

این در حالی است که مدیران ارشد صنعت نفت کشورمان طی دهه های اخیر فقط در زمینه توسعه واحدهای پتروشیمی گازی کارنامه قابل قبولی داشته اند و منابع عظیم نفت خام بجای پالایش در داخل کشور و تکمیل زنجیره ارزش، به صورت خام صادر شده است.

منبع: سایت شرکت بی پی yon.ir/moqavem140

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.