۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۵۸۱۴ ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۶ دسته: انرژی، تغییرات اقلیمی
۰

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی سازمان ملل، در سال ۲۰۱۷ میزان انتشار کربن دی اکسید از سوی کشورهای جهان، بعد از سه سال روند کاهشی، بار دیگر افزایش یافته است. افزایش مجدد میزان انتشار CO2 به روشنی نشان می دهد بسیاری از کشورها با اجرای محدودیت های توافق پاریس مخالفند و آن را از دستور کار خارج کرده اند.

به گزارش مسیر اقتصاد مسئله جلوگیری از تغییر اقلیم در سال های اخیر به یکی از مهم ترین دغدغه های برخی کشورهای جهان تبدیل شده است. سازمان ملل نیز ضمن تأکید بر این موضوع در طول این مدت کنفرانس های متعددی را در این خصوص برگزار نموده است.

به طور خاص کنفرانس مقابله با تغییر اقلیم در شهر پاریس در سال ۲۰۱۵ میلادی مهم ترین نشستی بود که در طول سال های اخیر درخصوص این موضوع برگزار شده است.

در آن زمان به دلیل همگرایی بیشتر در بین کشورهای توسعه یافته، توافقنامه ای با هدف جلوگیری از افزایش بیش از حد دمای کره زمین، از طریق محدودیت در انتشار گازهای گلخانه ای و به طور خاص کربن دی اکسید، منعقد شد.

تغییر نظر بسیاری از کشورها در اعمال محدودیت های توافق پاریس

اما از آن زمان به بعد تحولاتی که در عرصه بین الملل رخ داده است نشان می دهد بسیاری از کشورها نسبت به اجرای محدودیت های توافق پاریس تغییر نظر داده اند.

به طور خاص کشور آمریکا در سال گذشته به طور رسمی اعلام کرد اجرای محدودیت های توافق پاریس را از دستور کار خارج کرده است و قصد دارد با فراهم کردن شرایط آزادتر برای صنایع داخلی، به اهدافی همچون افزایش رشد اقتصادی و اشتغال دست یابد.

پس از خروج آمریکا کشورهای متعدد دیگری نیز با این توافق به مخالفت برخواسته اند.

افزایش مجدد میزان انتشار کربن دی اکسید پس از سه سال کاهش

در این میان آخرین گزارش منتشر شده از سوی سازمان ملل، درخصوص میزان انتشار گاز کربن دی اکسید در جهان نیز نشان از بازگشت روند افزایشی آن دارد.

بر اساس این گزارش در طول ۳ سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶، روند انتشار کربن دی اکسید توسط کشورهای جهان کاهشی بوده است اما در سال ۲۰۱۷، میزان انتشار این گاز بار دیگر افزایش یافته است؛ که امکان دستیابی به اهداف توافق پاریس را از دسترس دورتر نموده است.

انتشار این گزارش با برگزاری کنفرانس مقابله با تغییر اقلیم سازمان ملل در کشور لهستان همزمان بود؛ نشستی که در نهایت با وجود دستیابی به یک توافق، نشان داد کشورهای جهان به میزان قابل توجهی در این زمینه اختلاف نظر دارند.

اجرای توافقنامه پاریس از دستورکار کشورها خارج شده است

این درحالیست که سازمان ملل امیدوار بود با انعقاد توافق پاریس، تلاش کشورها برای محدود نمودن انتشار گازهای گلخانه ای و به طور خاص کربن دی اکسید، افزایش یابد.

بر اساس گزارش سازمان ملل تنها ۵۷ کشور جهان در مسیر تعیین شده در زمینه اعمال محدودیت های انتشار گازهای گلخانه ای و به طور خاص کربن دی اکسید قرار دارند و دیگر کشورهای جهان، در عمل به مسیر تعیین شده برای آن ها پایبند نیستند.

سازمان ملل در گزارش خود تأکید کرده است میزان عدم پایبندی به محدودیت های در نظر گرفته شده برای کشورها هیچگاه به این میزان نبوده است و به همین دلیل در مقایسه با سال های قبل، اکنون تحقق اهداف در نظر گرفته شده به مراتب دورتر از انتظار شده است.

به همین دلیل سازمان ملل در این گزارش از کشورهای جهان درخواست نموده است از طریق روش هایی همچون بهره گیری از سیاست های مالی مناسب، بهره گیری از فناوری های جدید و همراه نمودن بخش های غیر دولتی، تلاش خود برای دستیابی به اهداف توافق پاریس را سه برابر نمایند.

با اینحال افزایش مجدد میزان انتشار CO2 پس از سه سال کاهش، به روشنی نشان می دهد بسیاری از کشورها با اجرای محدودیت های توافق پاریس مخالفند و آن را از دستور کار خارج کرده اند.

منبع: سایت سازمان ملل yon.ir/cve1G

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.