۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۵۷۳۰ ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸ دسته: انرژی
۰

مسعود قدیمی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه نیرو، با بیان اینکه ۶۰ درصد برق کشور با کمک توربین های گازی تولید می شود، گفت: توربین های گازی وارداتی متناسب با شرایط دمایی و ارتفاعی اروپا طراحی شده اند و در ایران در شرایط بهینه فعالیت نمی کنند. به گفته وی لازم است متخصصان داخلی این توربین ها را بومی سازی کنند تا بهترین عملکرد را در ایران داشته باشند و با افزایش توان تولید برق، از میزان خاموشی ها در تابستان کاسته شود.

به گزارش مسیر اقتصاد جشنواره پژوهش و فناوری وزارت نیرو، ۲۵ آذر ماه با حضور وزیر در پژوهشگاه نیرو برگزار گردید. در نمایشگاه جانبی این جشنواره دستاوردهای شرکت‌های فناور در حوزه آب و برق به نمایش گذاشته شد.

یک دسته از پروژه‌های ارائه شده در این نمایشگاه مربوط به ارتقای توان توربین‌های گازی نیروگاهی بود که این اقدام باعث افزایش بهره‌وری نیروگاه‌های موجود می‌گردد و برای زمان اوج مصرف در فصل تابستان در کنار احداث نیروگاه جدید و مدیریت مصرف به عدم رخداد خاموشی کمک می‌کند.

در این راستا مسیر اقتصاد به گفتگو با آقای دکتر مسعود قدیمی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه نیرو و مدیر پروژه‌های ارتقای توربین‌های GE-F9 از جنرال الکتریک و V94.2 از زیمنس پرداخته است.

تولید ۶۰ درصد برق کشور به کمک توربین‌های گازی

مسعود قدیمی با اشاره به این موضوع که توربین‌های گازی در سیکل ساده و سیکل ترکیبی بیشتر از ۶۰ درصد از برق کشور را در نیروگاه‌ها تولید می‌کنند، گفت: یکی از مشکلاتی که این توربین‌ها با آن مواجه هستند، افت توان در محل نصب آن‌ها است. علت این موضوع اختلاف ارتفاع محل نصب نسبت به سطح دریا و همچنین اختلاف دمای کارکردی محیط با دمای مدنظر در طراحی توربین است که اتفاقا در پیک مصرف، دمای کاری بالا خواهد بود و توربین دچار افت توان می شود.

وی افزود: این موضوع مشکل آفرین است برای مثال در فصل تابستان که پیک مصرف قرار دارد، هم‌زمان دمای محیط نیز بالا است و در نتیجه در نیروگاه افت توان داریم. این پروژه برای جبران و بازیابی بخشی از این افت توان تعریف شده است.

مدیر پروژه ارتقای توربین های جنرال الکتریک و زیمنس همچنین گفت: راه حل‌های مخلتفی برای این کار ارائه می‌شود که به همه آن ها HAS می‌گویند. تغییراتی در GE-F9 داده شده است که برای مثال باعث شده است که توربین گازی که در حال کار با درجه حرارتی پایین تر از نقطه طراحی بوده است، کمی از اختلاف دمایی آن جبران شود. خروجی این کارها ۲.۵ تا ۳ مگاوات افزایش توان در سیکل ساده و حدود ۸ مگاوات در سیکل ترکیبی (بلوک ۲ به ۱ یعنی دو توربین گازی و یک توربین بخار) ایجاد کرده است. این طرح روی ۶ واحد نیروگاه شهید رجایی پیاده سازی شده و در مجموع ۲۴ مگاوات افزایش توان داشته است. اگر همین مقدار توان را بنا بود با نصب توربین گاز جدید ایجاد کنیم هزینه آن ۱۰ برابر بود.

توربین های گازی وارداتی متناسب با شرایط اروپا طراحی شده اند

وی ادامه داد: مسئله دیگر این است که به لحاظ زمان هم این ارتقا نهایتا به ۲ الی ۳ روز خاموش بودن توربین نیاز دارد. فاز دوم این پروژه، تغییر زاویه نصب پره‌های ثابت کمپرسور هست که در توربین گازی GE-F9 تا ۷ مگاوات توان را در سیکل ساده و در  V94.2 توان را تا ۱۰ مگاوات افزیش می‌دهد.

مدیر پروژه ارتقای توان توربین‌های گازی، افزود: توربین های گازی برای سطح دریا و دمای ۱۵ درجه طراحی می‌شوند. در حالی که دمای میانگین در ایران ۳۰ درجه است و ارتفاع نیز سطح دریا نیست. این توربین‌ها برای شرایط اروپا طراحی شده‌اند و در اینجا افت توان پیدا می‌کنند و این کار برای جبران دمای بالا است.

قدیمی در پایان خاطرنشان کرد: مشکلات این پروژه‌ها بحث تامین مالی است و دیگر این که این پروژه‌ها از ریسک بالایی برخوردار هستند و نیروگاه‌ها به سختی اجرای آن‌ها را قبول می‌کنند. البته نیروگاه‌ها هم حق دارند چون این کار نیاز به خطرپذیری دارد. ممکن است در پروژه‌ای یک‌سری مسائل لحاظ نشده باشد و برای ۱۰ مگاوات افزایش توان، ۱۰۰ مگاوات دچار آسیب شود. اما به هر حال گاهی لازم است این خطرپذیری انجام بگیرد.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.