۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۵۶۲۰ ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱ دسته: مالیات، مالیات بر عایدی سرمایه
۰

معاونت پژوهش سازمان امور مالیاتی کل کشور در گزارش خود درخصوص مالیات بر عایدی سرمایه، ضمن تأکید بر ضرورت اجرایی کردن این مالیات در ایران آورده است: نبود نظام مالیات بر عایدی سرمایه موجب اعطای معافیت های ناعادلانه به فعالیت های غیرمولد و تحمیل بار مالیاتی بودجه دولت به فعالان مولد اقتصادی شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد معاونت پژوهش سازمان امور مالیاتی کل کشور در آخرین گزارش های منتشره خود درباره لزوم اجرای مالیات بر عایدی سرمایه و ارائه الگوی مناسب برای ایران اظهار نظر کرده است.

در این گزارش که با عنوان «راهنمای طراحی مالیات بر عایدی سرمایه (مروری بر مبانی نظری، تجارب جهانی و الگویی برای ایران)» منتشر شده، به بیان تعریف مالیات بر عایدی سرمایه، قدمت، گستره و ضرورت وضع آن پرداخته شده است.

بیش از ۱۸۷ کشور در حال اجرای CGT هستند

اگرچه از معرفی مالیات بر عایدی سرمایه در جهان بیش از یک قرن می گذرد، اما سرعت گسترش خیره کننده این مالیات در ۵۰ سال اخیر، آن را بعد از VAT، در جایگاه دوم قرار داده است.

تا سال ۲۰۰۱ تعداد کشورهای مجری این مالیات ۱۱۴ کشور بود، اما این تعداد در پایان سال ۲۰۱۷ به ۱۸۷ کشور افزایش یافته است.

دلایل و آثار وضع CGT

در گزارش سازمان امور مالیاتی در تبیین دلایل و آثار وضع این مالیات به افزایش یکپارچگی، انسجام و کارایی نظام مالیاتی، بازتوزیع درآمد و ثروت در جامعه و همچنین کاهش انگیزه های سوداگرانه در بازار برخی دارایی ها اشاره شده است.

نبود CGT باعث تحمیل بار مالیاتی بودجه به فعالان اقتصادی می شود

بر اساس این گزارش، یکی از مشکلات کنونی نظام مالیاتی ایران، گستردگی معافیت ها و به تبع آن محدود بودن پایه های مالیاتی است. این موضوع نه تنها موجب تحمیل بار مالیاتی بودجه دولت بر قشر محدودی از اشخاص و فعالان اقتصادی شده، بلکه تحریف تصمیمات سرمایه گذاری بخش خصوصی را نیز به دنبال داشته است.

در حال حاضر، بخش قابل توجهی از درآمد اشخاص در قالب عایدات سرمایه ای، از پرداخت مالیات معاف است. فقدان نظام مالیات بر عایدی سرمایه ، علاوه بر تحریف تصمیمات سرمایه گذاری به نفع دارایی های غیرمولد، بدتر شدن توزیع درآمد در جامعه به نفع افراد ثروتمند و در نتیجه مخدوش شدن عدالت اجتماعی، موجب انباشت سرمایه در دست عده ای محدود و آن هم به شکل دارایی های غیرمولد و معاف از مالیات، شده است.

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.