۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۵۴۰۱ ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۹ دسته: انرژی کارشناس: مرتضی قربانی
۰

عرضه مجدد نفت در بورس پس از فروش موفقیت آمیز یک میلیون بشکه ای، با تاخیر مواجه شده و با وجود گذشت یک ماه از دور اول، خبری از ادامه روند آن نیست. نامشخص بودن زمان عرضه نفت در بورس، مشتریان این بازار راهبردی را کاهش خواهد داد و این بزرگترین آسیب برای هوشمندانه ترین اقدام کشور در شرایط تحریم است.

به گزارش مسیر اقتصاد  بورس نفت پس از طی یک دوره موفقیت آمیز، برای تداوم روند نیازمند مجوز شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا است. کارشناسان معتقدند عرضه نفت در بورس با اندک تغییراتی در سازوکار موجود می تواند دوره های موفق تری پیش رو داشته باشد.

در هفته اول عرضه نفت در بورس ۲۸۰ هزار بشکه و در هفته دوم ۷۰۰ هزار بشکه نفت به فروش رفت؛ که در مجموع حدود یک میلیون بشکه طبق مجوز و هدفگذاری انجام شده را محقق نمود.

افزایش مدت تسویه مبلغ نفت خریداری شده به ۶۰ روز در هفته دوم عرضه نشان داد که با تغییراتی اندک، می‌توان جذابیت این سازوکار فروش نفت را افزایش داد و حضور مشتریان را پررنگ تر کرد.

تسویه ۱۰۰ درصد ریالی امتیاز جدید برای خریداران نفت

یکی از ایراداتی که کارشناسان در خصوص عرضه نفت در بورس در دوره اول مطرح کردند، نوع تسویه ارزی-ریالی بود. اگرچه طی روزهای قبل از اولین عرضه گفته شده بود که کاملا ریالی خواهد بود، اما در اطلاعیه منتشر شده تنها ۲۰ درصد از تسویه محموله ها بصورت ریالی در نظر گرفته شد.

بنا به گفته بیژن زنگنه وزیر نفت، نوع تسویه در دوره های بعدی در صورت مجوز شورای عالی اقتصادی هماهنگی قوا، به عنوان یک امکان بصورت کاملا ریالی در نظر گرفته خواهد شد[۱].

با این شرایط یکی از مشکلات پیش روی خریداران مرتفع شده و جذابیت بورس نفت افزایش خواهد یافت؛ چرا که در دوره قبل شکاف بین نرخ ارز سنا و نیما رغبت خریداران را کاهش داده و مشکلاتی ایجاد نموده بود که با ایجاد امکان تسویه کاملا ریالی مرتفع می گردد.

لزوم تسهیل شرایط ورود مشتریان خارجی

یکی دیگر از ایرادات عرضه نفت در بورس انرژی در دوره گذشته عدم حضور خریداران خارجی بود که لازم است در دوره پیش رو مورد توجه قرار گیرد. در دوره قبلی اطلاعیه عرضه نفت در بورس تنها به زبان فارسی منتشر شد که امکان حضور مشتریان خارجی و اطلاع آنها از این بازار را کاهش می دهد.

بنابراین لازم است برای دوره های بعدی شیوه انتشار آگهی و معرفی شرایط بازار با در نظر گرفتن متقاضیان هدف و به زبان های بین المللی صورت گیرد.

عرضه‌‌ نامنظّم نفت در بورس آسیبی بزرگ برای هوشمندانه‌ترین اقدام ضدّتحریمی

از آخرین دوره عرضه نفت در بورس بیش از یک ماه می گذرد و زمان بندی دوره بعدی مشخص نیست. در چنین شرایطی، از تمایل مشتریان و متقاضیان عرضه نفت در بورس کاسته می شود چرا که سرمایه گذاری در این بخش با انتظارات گره خورده است و اگر زمان عرضه برای مشتری نامعلوم باشد، برنامه ریزی برای خرید محموله و بازاریابی نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

مشتریان خرید نفت ایران در بورس قبل از اقدام به خرید، وضعیت بازار فروش را کاملا ارزیابی می کنند و ممکن است که مشتریان بالقوه را در نظر داشته باشند؛ با نامشخص بودن زمان عرضه نفت در بورس، این مشتریان از دست می روند.

از طرفی فاصله زمانی زیاد میان دوره های عرضه، شائبه های متعددی را در مورد موفقیت این طرح ایجاد می کند که ممکن است اثرات نامطلوب بر روی دیدگاه متقاضیان داشته باشد.

عرضه نفت در بورس انرژی یکی از راهکارهای بی اثر کردن تحریم های نفتی است که با ایجاد شفافیت در بازار، تنظیم نرخ فروش محصول با چالش مشتریان و تنوع در فروش، سازوکاری مناسب برای کسب درآمد و منافع حداکثری از ثروت ملی ایجاد می کند.

پینوشت:

[۱] مسیر اقتصاد؛ کد خبر: ۷۵۰۸۹

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.