۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۴۹۶۲ ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۶ دسته: انرژی
۰

در گزارشی که مرکز پژوهش های مجلس منتشر نموده است، اشتغالزایی حاصل از ساخت ۸ پتروپالایشگاه معادل ۳۰۰ هزار نفر برآورد شده است. این درحالیست که فروش نفت خام و صادرات آن، اشتغال قابل توجهی ایجاد نمی کند.

به گزارش مسیر اقتصاد انرژی به عنوان نیروی محرکه اکثـر فعالیت هـای اقتصـادی، جایگـاه ویـژه اي در توسـعه دارد. روند شتابان توسعه اقتصادی و صنعتی درکشورهای جهان تا حدود بسـیار زیـادی بـه سـطح مصرف انرژي ارتباط می یابد. سبد جهانی انرژی نشانگر این واقعیت است کـه علـی رغـم تلاش های زیاد برای متنوع کردن این سبد، همچنان نفت و گاز مهمترین تامین کنندگان انرژی جهان هستند.

ایران به عنوان یک کشور رو بـه رشد دارای منابع غنی و گسترده و مخازن بزرگ نفتی، معادن عظیم زیرزمینی و پتانسیل بالقوه انرژی، به دلیل همجواری با منابع انرژی دریای خزر و خلیج فارس و نیز دسترسی به آبراه هاي بین المللی، برای مبادله انرژی از جایگاه بسیار ویژه ای در جهان برخوردار است. صنعت نفت نیز از موثرترین و بزرگترین صنایع در جهان و به ویژه ایران است.

اشتغالزایی کم با صادرات نفت خام

با اینکه سال ها، اقتصاددانان و مدیران ارشد کشور در فکر راهکارهایی برای رفع وابستگی شدید به نفت بوده اند، این کالای راهبردی هنوز هم عمدتاً به صورت خام صادر شده و منبع اصلی درآمدی کشور به شمار می آید.

این در حالیست که با به کارگیری نفت به عنوان مواد اولیه صنایع، می توان سبب تحرك اقتصادی درکشور شد و ارزش افزوده و اشتغال قابل توجهی ایجاد کرد.

ایجاد ۳۰۰ هزار فرصت شغلی با ساخت ۸ پتروپالایشگاه

در گزارشی که مرکز پژوهش های مجلس در اظهارنظر نسبت به طرح مجلس تحت عنوان «افزایش ظرفیت پالایشگاه های میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه گذاری مردمی» منتشر کرده است، میزان اشتغالزایی ۸ طرح پتروپالایشگاهی در طول دوره ساخت حدود ۳۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم برآورد شده است؛ که می تواند تاثیر بسزایی در کاهش نرخ بیکاری در کشور داشته باشد.

البته این میزان برآورد در طرح مذکور مشروط به آن است که از کل ۲ میلیون بشکه نفت خام صادراتی که معادل ۱۰۰ میلیون تن در سال است، حداقل یک سوم آن به این حوزه اختصاص یابد؛ زیرا صنایع پایین دستی و تکمیلی پتروشیمی از نرخ اشتغالزایی بالاتری نسبت به صنعت پالایش برخوردارند.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.