۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۲۶۶۲ ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰ دسته: انرژی
۰

افشین غلامعلی پور کارشناس حوزه انرژی در برنامه «با اندیشه‌ورزان» رادیو اقتصاد با اشاره به چالش‌های خام فروشی نفت در دوران تحریم گفت: تنها ۱۰ درصد از نفت و گاز تولیدی کشور به توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز اختصاص یافته است. برای توسعه این زنجیره اصلاح ساختار نهادی و ساماندهی حکمرانی در صنعت نفت و گاز و توجه به الزامات اجرایی همچون تحلیل بازار محصولات، تأمین پایدار خوراک، مکان یابی مناسب و قیمتگذاری خوراک و محصولات ضروری است.

به گزارش مسیر اقتصاد برنامه «با اندیشه‌ورزان» رادیو اقتصاد در تاریخ ۹ اردیبهشت ماه با موضوع اقتصاد صنعت نفت و الزامات توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز به روی آنتن رفت و در این برنامه افشین غلامعلی پور کارشناس انرژی اندیشکده اقتصاد مقاومتی، به بیان دیدگاه‌های خود در این زمینه پرداخت.

تنها ۱۰ درصد از نفت و گاز کشور صرف توسعه زنجیره ارزش می‌شود

در ابتدای این برنامه افشین غلامعلی پور کارشناس حوزه انرژی با اشاره به کاهش تولید نفت خام در دوران تحریم گفت: میانگین تولید نفت خام کشور طی ادوار گذشته در حدود ۴ میلیون بشکه بوده است که از این مقدار تنها حدود ۱.۸ میلیون بشکه به مصارف داخلی اختصاص یافته و بقیه صادر شده است. متاسفانه تحریم پذیری صادرات نفت خام، در مقاطعی تولید نفت خام کشور را به کمتر از ۲.۵ میلون بشکه در روز کاهش داده است.

وی ادامه داد: در حقیقت راهبرد اصلی کشور در حوزه صنعت نفت، صادرات این ماده ارزشمند و در واقع خام فروشی بوده است. در عین حال که می‌توان با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر بی اثرسازی تحریم‌ها، توسعه زنجیره ارزش نفت خام در دستور کار دولت‌ها قرار گیرد و نیز کشور از مزایای گوناگون توسعه زنجیره ارزش نفت خام بهره‌مند شود. در حال حاضر در کشور حدود ۷.۵ میلیون بشکه معادل نفت خام انرژی شامل نفت و گاز تولید می‌شود که فقط حدود ۱۰ درصد از آن به توسعه زنجیره ارزش اختصاص یافته است.

درآمد ارزی ۳ میلیارد دلاری کشور از محل صادرات بنزین

این کارشناس انرژی با اشاره به افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سال ۹۷ و افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای ظرفیت پالایشی کشور بیان کرد: مزیت اصلی پالایشگاه ستاره خلیج فارس افزایش روزانه بیش از ۴۰ میلیون لیتر ظرفیت تولید بنزین در کشور بوده است. تا قبل از بهره‌برداری از این واحد پالایشی حدود ۴۰ درصد از بنزین مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شد.

غلامعلی پور افزود: در واقع پالایشگاه ستاره خلیج فارس کشور را از وارد کننده بنزین به صادر کننده آن تبدیل نمود به ‌گونه‌ای که در سال ۱۳۹۹، درآمدی در حدود ۳ میلیارد دلار از محل صادرات بنزین نصیب کشور شده است.

اصلاح ساختار نهادی و ساماندهی حکمرانی در صنعت نفت و گاز ضروری است

ایشان در ادامه با اشاره به الزامات توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز گفت: الزامات توسعه‌ای در این حوزه به دو دسته الزامات سیاستی و الزامات اجرایی تقسیم می‌شود. در رابطه با الزامات سیاستی می‌توان گفت که بعد از خصوصی سازی‌های صورت گرفته نیاز به یک اصلاح ساختار نهادی و ساماندهی حکمرانی در صنعت نفت و گاز و در حقیقت مشخص شدن دقیق نهادهای متولی حکمرانی، توسعه‌گری، تنظیم‌گری و اپراتوری وجود دارد.

در ادامه افشین غلامعلی پور در راستای تشریح الزامات اجرایی توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز کشور افزود: تحلیل بازار داخلی و خارجی محصولات، تأمین پایدار خوراک و یوتیلیتی، مکان یابی طرح‌ها، قیمتگذاری خوراک، یوتیلیتی و محصولات، نظام مالکیت، تأمین مالی، تنظیم‌گری و لایسنس‌ و انتقال فناوری مهمترین الزامات توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز در کشور هستند.

وی در پایان بیان کرد: برای تحقق سیاست توسعه زنجیره ارزش علاوه بر انتخاب الگوی صحیح توسعه، نیاز است به الزامات اجرایی مذکور توجه نمود و به هر یک متناسب با شرایط و اقتضائات داخلی کشور پاسخی مناسب داده شود.

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.