۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۴۸۵۴ ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۸ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

فدریکا موگرینی، هماهنگ کننده ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا درحالی از راه اندازی سازوکار مالی ویژه تجارت با ایران در هفته های آتی خبر داده است که به گفته دیپلمات های اروپایی، این سازوکار قرار است تنها تجارت غذا و دارو را پوشش دهد و مبادلات نفتی ایران جایی در آن ندارند. این درحالیست که یکی از مهم ترین درخواست های ایران از اروپا در زمینه حفظ برجام، فراهم شدن امکان شرایط فروش نفت بوده است؛ چراکه تحریم های آمریکا تجارت غذا و داروی ایران را نشانه نرفته و بدون نیاز به SPV نیز ایران می تواند به راحتی این محصولات را در تجارت با دیگر کشورهای جهان تأمین نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد از زمان خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران، مقامات اتحادیه اروپا وعده راه اندازی یک سازوکار مالی ویژه برای تجارت با ایران، موسوم به SPV را داده اند، اما بعد از گذشت ۷ ماه هنوز در عمل اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

هدف SPV کمک به بهره مندی ایران از مزایای برجام است

هدف اصلی از راه اندازی این سازوکار، که بارها از سوی مقامات اروپایی مورد تأکید قرار گرفته است، کمک به بهره مندی ایران از مزایای برجام بوده است.

در واقع با خروج آمریکا از برجام، مقامات اروپایی وعده دادند که تلاش می کنند اثرگذاری تحریم های آمریکا بر روابط تجاری ایران را به حداقل برسانند و به این ترتیب منافع ایران در برجام را حفظ نمایند.

تأخیر چندباره راه اندازی SPV از زمان خروج آمریکا از برجام

اما در عمل از زمان خروج آمریکا از برجام، کشورهای اروپایی در راه اندازی یک سازوکاری مالی به منظور تجارت با ایران ناتوان بوده اند و بارها زمان آغاز به کار آن را به تعویق انداخته اند.

در ابتدا این طور عنوان شده بود که این سازوکار مالی قرار است از کاهش فروش نفت ایران به اروپا جلوگیری نماید؛ اما از زمانی که آمریکا از برجام خارج شد و اعلام کرد کشورهای جهان تنها ۶ ماه مهلت دارند که خرید نفت از ایران را به صفر برسانند، روند خرید نفت پالایشگاه های اروپایی از ایران به صفر رسیده است و دولت های اروپایی نتوانستند هیچ اقدامی در جلوگیری از کاهش فروش نفت ایران انجام دهند.

در ادامه مقامات اروپایی وعده دادند دست کم تا پیش از شروع تحریم های آمریکا، در اواسط آبان ماه، SPV را راه اندازی خواهند کرد، اما این وعده نیز محقق نشد و بار دیگر راه اندازی این سازوکار مالی ویژه به تأخیر افتاد.

راه اندازی SPV تا پایان ۲۰۱۸ وعده جدید مقامات اروپایی

اکنون که بیش از یک ماه از زمان آغاز تحریم های آمریکا علیه ایران گذشته است، فدریکا موگرینی، هماهنگ کننده ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به تازگی در اظهار نظری اعلام کرده است که مقامات این اتحادیه در تلاش هستند تا پیش از پایان سال جاری میلادی، یعنی کمتر از سه هفته دیگر، این سازوکار مالی ویژه را راه اندازی نمایند.

موگرینی که در حاشیه نشست وزرای خارجه کشورهای اروپایی در بروکسل به سئوال خبرنگاران پاسخ می داد از اعلام جزئیات بیشتر در خصوص جزئیات SPV خودداری کرده است و تنها تأکید نموده است که روند راه اندازی SPV درحال پیشرفت است.

حذف تبادلات نفتی از سازوکار مالی اروپا برای ایران

بر اساس اخباری که درخصوص راه اندازی سازوکار مالی ویژه اروپا برای حفظ تجارت با ایران از سوی مقامات آگاه منتشر شده است، فرانسه و آلمان به طور مشترک مسئولیت آن را به عهده خواهند داشت.

اما دیپلمات های اروپایی این فرضیه را مطرح کرده اند که ممکن است به دلیل تأکید جدی آمریکا بر عدم خرید نفت از ایران، مبادلات نفتی اروپا و ایران از این سازوکار مستثنی شود و تنها تجارت کالاهای بشر دوستانه همچون غذا و دارو در این سازوکار گنجانده شود.

این درحالیست که یکی از مهم ترین درخواست های ایران از اروپا در زمینه حفظ برجام، فراهم شدن امکان شرایط فروش نفت بوده است؛ چراکه تحریم های آمریکا تجارت غذا و داروی ایران را نشانه نرفته و بدون نیاز به SPV نیز ایران می تواند به راحتی این محصولات را در تجارت با دیگر کشورهای جهان تأمین نماید.

مقامات اروپایی همچنان به دنبال گرفتن امتیاز از ایران

نکته جالب توجه اینکه موگرینی در این سخنان ضمن تأکید بر تلاش اروپا در زمینه حفظ ایران در برجام، اعلام کرده است: تلاش اروپا برای حفظ برجام به این معنی نیست که ما چشم خود را بر دیگر اقدامات ایران می بندیم.

مقامات اروپایی حتی پس از خروج آمریکا از برجام، بارها خواسته هایی از جمله محدود نمودن برنامه های موشکی و فعالیت های منطقه ای ایران را مطرح کرده اند و پیش شرط هایی همچون اجرای تعهدات FATF را برای پیشبرد سازوکار مالی ویژه در نظر گرفته اند.

این درحالیست که در هفته های اخیر مقامات ایرانی نیز موضع گیری های سخت تری در زمینه عدم اجرای وعده های اروپا درخصوص راه اندازی سازوکار مالی ویژه اتخاذ نموده اند و تهدید کرده اند اگر اروپا نتواند از منافع ایران در برجام حفاظت کند، ایران از برجام خارج خواهد شد.

منبع: رویترز yon.ir/cZHSO

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.