۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۴۸۱۸ ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۳ دسته: مسکن کارشناس: حسین عبداللهی درآباد
۰

مجلس سنا در آمریکا برای خانه دار کردن افراد نیازمند و تغییر رویکرد از ساخت خانه‌های گران‌قیمت به سمت ساخت خانه‌های ارزان قیمت، طرح ساخت ۳ میلیون واحد مقرون به صرفه طی ۱۰ سال آینده را ارائه کرده است. بر اساس مطالعات انجام شده، این طرح به ایجاد ۱.۵ میلیون شغل و کاهش ۱۰ درصدی اجاره بها منجر خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد داشتن خانه‌ یکی از ضروری ترین نیازهای خانواده ها است؛ اما بسیاری از خانواده‌ها در آمریکا به دلیل افزایش قیمت مسکن و اجاره بها که با درآمدشان مطابقت نمی‌کند از این کالای اساسی محروم شده اند.

برنامه ریزی مجلس آمریکا برای ساخت ۳ میلیون مسکن ارزان قیمت

مجلس نمایندگان سنا در استراتژی خود برای حل بحران مسکن در آمریکا طرح دو برابر شدن مسکن مقرون به صرفه را ارائه داده است. در این طرح سه میلیون واحد مسکونی جدید برای بهبود دسترسی به مسکن ارزان قیمت برای خانواده‌های محروم ایجاد خواهد شد.

این طرح هزینه های مستأجران و خریداران را کاهش می دهد و موجب می شود تا خانواده ها یک مکان برای زندگی با قیمت مناسب را پیدا کنند و به اثرات ده ها سال تبعیض مسکن در جوامع رنگی پوست آمریکا کمک می کند.

بر اساس بررسی های صورت گرفته، این طرح به ایجاد  ۱.۵ میلیون شغل منجر خواهد شد و اجاره را به طور متوسط تا ۱۰ درصد کاهش خواهد داد و شکاف فعلی بین تقاضای مسکن و عرضه را کاملا بر طرف حواهد کرد.

سرمایه گذاری ۴۵۰ میلیارد دلاری برای مسکن نیازمندان

در آمریکا با افزایش قیمت مسکن، خانواده‌های طبقه متوسط و مستضعف دچار بحران شده اند و در مقابل ثروتمندانی که تمکن مالی بالایی دارند از افزایش قیمت ها سود برده اند.

رویکرد جامع برای حل این بحران، عرضه مسکن مقرون به صرفه از طریق سرمایه گذاری ۴۵۰ میلیارد دلاری در صندوق اعتبارات مسکن و ساخت ۳ میلیون واحد مقرون به صرفه برای نیازمندان است.

درصورتی که دولتمردان آمریکایی اقدامی در راستای بهبود وضعیت مسکن این کشور در دستور کار قرار ندهند، بحران مسکن آمریکا به مسیر خود ادامه می‌دهد و به شدت بر میلیون‌ها نفر از پایین‌ترین سطح درآمدی از جمله سالمندان، افراد دارای معلولیت، خانواده‌های محروم و کودکان و افراد دیگر تاثیر می‌گذارد که برای پرداخت اجاره خود تقلا می‌کنند.

در صورت عدم ساخت خانه مقرون‌به‌صرفه، اکثر این خانواده‌ها قدرت انتخاب بین پرداخت اجاره بها، خرید غذا و دارو یا پس انداز برای روز مبادا را از دست می دهند.

کمبود ۷ میلیون واحد مسکونی ارزان قیمت در آمریکا

در صورت عدم اجرای طرح مذکور، بحران مسکن آمریکا شدت خواهد گرفت؛ زیرا این کشور هم اکنون با کمبود ۷ میلیون واحد مسکونی ارزان قیمت رو به رو است و نزدیک به نیمی از مستأجران بیش از ۳۰ درصد درآمد خود را در مسکن هزینه می کنند.

همچنین سازندگان به سمت ساخت واحد های مسکونی گران‌قیمت و لوکس گرایش پیدا کرده اند و به دلیل آنکه خرید یا اجاره این واحد‌ها از قدرت درآمدی اغلب مردم بالاتر است، این واحد ها در صف فروش قرار دارند که به نوعی اتلاف منابع محسوب می شود. در این وضعیت کمک های مالی نیز دردی را از خانوارهای مستضعف درمان نمی کند.

منابع:

خبرگزاری کربد yon.ir/Cc4Mb

خبرگزاری امور خارجه نیوزلند yon.ir/jEr0r

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.