۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۴۷۸۹ ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۱ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

با وجود گذشت بیش از ۷ ماه از خروج آمریکا از برجام، وعده و عمل مقامات اتحادیه اروپا یکسان نبوده و این اتحادیه نتوانسته است اقدامی اثرگذار در حفظ تجارت با ایران انجام دهد. در طول ماه های اخیر بسیاری از شرکت های اروپایی ایران را ترک کرده اند و روند صادرات نفت ایران به اروپا نیز متوقف شده است؛ ادامه این روند در عمل به معنی پایان همکاری ها و تجارت دوجانبه ایران و اروپاست. در مقابل کشورهای آسیایی همچون چین، هند و حتی کره جنوبی، با راه اندازی سازوکارهایی به منظور مستقل نمودن روابط تجاری از تحریم های آمریکا، در عمل نشان داده اند به حفظ تجارت با ایران مشتاق هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد از زمان خروج یکطرفه آمریکا از برجام، کشورهای اروپایی همواره بر حفظ برجام و تلاش برای بهره مندی طرفین از مزایای آن با وجود تحریم های آمریکا سخن گفته اند.

در این راستا مقامات اروپایی به طور مداوم وعده راه اندازی یک کانال مالی ویژه به منظور حفظ تجارت شرکت های اروپایی و ایران از تحریم های آمریکا را مطرح نموده اند.

وعده و عمل اروپا یکی نیست

به طور خاص هیکو ماس، وزیر خارجه آلمان در سخنانی ضرورت تلاش اروپا برای تبیین سیاست مستقل از آمریکا و حفظ تجارت با ایران را مطرح کرده بود.

اما مرور زمان نشان داد مسئله حفظ تجارت با ایران با وجود تحریم های آمریکا، تنها یک شعار از سوی مقامات اروپایی بوده است و عمل آن ها با این سخنان تفاوت زیادی دارد؛ چراکه با وجود گذشت ۷ ماه از خروج آمریکا از برجام، اتحادیه اروپا هنوز از اجرایی نمودن وعده خود در زمینه راه اندازی کانال مالی تجارت با ایران، عاجز بوده است.

ترس مقامات اروپایی از اقدام خلاف راهبردهای آمریکا

دولت آمریکا در زمان خروج از برجام، اعلام کرد انتظار دارد تمامی متحدان این کشور، از جمله اتحادیه اروپا، آمریکا را در تحریم ایران همراهی کنند و از اقداماتی که اثرگذاری تحریم های آمریکا را کاهش می دهد خودداری نمایند.

مقامات آمریکایی همچنین هشدار داده اند هرگونه تلاش در جهت کاهش اثرگذاری تحریم ها علیه ایران را با شدیدترین اقدامات ممکن پاسخ خواهند داد. این مسئله موجب شده است در طول ماه های اخیر دولت های اروپایی از ترس تحریم های آمریکا، اقدامی اثرگذار در راستای حفظ تجارت با ایران را در دستور کار قرار ندهند.

صبر ایران تمام شده است

در طول ماه های اخیر مقامات اروپایی به دادن وعده هایی که به هیچ عملی منجر نمی شود ادامه دادند تا جایی که بسیاری از شرکت های اروپایی از همکاری با طرف های ایرانی انصراف داده اند و فروش نفت ایران به اروپا نیز به کلی متوقف شده است.

این درحالیست که انگیزه ایران برای باقی ماندن در برجام بدون آمریکا، حفظ تجارت خارجی این کشور با شرکای بزرگ تجاری از جمله اتحادیه اروپا بود. از این رو مقامات ایرانی صبر خود را از دست داده و در موضع گیری های خود به انتقاد از عدم اقدام جدی اروپا می پردازند.

تجارت اروپا با ایران روبه پایان است

فعالین تجاری اروپایی نیز معتقدند در حال حاضر روند تجارت کشورهای اروپایی و ایران به پایان خود نزدیک شده است و اگر در آینده نزدیک تدبیری برای بهبود وضعیت موجود اتخاذ نشود، در عمل ایران و اروپا ارتباط تجاری خود را به کلی از دست خواهند داد.

داگمر ون بوهنستین نماینده تجاری آلمان در ایران به تازگی در اظهار نظری اعلام کرده است: شرکت های آلمانی در حال از دست دادن اعتبار خود در ایران هستند. در حال حاضر شرکت های آلمانی و ایرانی به این نتیجه رسیده اند که مقامات اروپایی، در عمل امکان جدا نمودن روند تجارت اروپا با ایران از تحریم های آمریکا را ندارند و این مسئله به پایان همکاری ها و تجارت دوجانبه منجر می شود.

در حال حاضر ۷ بانک ایرانی شامل بانک تجاری ایران-اروپا، بانک ملی، بانک سپه، بانک صادرات، بانک ملت، بانک تجارت و بانک سامان در اروپا شعبه دارند و به فعالیت های بانکی می پردازند. اما در طول ماه های اخیر این بانک ها نتوانسته اند به برقراری مجدد روابط مالی بین ایران و اروپا کمک نمایند.

انفعال اروپا و اشتیاق آسیا در تداوم تجارت با ایران

در مقابل انفعال اروپا در حفظ تجارت با ایران، کشورهای آسیایی، با راه اندازی سازوکارهای مستقل از تحریم های آمریکا، نشان داده اند که در عمل خواستار حفظ تجارت با ایران هستند.

به طور خاص چین بانک کونلون را مجددا برای ساماندهی به تجارت با ایران راه اندازی نموده است. چین اکنون به مراتب بیشتر از معافیتی که از سوی آمریکا در نظر گرفته شده، از ایران نفت خریداری می کند و توانسته است روابط تجاری خود با ایران را از تحریم های آمریکا مصون بدارد.

کشور هند نیز به طور مشابه سازوکاری را به منظور تجارت بدون دلار با ایران راه اندازی کرده است. هند صادرکننده عمده برنج به ایران است و در مقابل از این کشور نفت وارد می کند. اکنون دو کشور بر سر تجارت بدون دلار در این زمینه به توافق رسیده اند. حتی کشور کره جنوبی که متحد آمریکا محسوب می شود نیز توانسته است سازوکاری را به منظور تسویه مالی صادرات کالا به ایران در ازای واردات نفت سبک از این کشور راه اندازی نماید.

منبع: هندلزبلت yon.ir/ug5Tl

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.