۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۴۰۳۸ ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۶ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: سجاد حیدرزاده
۰

روند رو به ضعف اقتصاد آمریکا و سوء استفاده های مکرر این کشور از دلار، زمینه را برای سقوط نظام مالی دلاری این کشور مهیا نموده است. در طور دهه های اخیر اقتصاد آمریکا به طور همزمان دچار کسری بودجه، کسری تراز تجاری و کسری حساب جاری بوده است که در نهایت نتیجه ای جز فروپاشی برای این روند قابل تصور نیست. در این میان، فلز طلا که در گذشته چنین جایگاهی را داشته است می تواند جانشینی مطمئن برای دلار آمریکا باشد.

به گزارش مسیر اقتصاد سردی اقتصاد آمریکا و تعلل احتمالی در چرخه افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی این کشور، ممکن است منجر به فروپاشی دلار شود. بسیاری از تحلیلگران این ادعا را مطرح کرده اند که روند فروپاشی نظام مالی آمریکا به دلیل عدم افزایش نرخ بهره در این کشور از پایان سال ۲۰۱۹ آغاز خواهد شد.

در این زمینه گابریلا سانتوس[۱] استراتژیست بازار جهانی اینگونه اظهار می دارد: مسیر حرکت رو به افول دلار طی دوره چند ساله رخ می دهد. در نیمه دوم سال آینده، در صورتی که فدرال رزرو به عنوان بانک مرکزی این کشور، تعلل کند، اقتصاد آمریکا با سرعت آهسته ای در جریان باشد و همچنین بقیه کشورهای جهان کمی ثبات یا بهبود داشته باشند، شما می توانید روند سقوط دلار را مشاهده کنید.

همچنین دیوید کلی[۲] استراتژیست ارشد جهانی مدیریت دارایی به نوبه خود اینگونه هشدار داده است که اگر رشد اقتصادی آمریکا به ۲ درصد کاهش یابد و در آن سطح باقی بماند، یکی از سناریوها می تواند سقوط دلار در یک دوره چند ساله باشد.

کسری چند وجهی نظام مالی آمریکا عامل فروپاشی دلار

ری دالیو[۳] بنیان‌گذار بزرگترین صندوق سرمایه گذاری جهان به نام همکاران بریجواتر[۴] با بیان اینکه وضعیت کنونی اقتصاد آمریکا می تواند منجر به سقوط دلار شود اظهار داشت که فروپاشی دلار ممکن است به دلیل کسری سه گانه این کشور یعنی «کسری بودجه»، «کسری تراز تجاری» و «کسری حساب جاری» به طور همزمان رخ دهد.

وی ادامه می دهد: فدرال رزرو برای تامین کسری بودجه مجبور خواهد بود که پول بیشتری چاپ کند و درآمد بیشتری کسب کند و این باعث کاهش ارزش دلار خواهد شد. از آن زمان به بعد شما به راحتی می توانید کاهش ۳۰ درصدی ارزش دلار را مشاهده کنید.

به عقیده وی اکنون ایالات متحده در معرض ریسک از دست دادن موقعیت خاص خود در توانایی قرض گرفتن بیش از حد از ارزی که صاحب آن است قرار دارد.

وی همچنین اظهار می کند: از دست دادن موقعیت دلار به عنوان ارز اصلی جهان ممکن است «بدترین کابوس» برای این کشور باشد.

طلا جانشینی مطمئن برای دلار آمریکا

در حال حاضر، طلا به عنوان یک ابزار جایگزین قابل اطمینان برای پوشش ریسک ارزی و سیاسی در سطح جهانی مطرح است. این ابزار پرداخت قادر به حفظ وضعیت تجارت جهانی و کاهش وابستگی اقتصاد بین المللی به هر ارز دیگری است.

حدود شش ماه قبل در ماه جولای، بانک مرکزی روسیه گزارش داد که مسکو حدود ۱۰۶ تن طلا از ابتدای سال ۲۰۱۸ خریداری کرده است و مجموع ذخایر طلای خود را به نزدیک ۲۰۰۰ تن رسانده است.

علاوه بر این گزارشات وزارت خزانه داری ایالات متحده نشان می دهد که روسیه دیگر در میان دارندگان عمده اوراق قرضه آمریکا قرار ندارد و در عمل خرید طلا را به خرید اوراق دلاری آمریکا ترجیح داده است.

در این رابطه، کیت نیومیر[۵] رئیس یک شرکت معدنی در ونکوور توضیح می دهد که در شرایطی که دولت ها در سرتاسر جهان مجبور به رهایی از شر بدهی شوند شاهد بازآفرینی جهانی[۶] خواهیم بود که همه چیز را به قیمت طلا مرتبط می کند. به همین دلیل، کشورهایی مثل چین و روسیه طلا جمع آوری می کنند چرا که از شرایط آینده اقتصاد جهانی اطلاع دارند.

پینوشت:

[۱] Gabriela Santos

[۲] David Kelly

[۳] Ray Dalio

[۴] Bridgewater Associates

[۵] Keith Neumeye

[۶] global reset

منبع: اسپوتنیک yon.ir/nSEQo

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.