۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۴۰۲۸ ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۰ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

پس از شروع جنگ تجاری میان چین و آمریکا، دولت چین به وضع تعرفه ۲۵ درصدی بر محصولات کشاورزی آمریکا، نظیر دانه سویا اقدام نمود و در مقابل در راستای متنوع سازی مبادی وارداتی دانه سویا و همچنین استفاده از محصولات جایگزین در جیره غذایی دام و طیور اهتمام ورزید؛ تصمیماتی که منجر شد تا قیمت دانه سویا آمریکایی در بازارهای جهانی به شدت کاهش یابد و مقامات آمریکایی ضمن عقب نشینی از تصمیمات قبلی خود، خواستار رفع تمامی موانع گمرکی شوند.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت آمریکا در تاریخ ۴ فوریه ۲۰۱۸ به طور رسمی تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم را افزایش داد و از آن زمان تا به حال در چند مرحله تعرفه های سنگین برای کالاهای چینی وضع نموده است. در مقابل مقامات چینی نیز به منظور مقابله با سیاست های آمریکا اقدام به وضع تعرفه های سنگین برای کالاهای آمریکایی نمودند که محصولات کشاورزی در صدر این کالاها بودند.

سویا، گوشت قرمز و گندم آمریکایی از جمله محصولاتی بودند که کشور چین تعرفه واردات آن ها را افزایش داد و در نتیجه میزان صادرات آن ها از آمریکا به این کشور کاسته شد.

چین یکی از بزرگترین مصرف کنندگان سویا در جهان است که تا پیش از آغاز جنگ تجاری با آمریکا عمده نیاز خود را از طریق این کشور تامین می کرد.

یارانه ۱۲ میلیارد دلاری آمریکا به کشاورزان جهت جبران هزینه های جنگ تجاری

با شروع جنگ تجاری، کارشناسان آمریکایی به دلیل زیان بالای کشاورزان این کشور هشدارهای متعددی به دولت این کشور دادند و مقامات این کشور نیز با وضع یارانه های حمایتی درصدد جبران خسارت های ناشی از افزایش تعرفه های گمرکی چین برآمدند.

در این راستا دولت آمریکا با وضع یارانه ۱۲ میلیارد دلاری در بودجه سال خود اقدام به حمایت از کشاورزان کشورش کرد تا از این طریق بتوانند اقدام به تولید و صادرات محصولات خود نمایند.

طبق اعلام وزارت کشاورزی آمریکا سیاست حمایتی از کشاورزان در کوتاه مدت شامل پرداخت های مستقیم به تولیدکنندگان محصولات کشاورزی نظیر دانه های سویا بود.

۲ اقدام مهم چین در واکنش به شروع جنگ تجاری با آمریکا

اما افزایش تعرفه گمرکی محصولاتی نظیر سویا در بازار چین موجب شد تا مقامات چینی اقدام به جایگزینی سایر کشورها و دیگر محصولات به جای سویا کنند تا از این طریق بتوانند نیازهای خود را به روشی غیر از واردات از آمریکا پاسخ دهند.

به عنوان مثال چینی ها ابتدا از تولیدات داخلی خود حمایت کرده و سپس با کاهش واردات سویا آمریکایی میزان واردات این محصول از آرژانتین و اوکراین را افزایش دادند و محصولاتی دیگر نظیر جو و سورگوم را جایگزین سویا در جیره مصرفی دام و طیور خود کردند.

اقداماتی که منجر به کاهش قیمت جهانی سویای آمریکایی و زیان بالای کشاورزان این کشور شد تا آنان با فشار به دولت خود خواستار مذاکره دولت آمریکا برای برون رفت از چالش فعلی شدند.

گفتنی است بر اساس بند ۶ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی «ایجاد تنوع در مبادی تأمین کالاهای وارداتی با هدف کاهش وابستگی به کشورهای محدود و خاص» یکی از وظایف مهم دولت در قبال محصولات وارداتی است که دولت چین به درستی این بند از سیاست را درخصوص واردات سویا عملیاتی نموده است.

چین با سیاست های اقتصاد مقاومتی آمریکا را به میز مذاکره بازگرداند

سرانجام سیاست های دولت چین پس از گذشت تنها چند ماه با موفقیت همراه شد تا رئیس جمهور آمریکا در حاشیه نشست G-20 ضمن دیدار با رئیس جمهور چین خواستار رفع موانع تجاری دو کشور و افزایش همکاری ها شود.

در این دیدار رئیس جمهور آمریکا با درخواست از طرف چینی خواستار خریداری سویا و برخی دیگر از محصولات کشاورزی خارج از تعرفه های جدید شد که رئیس جمهور چین با تعیین شروطی این درخواست آمریکا را پذیرفت.

وزارت امورخارجه چین نیز پس از دیدار دو رئیس جمهور به صورت رسمی توافق دو طرف برای رفع موانع تجاری را تایید و اعلام کرد: دو دولت سعی دارند به صورت کامل تمام تعرفه های وضع شده را کنار بگذارند.

هر چند دو کشور خواهان پایان یافتن جنگ تجاری شروع شده از چند ماه قبل شدند اما همچنان از زمان اجرایی شدن این تصمیم، اطلاعات دقیق تری در دست نیست.

خوشحالی کشاورزان آمریکایی در پی موافقت چین با حذف تعرفه های گمرکی

اما توافق دو کشور منجر به ابراز خوشحالی رئیس انجمن سویای آمریکا ASA شد، به نحوی که وی توافق میان دو کشور در زمینه حذف موانع تعرفه ای را به نفع کشاورزان آمریکایی توصیف کرد.

به گفته جان هیزدورف رئیس ASA توافق به عمل آمده پس از ماه ها تحمل زیان به دلیل کاهش قیمت سویا، خبری مثبت و امیدوارکننده ای برای کشاورزان آمریکایی به شمار می رود.

موفقیت چین در جنگ تجاری مرهون برنامه ریزی دولت در مدیریت تقاضا

بررسی اختلاف تجاری میان چین و آمریکا نشان داد تمامی کشورها بر مبنای منافع خود شرکای تجاری و مبادی وارداتی محصولات مورد نیاز خود را انتخاب می کنند و نسبت به تصمیمات خود اطلاعات کافی دارند.

دولت چین با وضع تعرفه به روی سویای آمریکایی از یک سو توانست مقامات این کشور را از وضع تعرفه های جدید بر کالاهای چینی پشیمان کند و از سوی دیگر با قیمت کمتر سویای آمریکایی را خریداری کرد و جیره غذایی دام و طیورهای خود را اصلاح نمود.

منابع:

ایندیپندنت yon.ir/ojb0R

شینهوا yon.ir/Hl1ls

سی ان بی سی yon.ir/ztYr2

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.