۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۳۸۷۴ ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷ دسته: کشاورزی
۰

شمس اله شریعت نژاد عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به مشکلات پیش آمده در تعیین نرخ خرید تضمینی گندم طی ۳ سال گذشته، گفت: کمیسیون کشاورزی در حال بررسی مشکلات پیش آمده برای تعیین نرخ گندم و افزایش ضمانت اجرایی قانون است.

شمس اله شریعت نژاد عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد قیمت خرید تضمینی گندم را کمتر از هزینه های تولید ارزیابی کرد.

نماینده مردم رامسر در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت یازدهم با اجرای صحیح قانون خرید تضمینی گندم توانست به خودکفایی در تولید این محصول دست پیدا کند؛ اما این مسیر ادامه پیدا نکرد.

وی افزود: تعیین صحیح و به موقع قیمت خرید تضمینی این محصول منجر به ایجاد فرصت برنامه ریزی برای کشاورزان جهت تولید محصولات می شود.

کاهش تولید گندم به دلیل عدم تعیین صحیح قیمت

شریعت نژاد با اشاره به عدم اجرای قانون خرید تضمینی در طی سه سال گذشته نیز اظهار داشت: از سال ۱۳۹۵ قانون خرید تضمینی به درستی اجرا نمی شود و این موضوع باعث ایجاد نگرانی بین کارشناسان و تولیدکنندگان گندم شده است.

عضو کمیسیون کشاورزی ادامه داد: به دلیل اختلاف نظرهای مسئولین در جلسه شورای اقتصاد قیمت این محصول به درستی تعیین نشده و در دوسال گذشته علیرغم تورم بالای ۱۰ درصدی تنها ۲.۳ درصد افزایش پیدا کرد.

نماینده مردم رامسر در مجلس تاکید کرد: مسلما ادامه چنین روندی منجر به کاهش تولید گندم در کشور می شود و باید دولت نسبت به سیاست های اجرایی خود تجدید نظر کند.

عزم کمیسیون کشاورزی مجلس برای اصلاح قانون خرید تضمینی گندم

شریعت نژاد با اشاره به تصمیم نمایندگان مجلس در خصوص عدم رعایت قانون خرید تضمینی توسط دولت نیز گفت: کمیسیون کشاورزی تخلفات دولت در خصوص قیمت خرید تضمینی را به صورت کامل بررسی کرده و گزارش این تخلفات را به هیات رئیسه ارسال کرده است.

وی ادامه داد: اعضای کمیسیون کشاورزی و سایر نمایندگان مجلس درصدد حل هرچه سریعتر مشکلات قانون خرید تضمینی و کشاورزان هستند.

نماینده مردم رامسر اضافه کرد: پیشنهاد کمیته اقتصاد مقاومتی در خصوص انتخاب وزارت جهاد کشاورزی به عنوان مسئول اصلی قیمت گذاری، پیشنهاد بسیار مناسبی برای شرایط فعلی است.

۲ هزار تومان قیمت حداقلی گندم برای سال زراعی آینده

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به قیمت های جهانی گندم و نیز قیمت این محصول در مرزهای غربی و شرقی کشور نیز گفت: در صورتی که قیمت گندم متناسب با نرخ ارز و قیمت جهانی این محصول تعیین نشود منجر به قاچاق گندم خواهد شد.

شریعت نژاد همچنین تصریح کرد: در حال حاضر تولید محصولاتی نظیر جو و محصولات دیگر زراعی نسبت به گندم مزیت بیشتری برای کشاورزان دارد و این موضوع تهدید جدی بر امنیت غذایی کشور است.

نماینده مردم رامسر در مجلس شورای اسلامی قیمت حداقلی گندم برای سال زراعی ۹۸-۹۷ را حداقل ۲ هزار تومان برآورد کرده و ادامه داد: نمایندگان خواستار افزایش قیمت این محصول تا این میزان هستند.

انتهای پیام/ تولید گندم