۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۳۵۶۸ ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۱ دسته: انرژی
۰

پاپی زاده نماینده مجلس گفت: کشور آمریکا به عنوان مهترین کشور تولیدکننده گازهای گلخانه ای در دنیا، از توافقنامه پاریس خارج شده و با صراحت اعلام کرده است که به خاطر منافع ملی این کشور از توافق پاریس کناره گیری می کند.

عباس پاپی زاده نماینده شهر دزفول و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد ضمن برشمردن ویژگی ها و شرایط کشور، پیوستن به توافقنامه پاریس با تعهدات فعلی را خلاف منافع ملی کشور دانست و شرایطی را برای عضویت مشروط ایران پیشنهاد کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با مطرح کردن پرسشی در خصوص فواید پیوستن به توافقنامه پاریس، گفت: نکته ای که در اینجا مطرح می شود، این است که در صورتی که ما به این توافقنامه بپیوندیم، چه سودی برای کشور حاصل می شود؟

وی ادامه داد: در شرایطی که کشور ما به عنوان دارنده رتبه اول ذخایر نفت و گاز در دنیا مطرح است و این مسئله به عنوان مزیت کشور به حساب می آید، در صورتی که قرار باشد به این توافقنامه بپیوندیم، بایستی آخرین کشوری باشیم که این توافقنامه را امضا خواهد کرد. چراکه بیشترین آسیب را در استفاده از این مزیت اقتصادی خواهیم دید.

خروج آمریکا از توافقنامه پاریس برای حفظ منافع ملی این کشور بود

پاپی زاده با بیان اینکه انتقال از یک سبد سوخت به نوعی دیگر، مستلزم یک سری از هزینه هاست، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال، کشور آمریکا به عنوان مهترین کشور تولیدکننده گازهای گلخانه ای در دنیا، از توافقنامه خارج شده است و با صراحت اعلام کرده است که به خاطر منافع ملی این کشور از این توافق کناره گیری می کند.

وی افزود: با توجه به اینکه آمریکا مصرف بسیار زیادی از سوخت های فسیلی دارد و کم کردن سهم این سوخت ها، موجب ضررهای اقتصادی برای این کشور خواهد شد، بنابراین این کشور از توافق پاریس خارج شد.

همه تعهدات ایران بایستی مشروط و وابسته به گرفتن امتیاز باشد

پاپی زاده با اشاره به انرژی هسته ای به عنوان یکی از سوخت های پاک و ارزان موجود در دنیا، خاطرنشان کرد: با فرض اینکه در کشورمان، استفاده از سوخت های فسیلی را محدود کنیم، آیا اجازه استفاده از انرژی پاک و پایدار هسته ای را به ما می دهند؟ و احداث بدون محدودیت نیروگاه های هسته ای را در کشور به رسمیت می شناسند؟

وی در پایان ضمن بیان اینکه نباید وارد معامله یک طرفه ای بشویم که صرفا امتیاز دهنده باشیم، خاطرنشان کرد: حداقل این مسئله این است که در خصوص پیوستن به این توافقنامه اولا منوط به حفظ و رعایت منافع ملی باشد و ثانیا اجرای تعهدات کشور مشروط به انتقال تکنولوژی و همچنین تامین مالی پروژه ها از طریق سرمایه گذاری از صندوق سبز باشد.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.